Porównanie skali. Okręt Kolumba vs admirała Zheng He
Statki adm. Zheng He były gigantyczne. Statki-skarbce miały dł. 126m i szer. 52m. Mogły zabrać 1500t ładunku. Statki naprawczo-zaopatrzeniowe były nieco mniejsze – 103m. Statki transportujące wojsko miały około 67m długości. Kolumba: 17m dł. i wyporność 70-100t. Jak lotniskowiec i niszczyciel. P.pow
Jariii z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 123
- Odpowiedz
Komentarze (123)
najlepsze
Po pierwsze nie wiemy w 100% jaki naprawdę miał rozmiar ten okręt. To są tylko szacunki. Głównym dowodem na jego rozmiar jest odnaleziony ogromny ster w jednej ze stoczni. Ale nie ma żadnych dowodów, że był on kiedykolwiek wykorzystany, a tym bardziej do tego okrętu. W dodatku szacowanie wielkości okrętu na podstawie samego steru nie jest zbyt precyzyjne.
Zakłada się, że okręt ten miał 71 metrów długości (kamienna tablica w Nanjing sugeruje, że statki Zhenga miały około 71 metrów długości), ale chińska propaganda przedstawia go jako od 110m do 140 metrów. Jest to absurd, gdyż okręt takiej wielkości nie mógłby być zbudowanym z drewna i odbyć takiej podróży.
Wielkość okrętu jest ograniczona przez długość stępki. Ta musi składać się z jednego kawałku (można doczepić do niej kilkanaście metrów na końcach, gdzie siły są mniejsze, ale wówczas okręt nie nadaje się do żeglugi przy dużych oceanicznych falach).
Prawie wszystkim też ucieka absurd jakiejkolwiek eksploracji takimi statkami: Kolumb nawet najmniejsza Ninę uważał za za duża do podplywania do nowych lądów, okręty złotej ery odkryć geograficznych rzadko kiedy przekraczaly 30m, Endavour Cooka
Skoro już cytujesz Wikipedię to wklej też dalszy fragment artykułu.
Hiszpanie i Portugalczycy w czasach Kolumba mogli spokojnie robic statki i po 200m, ale pytanie
@repiv: Statek skarb też istniał naprawdę, ale nie miał 140-160 metrów długości tak jak to wmawia chińska propaganda, lecz 71 metrów. W tym samym czasie największy statek europejski miał 66 metrów długości, wiec nie był wiele mniejszy od chińskiego.