Legenda Tygrysa: Michael Wittmann kontra aliancka kolumna pancerna
![Legenda Tygrysa: Michael Wittmann kontra aliancka kolumna pancerna](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_1637578552g8WHj7dhbiexj2sQaNtqsa,w300h194.jpg)
Żołnierze, nie spodziewając się ataku, wyszli z pojazdów na pobocze, zaczęli pić herbatę i palić papierosy. Wittmann stanął przed ciężką decyzją. Teoretycznie powinien zaraportować o swoim odkryciu, jednak alianci nie spodziewali się w tym momencie uderzenia...
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 78
- Odpowiedz
Komentarze (78)
najlepsze
O tym jak że w ciągu całego dnia i przy próbie odbicia Villers Bocage z rąk Brytyjczyków Niemcy tracą 5 Tygysów i 7 Pz.Kpfw. IV.
Stuart to czołg lekki i wygląda jakoś tak:
źródło: comment_163759829228tSENupiStGkYV5Krh0NV.jpg
PobierzEdit:
Część załogi dała radę wyjść z płonącego Stuarta, ale dowódca zginął od kul próbując wydostać kierowcę.
https://chindits.wordpress.com/tag/rex-ingram/
@NoOne3: Z czołgów które tam były tylko Sherman Firefly miał jakąś szansę walczyć z Tygrysami.
1. Wittmann nie użył w swojej najsłynniejszej szarży Tigera I nr '222', tylko nr '212'. Jest to już od wielu lat znany fakt, potwierdzony przez wybitnych historyków i badaczy. Wittmann z nr. '234' przesiadł się do nr. '212' należącego pierwotnie do SS-Unterscharführera Balthasara Wolla, a który otrzymał SS-Unterscharfuhrer Kurt Sowa z racji tego, że jego Tiger I nr '222' był wówczas w warsztacie remontowym
2. Pierwsze brytyjskie pojazdy na N 175 nie zniszczył Wittmann, tylko Tiger I nr '221' (SS-Untersturmführer Georg Hantusch), nr '231' (SS-Oberscharführer Jürgen Brandt) oraz Tiger I nr '231' (SS-Oberscharführer Georg Lötzsch). Mk VIII Cromwell, M4 Sherman Firefly o nazwie własnej "Blondie" były ofiarami właśnie tych dwóch czołgów, a pierwszymi ofiarami Wittmanna były lekko opancerzone brytyjskie pojazdy. W sumie na drodze N 175 Niemcy zniszczyli 13 półgąsienicowych transporterów opancerzonych M3 oraz 2 czołgi i 2 działa przeciwpancerne
3. Do dziś nie udało się ustalić kto wyeliminował czołg Wittmanna z walki, ale na pewno nie było to 6-funtowe działo przeciwpancerne, bo tych w Villers-Bocage nie było (stały na drodze N 175). Być może był to jakiś Sherman Firefly z 'B" Squadron, albo żołnierz z granatnikiem PIAT. Prawdę mówiąc do dziś nie są znane konkretne przyczyny awarii Tigera I nr '212'. Wiadome jest tylko to, że po wymianie ognia z M4 Sherman Firefly (Sgt. Stan Lockwood) zaczął on wycofywać się najpierw tyłem, potem przodem, aż w końcu zjechał na pobocze i zatrzymał się
4. W ciągu kilkunastu minut walk wokół drogi N 175 i w Villers-Bocage PzKpfw VI Ausf. E "Tiger I" o numerze '212' zniszczył 29 brytyjskich pojazdów z czego 9 lekkich i średnich czołgów (w źródłach liczby te wahają się od 8 do 12, ale to 9 jest najbardziej
@Przechodzien:
Celnie, dobrze to opisuję też św. p. J. Kossecki:
https://lacinska.pl/2016/02/04/ideologia-strategia-sztuka-operacyjna-taktyka/
Do tego
@jagoslau: Z podobnego powodu Niemcy pokonali francuskie czołgi, uważane na początku wojny za lepsze i najtwardsze. Tam w jednej wieżyczce siedział jeden typ odpowiedzialny za wszystko, gdy u
@Tosca303: Nie wiem czy było, bo ta historia to w sumie mit bez konkretnego potwierdzenia w faktach, z tego co pamiętam - ale mechanizm obrotu wieży Tygrysa był napędzany przez silnik, który nie był jakiś mega-super-hiper mocny, więc jednoczesne obracanie kadłuba i wieży mogło, teoretycznie, prowadzić do awarii, czy to silnika, czy przekładni.
A to generalnie byłby spory problem, biorąc pod uwagę jak
Wieża obracana była za pomocą urządzenia hydraulicznego, napędzanego ze skrzyni biegów i przymocowanego do podłogi. Mechanizm obrotu uruchamiany był za pomocą pedału umieszczonego w podłodze, z prawej strony celowniczego. Naciśnięcie palcami obracało wieżę w prawo, a piętą w lewo. Wieża wykonywała obrót o 360 stopni w ciągu 1 minuty (elektryczny mechanizm obrotu wieży Shermana miał 3-krotnie większą prędkość kątową). Wieża Tygrysa mogła być także obracana ręcznie
źródło: comment_1637617857GAoeuOfYf8kAz1nzicdP7B.jpg
Pobierz- od ruskich Zinoviy Kolobanov - czolg KV-1
- nasz rodak Edmund Orlik - tankietka tks z działkiem 20mm