Wokół Cyberpunka 2077 jest ostatnio dużo szumu. Gra powstawała bardzo długi czas i łatwo zapomnieć o rzeczach które zostały zapowiedziane, lub o plotkach i aferach które temu wszystkiemu towarzyszyły a mogą wiele wyjaśnić w związku z tym jak dziś prezentuje się gra. Postanowiłem prześledzić historię gry i trochę też studia CD Projekt Red - od zapowiedzi gry w 2012 roku do momentu jej premiery. Na ostatnich miesiącach już tak bardzo się nie skupiałem bo są one już rezultatem tego co działo się wcześniej. Wszystkie informacje pochodzą z portalu Gry-online.pl. Większość tekstu została napisana przeze mnie w oparciu o newsy tam zamieszczone. Niektóre większe fragmenty lub wypowiedzi osób zostały skopiowane z portalu.
30 maja 2012
- Zapowiedź nowej gry RPG w klimatach cyberpunk tworzonej przez zespół składający się z osób pracujących wcześniej nad serią Wiedźmin.
- Nieliniowy scenariusz pozwalający dokonywać znaczących wyborów, odbiegający daleko od schematów do jakich przywykliśmy.
- Ogromny świat pełen detali; system walki i klas przeniesiony z papierowej wersji gry, setki możliwości rozwoju naszego bohatera.
- Różne rodzaje broni, pojazdy, implanty.
18 października 2012
- Ogłoszenie oficjalnego tytułu gry: Cyberpunk 2077.
- Sandboks z otwartym światem; odwiedzimy też wirtualną rzeczywistość która będzie bardzo istotnym elementem rozgrywki.
- Rozbudowany edytor postaci w którym wybierzemy swoją klasę postaci.
- Trudne wybory, dobre dialogi i zapowiedź aktywności pobocznych.
25 października 2012
- Gra ukaże się dopiero na przyszłą generację konsol (PS4 i Xbox One).
- Istnieją duże szanse na wsparcie narzędzi moderskich.
- Gra znajduje się na bardzo wczesnym etapie produkcji – tworzone są fundamenty, w czym pomaga Mike Pondsmith.
- Część zespołu już zaczęła tworzenie pierwszych modeli.
27 grudnia 2012
- Ogłoszenie o pracę dla dyrektora artystycznego, wymagane doświadczenie w produkcji gier RPG z otwartym światem.
- Druga posada to programista multiplayera, który przystosuje silnik do trybu wieloosobowego.
10 stycznia 2013
Pierwszy zwiastun:
27 lutego 2013
- Zapowiedź implantów które pozwolą przetłumaczyć inne języki na język gracza.
13 marca 2013
- Adam Badowski potwierdza, że gra będzie miała funkcje wieloosobowe
12 sierpnia 2013
- Gra będzie wspierać perspektywę pierwszo i trzecio-osobową.
- Cyberunk 2077 powstaje na Redengine 3.
8 stycznia 2015
Studio skupia się na trzecim Wiedźminie a nad Cyberpunkiem pracuje osobna ekipa.
28 maja 2015
- Po premierze Wiedźmina 3 zespół skoncentruje się wyłącznie na rozwijaniu tej marki. Na nowe wieści odnośnie Cyberpunka trzeba poczekać do 2017
roku. Oczywiście prace cały czas trwają.
19 czerwca 2015
- Główna część ekipy pracuje nad dodatkami do Wiedźmina ale coraz więcej ludzi przenosi się do pracy nad Cyberpunkiem.
- Iwiński tłumaczy, że odejście od Wiedźmina to sposób na pozytywne naładowanie zespołu, gdyż ten może być już wypalony pracą nad serią Wiedźmin.
6 sierpnia 2015
- Zespół skupia się na pracy przy Cyberpunk 2077. Cały czas mowa o grze RPG.
6 października 2015
- Cyberpunk 2077 będzie o wiele większy niż Wiedźmin 3 a doświadczenie zdobyte przy jego tworzeniu ma w tym pomóc.
1 listopada 2015
- Prace ruszyły pełną parą. Cyberpunk będzie zupełnie inną grą niż Wiedźmin 3.
