Gdyby konwersja z konsol była 1:1 było by inaczej, oni jednak zwiększyli znacznie pole rysowania obiektów co strasznie obciąża GPU jak i procesor. Ograj tytuł na konsoli, zobaczysz jaki mały obszar dokładnego rysowania obiektów zostawili by gra działała w miare stabilnie. Pisze to jako człowiek który miał stabilną ilość klatek w gta 4 na PC, oraz ogrywałem tytuł na xbox360.
@play4off: DirectX wygrał tylko z powodu marketingu monopolisty Microsoftu.
Po za tym DirectX był robiony raczej pod łatwość programowania niż pod jakość i wydajność. Jak wiemy do dzisiaj OpenGL wersja już chyba 4.0 niewiele zmieniła w swoim API rodem sprzed 20 lat.
Z artykułem zgadzam się tylko dlatego że nie podoba mi się wizja Windowsem/DirectX jako platformy do gier na PC. Tak naprawdę gry pod PC są po prostu słabo optymalizowane
Wszystkiemu winna jest optymalizacja która robiona jest po łebkach, ze względu na cięcie kosztów.
Gdyby dla komputerów gry były by tak optymalizowane jak przy konsolach, to najnowsze gry nie było by problemu. Cały kłopot jest w tym, że kombinacji konfiguracji sprzętowej PeCetów jest miliony, a optymalizacja kodu gry bardzo dużo kosztuje. Więc nie zawsze się to opłaca.
@MarekZ: Zobacz jak zoptymalizowany jest Crysis 2. Na Dual Core E2180 2GHz, 2GB ramu i 9600gt ta gra śmiga w 25-30 klatkach w 720p na ustawieniach extreme a to przecież dosyć antyczny sprzęt. Na high to już w ogóle lata jak f16. To bardzo dobry znak, bo może więcej gier będzie miało taką kosmiczną optymalizację
Problem jest taki, że DIrectX nie umożliwia na PCtach dostępu do niskopoziomowych funkcji kart graficznych. OpenGL umożliwia, ale i tak nikt z tego nie korzysta. Dlaczego? Bo kart graficznych jest pierdyliard i gdyby zacząć to deweloperzy musieliby sprawdzić czy ich sprzętowe optymalizacje działaja z każdą (też przyszłą!) konfiguracją i to byłoby piekło. Jak kilkanaście lat temu. Na konsolach można, bo jest znana konfiguracja sprzętowa. Jednym słowem - nothing to see here, move
Pamiętam czasy jak można było odpalić "prince of persia - dwa trony" na 700Mhz athlonie i radeonie 9200, a grafika mimo to powodowała opad kopary. Tak, kiedyś potrafiono dobrze zrobić grę.
A co z argumentem, że gry na pc nie rozwijają się technicznie gdyż tytuły muszą uwzględniać techniczne, sprzętowe możliwości konsol?
Tak, wiem, że teraz aby gra odniosła finansowy sukces musi być sprzedawana także na konsole. Po prostu pytam się jak to jest z tymi możliwościami konsol gdyż nie siedzę w temacie. To jak, wyczerpane, są jeszcze rezerwy?
to czemu nie ma gier na opengl wyglądających 10x lepiej? sranie w banie
po prostu coraz mniej czasu poświęca się optymalizacji silników bo coraz mniejsza potrzeba jest to robić, skoro przeciętny komputer jest na tyle szybki że i tak będzie to działać tak samo
ale dzięki temu twórcy gier więcej czasu poświęcają na fabułę, mapy, efekty, rozgrywkę itp i wszystko robią w dużo krótszym czasie, dużo taniej i wgl
Czemu nikt nie wspomniał o komitywie między producentami gier a producentami układów graficznych? Logo "nVidia - the way it's meant to be played" w intro wielu gier z przypadku się przecież nie wzięło.
Tylko ten facet zapomina o jednej podstawowej rzeczy - przy pisaniu gier na konsole (obojętnie jaką) programiści mają o tyle komfortową sytuację, że doskonale wiedzą na jakim sprzęcie będzie uruchamiany program... w przypadku PCtów, to już nie jest takie oczywiste, bo właściwie każda maszyna ma inną konfigurację - stąd muszą w taki sposób stworzyć silnik aby uruchomił się bez problemu na większości dostępnego na rynku sprzętu...
