Był taki gracz, Georges Koltanowski, który przeprowadzał taką demonstrację przed publicznością:
najpierw polecił ludziom z publiczności napisać na każdym polu szachownicy jakieś słowo lub liczbę (nazwy miast, numery serii banknotów, numery telefonów, nazwiska itp.) na szachownicy. Potem wpatrywał się w szachownicę kilka minut, a następnie publiczność wybierała jedno pole szachownicy, np. e4. Wtedy Koltanowski, nie patrząc już na szachownicę, zaczynał poruszać się na niej ruchami skoczka i z pamięci recytować co znajduje
@OldCoppereyes: Wiki podpowiada: W 1931 roku w Amberes rozegrał symultanę "na ślepo" na 30 szachownicach, wygrywając 20 i remisując 10 partii. Swój rekord świata w tej kategorii pobił w 1937 r. w Edynburgu, gdzie spośród 34 pojedynków wygrał 24, a 10 zremisował.
@wladca_marionetek: Z angielskiej wiki: "Koltanowski set the world's blindfold record on 20 September 1937, in Edinburgh, by playing 34 chess games simultaneously while blindfolded, making headline news around the world. He holds the current record with 56 games, set in 1960".
Edit: a już doczytałem, te 56 gier nie było jednocześnie, ale jedna po drugiej. Chyba wiki wymaga uściślenia.
@John112: szachy to obliczanie w pamięci wszystkich możliwych ruchów przeciwnika i dobieranie do tego swojego ruchu. Bez tego po prostu wiesz jak poruszać figurami w sposób zgodny z regułami gry.
@JohnBuz: @carlosterrorist: Istnieje też cykl bez powtórzeń na 8x8, czyli wraca na początkową pozycję. Łatwo widać, że może zacząć z któregokolwiek pola.
@ArmeniaRox: Nikt mi nie każe mówić na niego profesor, mówię tak, bo to tradycja, która bardzo mi się podoba.
Takie szczególiki podkreślają wyższą pozycję nauczyciela, która zaczyna się chwiać ostatnio. Ze skrajności przeszliśmy w skrajność. Powinno być tak, że uczeń nie jest zmuszany do okazywania szacunku, ale robi to sam, bez strachu. U nas tak jest właśnie i bardzo dobrze.
@Pandaa: Magister. Profesorzy są na studiach. I nie piszę tego, bo chcę być złośliwy, ale zawsze wkurzała mnie maniera nauczycieli, którzy kazali mówić do siebie per "pan/i profesor".
Ten problem matematyczny nazywa się z angielska Knight's Tour. Miałem to na matematyce dyskretnej na pierwszym roku. Dokładniej z teorii grafów. Jak pamiętam chodzi o zliczanie zamkniętych(bądź otwartych) ścieżek dla "konia" dla szachownic dowolnej wielkość. Problem podobno nadal nie rozwiązany.
@Czlowiek: Chciałbym wierzyć, że udupiła Cię, żeby nauczyć, że w branży zgodność ze specyfikacją to podstawa, ale za dużo takich "pań prowadzących" przeżyłem...
@MultiSamuelson: Chyba większość studentów informatyki miała do czynienia z tym problemem. Ja pisałem projekt chyba w C++, algorytm miał przejść po wszystkich polach, a jeśli konik się zablokował, to algorytm cofał go do poprzedniego pola i próbował innej drogi, taki brute force. A teraz gorzkie żale - ja naiwny chciałem się wykazać i zaimplementowałem algorytm Warnsdorffa opisany na wiki, który znajdował drogę przez wszystkie pola szachownicy 19x19 ok 10 razy szybciej,
Komentarze (103)
najlepsze
najpierw polecił ludziom z publiczności napisać na każdym polu szachownicy jakieś słowo lub liczbę (nazwy miast, numery serii banknotów, numery telefonów, nazwiska itp.) na szachownicy. Potem wpatrywał się w szachownicę kilka minut, a następnie publiczność wybierała jedno pole szachownicy, np. e4. Wtedy Koltanowski, nie patrząc już na szachownicę, zaczynał poruszać się na niej ruchami skoczka i z pamięci recytować co znajduje
Ale to wciąż imponujące
Drugie ale, był ktoś lepszy, János Flesch, 52 gry i każda wygrana. http://pl.wikipedia.org/wiki/J%C3%A1nos_Flesch
Edit: a już doczytałem, te 56 gier nie było jednocześnie, ale jedna po drugiej. Chyba wiki wymaga uściślenia.
Na pewno nie ciężko, ale jest to czasochłonne.
1. Uczysz się ustawienia początkowego.
2. Uczysz się wszystkich figur i ich ruchów.
3. Rozgrywasz swoje pierwsze partie nabierając doświadczenia.
4. Pogłębiasz swoją wiedzę o szachach (w zależności o ilości czasu spędzonego - grasz coraz lepiej)
a) TAKTYKA (rozwiązywanie zadań) - czyli dostajesz jakąś pozycję i starasz się zagrać najlepszy ruch, żeby osiągnąć najlepsze korzyści lub dać mata
b) STRATEGIA (plany gry,
TUTAJ masz cykl i możesz zacząć z któregokolwiek pola...
Takie szczególiki podkreślają wyższą pozycję nauczyciela, która zaczyna się chwiać ostatnio. Ze skrajności przeszliśmy w skrajność. Powinno być tak, że uczeń nie jest zmuszany do okazywania szacunku, ale robi to sam, bez strachu. U nas tak jest właśnie i bardzo dobrze.
Komentarz usunięty przez moderatora
link z wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Knight's_tour