- Ludzie pracujący przy dodatkach do niego, przeszli do prac nad Cyberpunkiem.
9 grudnia 2015
- Plotki jakoby gra miała wyjść w 2016. Wiceprezes studia dementuje je.
10 grudnia 2015
- Adam Kiciński w rozmowie dla Money.pl:
„Najważniejsze jest to, żeby Cyberpunk był, tak jak Wiedźmin, grą wybitną, a
wtedy dołożony do tego marketing ma szansę spowodować, że będzie miał też wybitną sprzedaż.”
- Mike Pondsmith pełni w zespole funkcję podobną do Andrzeja Sapkowskiego – jest konsultantem, ale to studio ostatecznie decyduje o wszystkim.
24 lutego 2016
- Muzykę skomponuje autor muzyki do Wiedźmina 3 – Marcin Przybyłowicz
10 marca 2016
- Na konferencji CD Projekt RED zapowiedziano, że w latach 2017-2021 możemy spodziewać się dwóch produkcji. Pierwsza to zapewne Cyberpunk a druga to fabularna gra kategorii AAA.
- W tym samym okresie zespół ma powiększyć się dwukrotnie, co pozwoli na stworzenie czterech niezależnych ekip.
25 kwietnia 2016
- Jeden z pracowników CD Projekt RED zdradził, że przy praca nad Wiedźminem była dla zespołu bardzo pouczająca. Zebrano wiele notatek i teraz ekipa koncentruje się na modyfikacji narzędzi deweloperskich. Mowa o drastycznych zmianach ale większych konkretów brak. Wymienia się tylko nowy edytor efektów wizualnych.
28 kwietnia 2016
- Marcin Iwiński za wzór stawia sobie studio Rockstar Games. Zespół bardzo obawia się ewentualnego rozczarowania fanów przy Cyberpunku 2077. Ma to objawiać się intensywnym testowaniem rzeczy które mają być pokazane przed szerszą publicznością, ale też obsesją na punkcie jakości gry. Iwiński woli aby jego studio włożyło więcej pracy w gry które potem będą zapierać dech w piersiach i zostają w pamięci na długo, a nie tylko zostają wydane w najlepszym dla sprzedaży okresie roku.
- Celem jest aby gra była znaczącym dziełem dla całej branży. Iwińskiemu marzy się aby Redzi byli jednym z czołowych studiów, obok takich gigantów jak Blizzard, Valve czy Bethesda.
14 maja 2016
- Założony w 2013 roku krakowski oddział CD Projekt RED w ciągu roku rozrośnie się ze 30 do 100 osób i odegra ważną rolę przy tworzeniu Cyberpunka.
- Warszawski oddział zwiększy liczbę pracowników do 500.
- Do pracy poszukiwane są osoby na stanowiska seniorskie ale też juniorskie.
- Kraków angażował się już przy pracach nad dodatkami do Wiedźmina 3 oraz w rozwój silnika REDengine.
- W wywiadzie John Mamais (szef krakowskiego studia) wyznaje, że do prac nad Cyberpunkiem przechodzi prawie cała kadra zarządzająca.
30 sierpnia 2016
- Studio szuka osób które będą odpowiedzialne za tworzenie grywalnych pojazdów.
- Ogłoszenie sugeruje, że w grze znajdą się pojazdy latające.
- Poszukiwani są również specjaliści od animacji, AI oraz projektanci.
27 września 2016
- Firma stara się o dofinansowanie z rządowego funduszu GAMEINN. Chodzi o 10 mln złotych na technologię City Creation. Mają to być narzędzia które
pozwolą na stworzenie „żywego (…) miasta o wielkiej skali”, nad którym miałaby czuwać zaawansowana sztuczna inteligencja.
Ponadto mowa o:
- Animation Excellence które pozwoli na tworzenie „skomplikowanych animacji ciała i twarzy”
- Cinematic Feel co pozwoli dać „filmowej jakości w grach RPG z otwartym światem”.
- Seamless Multiplayer jako „technologia umożliwiająca tworzenie unikalnej rozgrywki dla wielu graczy (...) oraz wsparcie różnorodnych trybów rozgrywki”.
