Przemysł samochodowy w EU
Eliminacja samochodów z silnikami spalinowymi i przejście do pojazdów elektrycznych wymusi ogromne zmiany w przemyśle samochodowym i wymaga wsparcia UE dla programów "przekwalifikowania", aby pomóc pracownikom przygotować się do przyszłości bez emisyjnej, zgodnie z raportem ostatnio opublikowanym . Grupa branżowa „Platforma dla elektromobilności”, poinformowała, że raport Boston Consulting Group wykazał, że do 2030 r. zatrudnienie w europejskim przemyśle samochodowym spadnie o mniej niż 1% z 5,7 mln osób obecnie w związku z przejściem na pojazdy elektryczne. Jednak liczba miejsc pracy u producentów i tradycyjnych dostawców skupiających się na silnikach spalinowych spadnie odpowiednio o 20% i 42%, co oznacza likwidację łącznie 500 000 stanowisk. W tym samym czasie zatrudnienie u dostawców skupiających się na technologii zeroemisyjnej wzrośnie o 300 000 pracowników, co stanowi wzrost o 10%, jak stwierdzono w badaniu. Komisja Europejska zaproponowała wprowadzenie skutecznego zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi od 2035 roku. Producenci samochodów ostrzegli, że miejsca pracy w zakładach produkujących konwencjonalne silniki spalinowe będą szczególnie zagrożone i wezwali Unię Europejską do pomocy w złagodzeniu wpływu, jaki przejście na technologię elektryczną będzie miało na tych pracowników produkcyjnych. Platforma dla elektromobilności poinformowała, że badanie przewiduje ogromny wzrost zatrudnienia w produkcji energii związanej z przemysłem samochodowym oraz w infrastrukturze ładowania pojazdów elektrycznych. Grupa stwierdziła, że UE, rządy i firmy powinny skupić się na inwestowaniu w edukację, szkolenia, "podnoszenie kwalifikacji" i "przekwalifikowanie" pracowników, aby mogli oni w pełni wykorzystać swoje możliwości. "Przemysł samochodowy ma strategiczne znaczenie dla Europy i angażuje bardzo wielu ludzi, którzy mieszkają w wielu krajach, dlatego ważne jest, aby UE współpracowała z państwami członkowskimi w zakresie polityki towarzyszącej", powiedział Reutersowi przewodniczący Platformy na rzecz Elektromobilności Arne Richters. "Przekwalifikowanie i uczynienie z tego strategicznego priorytetu jest kluczowym punktem".
Problemy energetyczne w Chinach
Kryzys energetyczny w Chinach wydaje się pogarszać. W kilku dużych miastach, w tym w Pekinie i Szanghaju, rozpoczęły się przerwy w dostawach prądu. Redukcje są w większości spowodowane polityką; władze prowincji ograniczają zużycie energii, aby spełnić wymagania dotyczące rocznych limitów zużycia i emisji dwutlenku węgla ustalone przez rząd centralny. Teoretycznie więc, jeśli sytuacja stanie się naprawdę zła, władze mogą po prostu złagodzić cięcia. Jednak wydaje się, że przynajmniej częściowo jest to również spowodowane podażą i cenami gazu ziemnego i węgla, które gwałtownie wzrosły, a zasoby węgla energetycznego w Chinach spadły do niemal rekordowo niskiego poziomu. Pojawiają się również doniesienia o niestabilnych dostawach wody. Cięcia podobno uderzają zarówno w małe, jak i duże przedsiębiorstwa produkcyjne.
Spotkanie USA i UE w sprawie handlu i technologii
Unia Europejska i Stany Zjednoczone zorganizowały pierwsze spotkanie Rady ds. Handlu i Technologii, forum, na którym Bruksela i Waszyngton omawiają problemy globalnego handlu i przemysłu technologicznego. Z przecieków wynika, że rozmawiano o standardach technologicznych, bezpieczeństwie łańcucha dostaw, inwestycjach i kontroli eksportu. Poruszono także kwestię półprzewodników, których niedobór niepokoi obie strony. W związku z tym unijny komisarz ds. rynków wewnętrznych przebywa z oficjalną wizytą w Japonii i Korei Południowej, aby pozyskać międzynarodowych partnerów dla proponowanej ustawy o europejskich chipach. W ujawnionym dokumencie UE i USA podkreślają również znaczenie praw pracowniczych, zrównoważonych łańcuchów dostaw i walki ze zmianami klimatu. Te silne stanowiska pomagają odróżnić dwie atlantyckie potęgi od Chin. Niedobór chipów spowodowany problemami produkcyjnymi ma ogromny wpływ na gospodarkę USA, utrudniając produkcję samochodów i podnosząc ceny. "Niedobór półprzewodników był priorytetem dla prezydenta oraz jego zespołów ds. gospodarki i bezpieczeństwa narodowego" - powiedział dziennikarzom podczas briefingu wysoki urzędnik administracji USA, dodając, że Biały Dom "pracował w nadgodzinach", aby zaradzić tej sytuacji.
