Prosta przekładania CVT z klocków Lego
Przekładnia zmienia przełożenie dzięki zmianie pochylenia osi obrotu kuli obracającej się między dwoma kołami
hellfirehe z- #
- #
- #
- 72
Przekładnia zmienia przełożenie dzięki zmianie pochylenia osi obrotu kuli obracającej się między dwoma kołami
hellfirehe z
Komentarze (72)
najlepsze
https://www.youtube.com/watch?v=j0ASj8R7wp4
@Mordall: Ale to jest nieprawda. Nie znam mechanika samochodowego który nie oglądał samochodów za dziecka. Nie znam informatyka który nie bawił się komputerami... klocki lego to tylko narzędzie ale też etap. Możesz konstruować zamki, ale możesz też konstruować przekładnie. Dają możliwości - bez możliwości ciężko rozwinąć w sobie pewną wyobraźnie. Jest to możliwe i pierwsi (inzynierowie) "mechanicy" którzy stworzyli pierwsze auto
Bo już chyba wszystkie przekładnie i mechanizmy były, pora na coś bardziej skomplikowanego.
Zalety:
- nie szarpie przy zmianie biegów, ponieważ nie zmienia biegów w tradycyjnym tego znaczeniu. Wciskasz gaz i cały czas masz te same obroty, a przyspieszasz/jedziesz.
- płynna jazda - nie falujesz obrotami silnika tylko jedziesz. Przydaje się zwłaszcza w mieście. Silnik też za to podziękuje, pracuje cały czas w optymalnym zakresie.
- niższe zużycie paliwa przy niskich prędkościach (ze słyszenia)
Wady
- nie szarpie przy zmianie biegów, ponieważ nie
@feyd_pl: DSG to nie jest skrzynia CVT - DSG to są dwie skrzynie mechaniczne ze sterowaniem elektronicznym
na grafice poniżej jest schemat: niebieska to skrzynia biegów nieparzystych, szara to skrzynia biegów parzystych - czyli na rysunku mamy 2 skrzynie 3-biegowe, gdyby dodać 2. pedał sprzęgła (z mechanizmem utrzymującym wciśnięty cały czas co najmniej jeden pedał) taka skrzynia mogłaby być sterowana ręcznie
DW @jagoslau
https://www.nissan-global.com/PDF/tcvt_e.pdf
Bo CVT zawsze ma podstawowy problem.
Zużycie elementów - czy to kula, pasy, czy rolki.
CVT zawsze jest oparte o tarcie - więc te elementy będą się zużywać.
Ciekawostka - w lokomotywach spalinowych, gdzie potrzeba ogromnych momentów siły w zasadzie najczęściej stosowaną przekładnią jest przekładania elektryczna, która ze swojej natury jest przekładnią bezstopniową:
silnik spalinowy napędza generator, generator wytwarza prąd, a prąd napędza silniki elektryczne, które dopiero napędzają koła.