29 września 2016
- Kyle Rowley – główny projektant Quantum Break dołącza do studia. Ponoć drugim nowym nabytkiem jest człowiek z Rockstar North który został producentem rozgrywki Cyberpunka 2077.
***
Najpewniej w tym okresie zwolniono zespół który pracował nad oryginalną wizją
gry oraz rozpoczęto przepisywanie silnika - więcej 9 listopada 2019.
***
14 grudnia 2016
- CD Projekt RED otrzyma 10 mln z funduszu GAMEINN.
7 kwietnia 2017
- Rejestracja znaku towarowego „Cyberpunk”.
10 czerwca 2017
- Ktoś wykradł dokumentację związaną z grą i żąda okupu. Studio publikuje wiadomość do opinii publicznej twierdząc, że okupu nie zapłaci, a wykradzione dane są już nieaktualne i nie prezentują tego jak obecnie wygląda gra. Do prokuratury wpłynęło zawiadomienie o przestępstwie.
4 października 2017
- W firmie nastąpiły zmiany na wysokich stanowiskach:
- Główny projektant poziomów (Mateusz Piaskiewicz) odszedł do Flying Wild Hog (wcześniej pracował przy COD Black Ops III).
- Senior Gameplay Producer (Derek Patterson) odszedł do Techlandu – wcześniej pracował przy GTAV oraz RDR2.
- Kolejna osoba to Project Manager (Ovidiu Traian Vasilescu – przeszedł do V11 Studio Game a wcześniej kilka lat przepracował w Ubisofcie.
- Ostatnia osoba która opuściła szeregi studia to Senior Art Producer (Michał Stec).
- Studio odmówiło komentarza na ten temat.
16 października 2017
Komentarz w sprawie odejścia czterech doświadczonych pracowników.
„Prace nad Cyberpunkiem 2077 idą zgodnie z planem, ale wymagają czasu – w tym przypadku cisza jest kosztem tworzenia świetnej gry”.
„Więc czy odejście, nawet wysoko postawionej osoby, oznacza, że projekt jest zagrożony? Trzeba być naprawdę odważnym, by opierać przyszłość wysokobudżetowej gry RPG o takiej skali na jednej osobie (lub nawet kilku)”
– napisano w oświadczeniu.
8 listopada 2017
W wywiadzie dla Strefy Inwestorów Adam Kiciński zdradził, że budżet Cyberpunka przewyższa ten z Wiedźmina 3 (ponad 300 mln złotych) oraz, że w grze znajdzie się jakiś element online’owy.
9 listopada 2017
- Pewien youtuber powołując się na dwóch byłych pracowników CD Projekt RED opowiada o zamieszaniu wewnątrz firmy.
- Osoby zatrudnione do pracy nad Cyberpunkiem zostały szybko przeniesione do prac nad Wiedźminem 3 i po kilku latach odeszły z firmy, nie mając nawet styczności z dziełem do prac nad którym zostali zatrudnieni.
- Trudne do zrealizowania pomysły, jak oddzielne linie fabularne dla bohaterów męskich i żeńskich
- Kłopoty z silnikiem REDengine który nie radzi sobie z rozgrywką wieloosobową
- Sukces Wiedźmina 3 napompował ambicje studia do takiego poziomu, że przerosły one realne możliwości. Aby temu sprostać, pod koniec 2016 roku rozpoczęto przepisywanie dużych fragmentów silnika a oryginalny zespół pracujący nad podstawami i prototypami Cyberpunka rozwiązano.
- Według źródeł autora filmiku nie wiadomo jaki kształt przybierze gra a prace nad nią zostały opóźnione o kilka lat i raczej nie ujrzymy jej przed 2020 rokiem.
- Pomimo tego wszystkiego jeden z rozmówców twierdzi, że gra będzie hitem.
19 listopada 2017
- Aż 89 nowych ofert pracy w CD Projekt RED – większość związana z Cyberpunkiem.
- Poszukiwani są m.in. Lead Gameplay Designer oraz Lead Level Designer, a także osoby odpowiedzialne za tworzenie świata, multiplayera czy grafik koncepcyjncyh.