Naciski USA na Iran z wykorzystaniem Chin
Stany Zjednoczone nawiązały kontakt dyplomatyczny z Chinami w sprawie zmniejszenia zakupów irańskiej ropy naftowej przez Chiny. Jak oznajmili amerykańscy i europejscy urzędnicy, powodem nawiązania kontaktu przez Waszyngton są próby przekonania Teheranu do wznowienia rozmów na temat porozumienia nuklearnego z 2015 roku. Uważa się, że zakupy irańskiej ropy przez chińskie firmy pomogły utrzymać irańską gospodarkę na powierzchni pomimo amerykańskich sankcji, które mają na celu odcięcie takiej sprzedaży, aby wywrzeć presję na Iran, by ograniczył swój program nuklearny. "Jesteśmy świadomi, że chińskie firmy kupują irańską ropę" - powiedział jeden z wysokich rangą urzędników amerykańskich, który ze względu na delikatność sprawy zastrzegł sobie anonimowość. Urzędnik z biura francuskiego prezydenta powiedział dziennikarzom we wtorek, że Iran musi powrócić do wiedeńskich rozmów na temat wznowienia przez Stany Zjednoczone i Iran przestrzegania porozumienia, aby uniknąć dyplomatycznej eskalacji, która mogłaby zagrozić negocjacjom. "Musimy, w tej fazie, pozostać w bliskim kontakcie i ściśle zjednoczeni ze wszystkimi członkami JCPOA, w tym z Rosjanami i Chińczykami" - powiedział francuski urzędnik. "W szczególności oczekujemy, że Chińczycy wyrażą swoje zdanie i będą działać w bardziej zdecydowany sposób. Musimy wywierać presję, która jest niezbędna, na Iran" , dodał francuski urzędnik. Minister spraw zagranicznych Iranu powiedział w piątek, że Iran powróci do rozmów o przywróceniu zgodności z porozumieniem nuklearnym "bardzo szybko", ale nie podał konkretnej daty. Nie jest jasne, na ile Chiny mogą być otwarte na wszelkie dyplomatyczne zabiegi USA w sprawie Iranu.
Kosowo
Wysłannik UE ds. dialogu między Belgradem a Prisztiną powiedział, że Serbia i Kosowo osiągnęły porozumienie w sprawie sporu dotyczącego transgranicznych tablic rejestracyjnych, w wyniku którego na początku tygodnia na wspólną granicę zostały wysłane siły bezpieczeństwa. Zgodziły się na utworzenie grupy roboczej w celu znalezienia trwałego rozwiązania tej kwestii oraz na wycofanie sił policyjnych, które zostały wysłane na granicę.
UE chce węgiel od Rosji
Unia Europejska zwróciła się do Rosji o zwiększenie dostaw węgla w związku z rekordowo wysokimi cenami gazu ziemnego, jak podaje Bloomberg News. Rosyjskie Ministerstwo Energetyki oświadczyło jednak, że nie otrzymało wniosków od krajów europejskich o zwiększenie dostaw węgla. Powiedziało również, że ilość eksportowanego węgla, w tym do produkcji energii elektrycznej w Europie, nie zmieni się w tym roku.
Wizyta prezydenta Niemiec w Mołdawii
Prezydent Niemiec Frank-Walter Steinmeier przebywa z dwudniową wizytą w Mołdawii. W środę spotkał się z prozachodnią prezydent Mołdawii Maią Sandu i zadeklarował 10 mln euro (11,6 mln dolarów) na wsparcie jej programu reform.
Komentarze (11)
najlepsze
Mając tak niewiele czasu stawiają nam niezłe wyzwanie zmiany/rozbudowy naszej sieci energetycznej w całej PL. Dlaczego? Ano dlatego ze aut elektrycznych mamy teraz kilka procent nawet niech będzie zawyżone 5%. Jeżeli w 2035 roku przybędzie aut elektrycznych i jeżeli zostaną obdarzone lepszymi bateriami, które zapewne będą szybciej ładowane (podniesienie Amperarzu kilkukrotnie ) to
"Ministerstwo Aktywów Państwowych poinformowało, że import węgla do Polski w 2020 r. wyniósł 12,82 mln ton. Z Rosji sprowadzono go 9,44 mln ton, z Australii 1,05 mln ton, z Kolumbii 0,90 mln ton, z Kazachstanu 0,84 mln ton, z USA 0,27 mln ton, z Mozambiku 0,21 mln ton oraz mniejsze ilości z Czech (78 tys. ton), a z innych kierunków – ok.