Mam już pewne doświadczenie na rynku ( ok 8 lat w temacie ) - zarówno jeśli chodzi o "granie" jak i o organizację imprez/eventów itd.<br />
Gram głównie gatunki oscylujące wokół elektroniki ( house / tech-house / techno / minimal )<br />
<br />
Z przyjemnością rozwieje wiele wątpliwości i mitów dotyczących tego "zawodu" ( a raczej pasji... )<br />
<br />
Pytajcie zatem!<br />
<br />
PS:<br />
<br />
"Didżej lub DJ, dyskdżokej (ang. Disc Jockey – Dee Jay) – osoba zajmująca się dobieraniem oraz odtwarzaniem i miksowaniem muzyki na żywo, w celu rozbawienia publiczności. DJ najczęściej stara się stworzyć płynność muzyczną w swoim występie, łącząc ze sobą różne utwory muzyczne, a nawet dodając efekty dźwiękowe, sample, utwory typu acapella. DJe turntabliści posługują sie także skreczem.<br />
<br />
Niektórzy DJe, podczas swoich występów prezentują utwory wraz z udziałem wokalistów lub z grą na instrumentach takich jak np. syntezator, saksofon. Podczas pracy DJ może być też wspomagany przez MC który utrzymuje kontakt z publicznością przez mikrofon.<br />
<br />
Pojęcie Disc Jockey zostało po raz pierwszy użyte w 1935 roku przez Waltera Winchella gdy opisywał Martina Blocka, pierwszego radiowca który w oczach społeczeństwa uzyskał status gwiazdy[1]."<br />
Źródło: <a href="//pl.wikipedia.org/wiki/DJ" rel="nofollow">//pl.wikipedia.org/wiki/DJ</a>
Komentarze (534)
najlepsze
Wszystko zależy od dogadania - czasami jest OPEN Bar ( ale to ZŁO :D ), czasami limit do wykorzystania, a czasami ma się rachunek który jest kompensowany z wynagrodzenia.
Zdarzają się właściciele, którzy robią ograniczenia w spożyciu tylko do napojów bezalkoholowych, bo mieli kiepskie doświadczenia z naj#busami
nie mam takich statystyk - za konsoletą jest często ciężko, bo taka pozycja nie sprzyja zdrowemu kręgosłupowi - mój doczekał się 2ch torbieli ( głównie od tych imprez które organizowałem )
dragi w klubach to zjawisko dość powszechne, chociaż coraz czesciej zauważa sie "zmiękczenie" zjawiska - więcej trawy niż tzw twardych dragów
wielu kolesiom wydaje sie, że są super cool jak sie znajdą na plakacie. Tzw. laptop-dj's bez umiejętności i doświadczenia to w tej chwili zmora w branży - z muzyką z warezów i ze sprzętem za grosze mogą grać i za 50zł, co w moim przypadku nie pokrywa z reguły kosztów dojazdu...
Prawdziwej muzyki elektronicznej, artystycznie na wysokim poziomie i z dobrym kopem ciężko uświadczyć. Nie grałem nigdy z winyli, grałem kiedyś z laptopa, bo nie
W zasadniczej większości się zgadzam!
Niestety, ale po boomie lat 90tych elektronika straciła swoją świeżość. Teraz jest utożsamiana niestety właśnie z prochami i imprezami dla dresów, a największą krzywdę elektronice w PL robią wixiarnie w małych miejscowościach i wsiach w którym ludziom się wmawia, że słuchają techno i electro, podczas gdy karmi ich się eską, rurowatymi electro-pierdami i stupid-house'm.
W tej chwili biznes ma pod górkę, bo wysyp lokali sprawił,
Zwłaszcza na tych imprezach w małych lokalach z klimatem można uświadczyć komicznego widoku: 4 osoby tańczą na parkiecie a 10 stoi i patrzy DJowi na ręce ( "no bo sie kurde znam, nie!") :)
Mimo wszystko - wole takie 4 osoby, które czują klimat, niż 100 osób dla których Daft Punk to techno :P
barman: 15pkt
ochroniarz: 25pkt
DJ: 75pkt
Wiem, że trochę kiepsko ubrałem w słowa moje pytania ale nie znam się na tym i mam nadzieje, że zrozumiesz o co mi chodzi...:)
Od początku - nie ma wstydu w niewiedzy - jest wstyd przy ignorancji :)
DJ i producent to tak naprawdę dwie różne osoby ( choć są osoby które łączą z sukcesem te tematy)
Sprzęt DJski i zestaw studyjny do produkcji to też inny sprzęt ( ale podobnie j.w. są wyjatki - np. Korg Zero8 może być równie dobrze używany do DJingu jak i do produkcji )
W nowoczesnych studiach produkcyjnych
realizuję własny materiał, który zbieram, pielęgnuję i miksuję (vinyl) co większości się nie podoba,
stąd też jest to raczej hobbystyczne granie dla własnej satysfakcji i czasami dla znajomych lub
na malutkich undergroundowych imprezach.