Moim zdaniem jest to problem optymalizacji. Wystarczy spojrzec na Dragon Age I i II. II ma lepsza grafike, a mimo to na srednich ustawieniach chodzi mi o wiele lepiej niz DAO.
To jak strzał w piętę... "niech M$ robi bardziej zoptymalizowane gry ku uciesze graczy a my nie sprzedawajmy nowszych kart graficznych bo użytkownicy będą wyciskać z tych coraz więcej" ;]
Gry chodzą coraz gorzej bo programiści się robią robią coraz bardziej leniwi. Im lepszy sprzęt wychodzi, tym programiści mniej się starają, bo taki sprzęt 'wybacza' błędy, brak optymalizacji i generalne pieprzenie w kodzie.
A potem wychodzi jak wychodzi.
Chociaż fakt, że oprogramowanie w tym wypadku nie nadąża za techniką bo z technologiami graficznymi krucho coś.
Pamiętam dawno temu prym wiódł OpenGL, konkurował i wygrywał z Direct3D od DirectX, który był gorszy i dużo bardziej pamięciożerny... no, wiadomo, jak typowy produkt M$.
Jeżeli pamiętacie, to w starych grach np pierwszy CS, HL, Unreal, można było wybrać czy chcemy opengl czy directx, i ten drugi był dużo gorszy.
Piszac gre na kompa, programista sie nie stara, bo wie, ze jak spieprzy wydajnosc, to klient sobie do pieca sprzetu dorzuci. Na konsolach nie maja tego luksusu i musza sie starac. Ja odkad odkrylem, ze na konsolach mozna grac mysza i klawiatura sprzedalem pieca #!$%@?, bo ciagle do niego cos musialem dokladac, szla na to kupa kasy, kupilem xboxa za 8 stow i mam w dupie ;) oczywiscie nie mam opcji testowania
@iryss: A według mnie właśnie głupoty gada. Zgodziłbym się z tym dobre 5-10 lat temu kiedy faktycznie było taki okres, że każda nowa gra miała większe wymagania i po roku czasu najszybszy komputer na rynku był co najwyżej przeciętny. A teraz? Ja mam kartę Radka 4870 który wyszedł w połowie roku 2008 (prawie 3 lata temu!) a do tej pory gram w każda nową grę na ustawieniach "high" (!) . Fakt,
@iryss: może i dobrze, szkoda tylko że tak mało (chyba że to pclab obciął wypowiedź). Już więcej można się dowiedzieć dlaczego winny jest DirectX z komentarzy w tym wykopie niż z samego "artykułu" (piszę w cudzysłowie, bo da się go skrócić do jednego zdania bez straty informacji) ...
@WiedzaToOdpowiedzialnosc: będzie wykop jak znajdziesz informacje, dlaczego przedstawiciel AMD ma takie zdanie jakie ma (nie chcę spoilerować jakie, już i tak pół
Nie zgadzam się z tymi argumentami. Nie wiem jak to wygląda w przypadku gier na PS czy Nintendo, ale na XBox platformą do robienia gier jest XNA. XNA działa także na PC i ma się nijak do DirectX. Jak widać przeportowanie gry z XBox można dość łatwo wykonać obchodząc wspomniany DirectX.
Od dawna nie interesuje mnie konfiguracja mojego lapka, bo używam go tylko do neta. Ważne, żeby był mały i poręczny, ale bez przesady (netbooki odpadają). Na PS3 gry się nie tną. I spora część działa na FullHD. Nikt mi nie wmówi, że na kompie z niewiadomo jaką kartą za niewiadomo ile będzie się lepiej grało niż na ps3 na 40 calach w fullhd. Konsola kosztuje ca 1000zł z bezprzewodowym padem. A komputer?
@MrMann: że PeCety tylko do grania ? LOL, na kompie robi się wiele rzeczy, choćby pracuje na wiele różnych sposobów jak programowanie, praca w Photoshopie, czy nawet zabawa w jakieś rozliczenia w Excelu.
Druga kwestia to co za problem kupić pada lub kierę do PCta ?
Sam gram na padzie na kompie i jest znacznie lepiej niż na klawiaturze (mowa oczywiście o jakiś NFSach itd.)
@KaznodziejaNowejEry: Muszę przyznać trochę racji. Chociaż np. 37 cali wielkiej różnicy nie robi, a kosztuje już powiedzmy 1500. No dobra, ale załóżmy, że telewizor już jest, bo ludzie kupują telewizory nie tylko do konsol. Albo niech ta różnica nawet zostanie - mówimy tu o filmach i grach na 40 calach, a nie na 19, wiadomo, że nie wyjdzie taniej:> Ale... PS3 jest na rynku od 5 lat. Czy na komputerach z
Komentarze (82)
najlepsze
To dopiero była podróż przez krainę małej liczby FPS'ów.
