Samochód dla każdego Polaka miał być dostępny jeszcze przed wojną.
![Samochód dla każdego Polaka miał być dostępny jeszcze przed wojną.](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_pF92Nt1Vli0X8brJ3WEletfaNgUG3EeH,w300h194.jpg)
Dokonano sensacyjnego odkrycia historii dwóch polskich przedwojennych samochodów popularnych Galkar i Radwan
- #
- #
- #
- #
- 31
Dokonano sensacyjnego odkrycia historii dwóch polskich przedwojennych samochodów popularnych Galkar i Radwan
Dokonano sensacyjnego odkrycia historii dwóch polskich przedwojennych samochodów popularnych Galkar i Radwan (oba samochody zaprojektował inż. Pragłowski).<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Galkar był bardzo nowatorski (jego zawieszenie najprawdopodobniej zostało skopiowane w Citroenie 2CV, który powstał parę lat później.
Radwan z kolei był projektem dopracowanym i podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji seryjnej. Również zawierał wiele unikalnych i nowoczesnych rozwiązań technicznych. Polska miała mieć samochód za 4000 zł. Mielibyśmy polskiego Garbusa… ale wybuchła wojna.
Materiały zaginęły i raptem kilka dni temu ujrzały światło dzienne. Oba projekty zostały niemal zapomniane. Wykopmy to i nie pozwólmy by wiedza o tym przepadła.
Dla ludzi zainteresowanych tematem. Zdjęcia rysunki i bardzo obszerny artykuł:
Komentarze (31)
najlepsze
"Prototyp PZInż. 703 wyposażono w opływową, nowoczesną kabinę, autorstwa Stanisława Panczakiewicza, przy konstrukcji pracowali także Mieczysław Dębiski oraz Jan i Jerzy Wernerowie - późniejsi ojcowie Stara 20. Być może fakt ten był mało znany ze względu na aspekt ideologiczny - nie godziło się, aby pierwszy seryjnie produkowany
http://oldtimery.com/index.php?option=com_content&view=article&id=12:lux-sport&catid=18:stare-samochody&Itemid=554
Czy oprócz tego, że są nieekonomiczne, niebezpieczne, kosztowne w produkcji (trzbea by było pewnie przystosować na nowo linię produkcyjną) no i obniżyłyby cenę oryginalnych sprzed
ale nie... w polsce bardziej
http://oldtimery.com/images/stories/x/tabele/targi.jpeg
Po wojnie radziecka myśl techniczna przecież stała na wysokim poziomie. Strona radziecka przekazała Polsce licencję na samochód GAZ-M20 Pobieda produkowany na licencji w Polsce w zakładach FSO jako Warszawa M-20. Oczywiście nie był to samochód dla każdego...bo jak wiadomo 1,5 tony metalu musiało kosztować i dużo palić. Natomiast Syrena właśnie była oparta na konstrukcji Warszawy i wiele części z niej poprostu przełożono . Wiele części do Warszawy jest branych z Żuka więc również to auto korzystało z radzieckiej myśli technicznej ...co tu dużo gadać , takim gdybaniem daleko nie zajedziemy . Warszawa jak na obecne czasy była limuzyną , a na powojenne drogi (nie autostrady jak dziś) z dziurami itd... najlepsze były terenowe samochody . Trzeba było odbudować rolnictwo więc nikt nie myślał o samochodach rodzinnych tylko żeby mieć ciągnik na polu , a koń na tamte czasy to był bardziej niezawodny niż samochód. Poza tym system nie był zły tylko ludzie go tworzący , każdy chciał nakraść itd...nawet dziś ludzie nie radzą sobie z władzą a co dopiero wtedy gdy panowała ciemnota i nikt nie umiał jeździć samochodem.
http://www.youtube.com/watch?v=7EwODPgWKEQ
Ludność
czy ktos piszac takie zdanie nie widzi lekkiej sprzecznosci , zwlaszcza ze nei rozwinie tematu nowatorstwa...?
sie mi cos w oku przestawilo i caly czas (do teraz) zamiast W widzialem Z...starosc nie radosc
Galkar był bardzo nowatorski (jego zawieszenie najprawdopodobniej zostało skopiowane w Citroenie 2CV
znaczy ni mniej ni więcej to, że zawieszenie z Galkara zostało skopiowane i zastosowane w Citroenie 2CV. Nijak z cytowanego zdania nie wychodzi mi, że było odwrotnie.