Jeśli chodzi o sam materiał, to są to głównie płyty z lat (2002-2006). Fani starego Umka, Ben'a Sims'a
Valentino Kanzyaniego, Marco Bailey'a,
"opłaconą przez właściciela w ZAiKS-ie listę komercyjnych utworów"
so masz przez to na myśli?
Nie spotkałem się nigdy z taką formułą roliczania - były kiedyś takie "playlisty" po imprezach, ale to relikt starych czasów ( początek dostepu do internetu w PL)
Tak poza tym, to mógłbym się podpisać pod Twoim tekstem "rencyma i nogyma", bo rzeczywistość naszych rodzimych klubów przybija
Czy to prawda?
Nikt statystyk nie robił, ale takich z "der" "van" "von" w ksywach zatrzęsienie,więc być może.... :D
1) ja tak odpływam i się relaksuje przy graniu, że zawsze odpowiem że WARTO, chociaż jeśli nastawiasz się na kokosy z grania, to lepiej odpuść już dziś. DJing to pasja, a pasje mają to do siebie, że z reguły się do nich dokłada.
2) Trance to ciężki temat na start, bo trudno znaleźć lokal w którym można zacząć. Mi ten gatunek osobiscie nie podchodzi, chociaż z moich doświadczeń wynika, że
http://www.youtube.com/watch?v=bO96DcfoTiY
http://www.youtube.com/watch?v=MSxjbF18BBM&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=_Fk36EqIAeY&feature=player_embedded#!
http://www.youtube.com/watch?v=KWfTcrV-_f8&feature=related
Nie wiem co Ci znane, a co mniej - te przykosiły na ostatniej imprezie :)
obczaj nowy numer z płyty UMKA :D zacny dubstepowy breakdown
http://www.youtube.com/watch?feature=iv&src_vid=GLj-IZJJoHs&v=XVESD1LVOrI&annotation_id=annotation_801856
tego nie trzeba przedstawiać
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IqUutxS-Zvw
no i ryjec bani :) bardziej drumstep
http://www.youtube.com/watch?v=P3ot-LMuPgs
2. Zwracasz uwagę na uzyskiwanie harmonicznych przejść po kole kwintowym?
3. Czy w Polsce można znaleźć dobry kurs DJ'ski? Jak tak, to jaki? Jak nie, to gdzie? :)
1) na niektóre imprezy przygotowuje jakieś punkty kulminacyjne, wodotryski, jakieś specjalne przejścia albo zestawy efektów, ale w zasadniczej większości rządzi tym spontan i reakcja ludzi. Nie zagram przecież ciężej, gdy widzę, że ludzie nie czują klimatu, albo są juz mega zmęczeni...
2) bawiłem się i MixedInKey i kołem kwintowym, ale trudno mi było uzyskać wtedy pełną swobodę i odszedłem od tego rozwiązania. Najważniejsze jest wyczucie i spasowanie numerów na ucho,
Kiedyś były rzadsze niż orliki białe vinyl shopy i wielogodzinne szperanie po szafkach ( nie miałem przyjemności doświadczyć :( ). Niektórzy wyjeżdżali do Berlina, Paryża czy Londynu gdy uzbierali większą ilość hajsiwa.
Później pojawiły się płyty CD, w PL gdzieś po drodze zmienił się ustrój i wiele dróg handlowych się otworzyło. Sprawiło to, że muzyka stała się bardziej dostepna i popularna.