Gdyby konwersja z konsol była 1:1 było by inaczej, oni jednak zwiększyli znacznie pole rysowania obiektów co strasznie obciąża GPU jak i procesor. Ograj tytuł na konsoli, zobaczysz jaki mały obszar dokładnego rysowania obiektów zostawili by gra działała w miare stabilnie. Pisze to jako człowiek który miał stabilną ilość klatek w gta 4 na PC, oraz ogrywałem tytuł na xbox360.
Grałem i zwiechy są jedynie podczas superszybkiej jazdy przez miasto, po za tym jest bardzo stabilnie, szczególnie po tych wszystkich aktualizacjach.
2000 albo 2k
Po za tym DirectX był robiony raczej pod łatwość programowania niż pod jakość i wydajność. Jak wiemy do dzisiaj OpenGL wersja już chyba 4.0 niewiele zmieniła w swoim API rodem sprzed 20 lat.
Z artykułem zgadzam się tylko dlatego że nie podoba mi się wizja Windowsem/DirectX jako platformy do gier na PC. Tak naprawdę gry pod PC są po prostu słabo optymalizowane
Gdyby dla komputerów gry były by tak optymalizowane jak przy konsolach, to najnowsze gry nie było by problemu. Cały kłopot jest w tym, że kombinacji konfiguracji sprzętowej PeCetów jest miliony, a optymalizacja kodu gry bardzo dużo kosztuje. Więc nie zawsze się to opłaca.
Optymalizacja? Prawdopodobnie usunęli efekty, z którymi nie dawały sobie rady konsole - więc ograniczenie do nich. A PC są niestety od nich szybsze...
http://www.youtube.com/watch?v=ug78aVtkuVI
Zdecydowanie.
Krowa jest winna, że szewc źle uszył buty dla konia ?
Gdyby DirectX był taki słaby, to by producenci gier korzystali z czegoś innego.
Gry na Maca nie chodzą wyraźnie szybciej, niż na PC
Odmiana DirectX w X360 jakoś nie przeszkadza producentom.
Tak, wiem, że teraz aby gra odniosła finansowy sukces musi być sprzedawana także na konsole. Po prostu pytam się jak to jest z tymi możliwościami konsol gdyż nie siedzę w temacie. To jak, wyczerpane, są jeszcze rezerwy?
po prostu coraz mniej czasu poświęca się optymalizacji silników bo coraz mniejsza potrzeba jest to robić, skoro przeciętny komputer jest na tyle szybki że i tak będzie to działać tak samo
ale dzięki temu twórcy gier więcej czasu poświęcają na fabułę, mapy, efekty, rozgrywkę itp i wszystko robią w dużo krótszym czasie, dużo taniej i wgl
zresztą polepszanie grafiki
A potem wychodzi jak wychodzi.
Chociaż fakt, że oprogramowanie w tym wypadku nie nadąża za techniką bo z technologiami graficznymi krucho coś.
Polecam książkę "E-mailem z doliny krzemowej", Marka Hołyńskiego:
http://merlin.pl/E-mailem-z-Doliny-Krzemowej_Marek-Holynski/browse/product/1,241671.html
Pamiętam dawno temu prym wiódł OpenGL, konkurował i wygrywał z Direct3D od DirectX, który był gorszy i dużo bardziej pamięciożerny... no, wiadomo, jak typowy produkt M$.
Jeżeli pamiętacie, to w starych grach np pierwszy CS, HL, Unreal, można było wybrać czy chcemy opengl czy directx, i ten drugi był dużo gorszy.
No ale jak to często bywa, wygrał, bo
@WiedzaToOdpowiedzialnosc: będzie wykop jak znajdziesz informacje, dlaczego przedstawiciel AMD ma takie zdanie jakie ma (nie chcę spoilerować jakie, już i tak pół
Druga kwestia to co za problem kupić pada lub kierę do PCta ?
Sam gram na padzie na kompie i jest znacznie lepiej niż na klawiaturze (mowa oczywiście o jakiś NFSach itd.)
Konsole są fajne, sam planuje sobie
Komentarz usunięty przez moderatora