20 listopada 2017
- Studio dementuje jakoby Cyberpunk 2077 miał być grą-usługą. „Zostawiamy chciwość innym”.
5 grudnia 2017
- Youtuberka Madqueen przepytała 43 pracowników firmy CD Projekt RED o warunki pracy tam panujące. Opinie są różne.
- Jedni twierdzą, że to najlepsze miejsce gdzie pracowali a crunch to normalka przy tworzeniu czegoś tak wielkiego, co też daje pracownikom ogromną
satysfakcję (w sensie skala projektu). Wspomniano też o bonusach wypłaconych po premierze Wiedźmina 3.
- Jednak 47% zapytanych ma odmienne zdanie. Rok crunchu to normalka a niektórzy robili to przez 3 lata.
- Pracownicy czują się niedoceniani przez osoby na wyższym szczeblu, są wyczerpani fizycznie oraz psychicznie.
- Prace nad Cyberpunkiem ruszyły w połowie 2012 roku. Przez jednego z pracowników okres ten wymieniany jest jako jeden z najlepszych w jego życiu. Niestety przesuwana podwójnie premiera Wiedźmina 3 zmusiła studio do przesunięcia osób z Cyberpunka do prac nad Wiedźminem.
- Po powrocie do Cyberpunka chaos jeszcze bardziej się pogłębił.
- Jako problem wymienia się kierownictwo. Na wysokich stanowiskach siedzą osoby nie o dużym doświadczeniu, ale dlatego, że mają zaufanie zarządu.
- Niektórzy z nichy ponoć nigdzie wcześniej nie pracowali. Powoduje to problemy, gdyż doświadczeni pracownicy zatrudniający się w CD Projekt RED nie są słuchani przez mniej doświadczonych swoich przełożonych.
- Ponadto osoby na stanowiskach kierowniczych potrafiły czerpać pomysły z innych gier po weekendowej partyjce, nie rozumiejąc, że pewne rzeczy mogą nie pasować w innych miejscach.
- Utrudniało to proces produkcji, gdyż nagle w połowie drogi trzeba było zaimplementować nowe elementy o których wcześniej nie było mowy. Tu pojawia się ciekawy cytat:
„Kiedy przychodzi do ciebie przełożony i mówi o elemencie gry, który musi pojawić się w grze, nie powinieneś czuć się zaskoczony. Ale kiedy później przychodzi inny przełożony i proponuje rozwiązanie kolidujące z pierwszym, zostawia cię z myślą: „Co do cholery mam teraz zrobić?”.
- Ma to być jednym z głównych powodów nadgodzin – implementacja elementów, które później i tak musiały być usunięte z gry.
- Jest też mowa o rywalizacji między zespołami Wiedźmina i Cyberpunka:
„W połowie 2012 roku ustabilizował się zespół pracujący nad Cyberpunkiem. W tym samym momencie w produkcji był również Wiedźmin 3. Obydwie grupy miały inne szefostwo i producentów, co stał się problemem, kiedy prace nad Wiedźminem 3 dobiegły już końca. Problem miał Adam Badowski – dysponował dwiema grupami menadżerów, z których jedna była związana z Cyberpunkiem od lat, ale nie dostarczyła żadnej znaczącej zawartości, a druga składała się z ludzi, którzy stworzyli Wiedźmina 3, lecz nie mieli żadnego doświadczenia czy związku z kolejnym projektem. Co zrobił Adam? Zasugerował, by pokazali, co potrafią – ci zaczęli więc grać przeciwko sobie, co uderzyło nie tylko w projekt, ale i w pracowników niższego szczebla.”
Komentarze (191)
najlepsze
Komentarz usunięty przez moderatora
Co jako rockerboy mielibyśmy robić? Grać na gitarze? xD rockerboyem jest Johnny.
Co jako media? Zdjęcia? XD
Co jako policja?
co jako fixer? Wysyłać npc na misje?
"There are nine classes - known as Roles - to pick from in the game. They are Cop, Corporate (businessman), Fixer (dealer-type), Media, Netrunner (hacker), Nomad (gypsy warrior), Rockerboy (rebel rockers!), Solo (assassin) and Techie (renegade doctors and mechanics).
The game's skill-based rather than