Aktualnie najpopularniejszą formą zakupu są sklepy internetowe z mp3'kami,
Muzyką odtwarzaną publicznie rządzi kilka zasad:
- DJ MUSI mieć orginalną muzyką ( CD, DVD, mp3 ze sklepów internetowych )
- klub musi opłacić ZAiKS, ZSPAV, STOART żeby móc odtwarzać publicznie tą muzykę ( i czerpać z niej zysk)
Teraz ww stowarzyszenia wymyśliły sobie, że (skoro nie zarabiają na tych sklepach mp3 za granicą) do nagrania legalnie kupionej mp3ki na CD-R będa wymagać licencji ( 2000zł rocznie). Umożliwia ona również
ja na słuchawkach słucham obrad sejmu
byłem :) Jeden z najbardziej interesujących eventów w PL. Brakuje mu jeszcze trochę jeśli chodzi o zaplecze techniczne i wizualne, ale dobór artystów i klimat festiwalowy rozbraja. Taki Woodstock tylko z elektroniką :) W porównaniu do innych imprez jest też dużo mniej przypadkowych ludzi, dresów itd - na AR przyjeżdżają ludzie, którzy kilka dni wcześniej planują sobie jak pogodzić TimeTable na każdej scenie, żeby jak najwięcej zobaczyć i usłyszeć
jak psuje :D ?
Grałeś kiedyś na gotyckich imprezach ? Ale nie takich dla dzieci, pełnych "Gotek co się nie gocą", ale ekipy która czasem się lubi zabawić w klimaty wampirów, czasem nawet jakieś orgie, i to w lokalu. Takie imprezy w gronie znajomych, zamknięte. I czy byłbyś całą noc w stanie grać takie klimaty dość krzywe:
http://youtu.be/OdK96KNYd68
Nie grałem i nie miałem doczynienia z takimi klimatami.
Temat wydaje się dość ciekawy i jakby znalazł przewodnika po tej muzyce na starcie i miałbym z miesiąc na przygotowanie, to pewnie byłbym w stanie zagrac taką imprezę, chociaż raczej ciężko byłoby mi się wkręcić w klimat
kwestia posiadania jest dość dyskusyjna, bo 90% nowych sprzetów ma BPM counter. Sęk w tym, żeby polegać na tym co się słyszy, a nie widzi - liczniki przekłamują, liczą hi-haty, a nie stopy, mnożą i dzielą wartości przez 2 itd. Taki troche pchany na siłę zbędny gadżet :)
Mam od tego ludzi :)
nie trafia do mnie zbytnio. Breakcore to dość agresywne klimaty, a ja jestem pozytywnie nastawionym do życia leniuchem :)
Grałeś kiedyś breakbeat?
nie - nie grałem, ale mój gust się zmienia, więc kto wie...
lubie natomiast posłuchać czasami - set Hardy'ego w Red Tencie na Electrocity 2010 pozamiatał :)
Moja dieta branżowa obejmuje głównie kebaby, bo tylko kebabownie są otwarte o 4/5 rano gdy sie wychodzi z imprezy. Zawsze się modle po takim szamania " Żeby tylko poszło w "konia"!" :D
Ja posiadam konsole reloopa i niestety bawie się w granie tylko w domu bo kompletnie nie ma się jak w kręcić żeby gdzieś zagrać. Tym bardziej w małym mieście gdzie są tylko 2 kluby/puby.
House, Progressive House <3
Jeździsz czasem na polskie eventy? Sunrise, Electrocity?
Twój ulubiony producent?
Największa przygoda / sytuacja jaka zapadła Ci w pamięci jako DJ?
Używasz mikrofonu
poprawka nie djm1000 tylko djm800 :)
marzy mi się djm2000, bo ma właściwie zintegrowany efx1000, ale niestety za swój używany dostałbym max 3k, a nowy djm2k to wydatek rzędu 7000zł ( po zniżkach). No i niestety Nexus będzie bardziej riderowy, a djm2k potrafi wystraszyć nawet prawdziwych wyjadaczy...
1) Jeżdżę na duże eventy żeby zbierać pomysły i inspirować się przy przygotowaniu małych eventów na własną rękę. Aktualnie pod względem organizacyjnym i
wielu znajomych gra i sobie chwalą - ja nie do końca lubie takie rozwiązania, bo jest w pełni uzależnione od kompa - jak sie sypnie, to zostajesz na lodzie. Kolega już miał taką syt. i uratował go tylko dysk z backupem części utworów.
Mój sprzęt jest dość często używany na eventach i moje rozwiązanie jest najbardziej rider'owe ( tzn. najczęściej umieszczane w wymagania artystów dużego formatu ). Ponadto - teraz