Niestety, redzi i w tej kwesti nie dowieźli. Poza ciekawym settingiem i niektórymi questami to główna fabuła jest dziurawa jak sito.
tl;dr: w ostatniej chwili wycięto prolog, który zastąpiono filmikiem.
Najpierw prolog, później już będą spoilery dotyczące zakończenia I aktu.
***
Prolog i nieszczęsny przeskok pół roku do przodu.
Chyba wszyscy domyślają się, że ten nieszczęsny filmik pokazujący nasze początki w night city to zmontowane naprędce sekwencje z prawdziwego, wyciętego prologu. Widzimy w nim wiele scen, które miały nas zaznajomić z miastem, zasadami jakie panują w świecie najemników i mechanikami występującymi w grze:
- jackie pokazuje nam miasto, gdzie co sie znajduje - gracz dowiaduje sie co to za okolica, ze istnieja inne dzielnice itp
- jackie zaprowadza nas do swojego mieszkania i poznajemy jego mamę. to ma być nasza początkowa baza wypadowa (V zostawia torbę ze swoimi rzeczami), jednoczesnie pozwal to poznać i stworzyć relacje z samym jackie i jego mamą (co będzie ważne później) - coś jak mieszkanie franklina i jego irytujaca ciotka z gta 5
- jackie nagrywa robotę od jednego z fixerów - kradzież walizki w klubie nocnym, widać jak się szykujemy do wyjścia zakładając wyjściowe ciuchy i przeglądając się w lustrze - jackie rozmawia przez telefon, w tym czasie my pewnie moglismy przetestować system robienia groźnych min, może zrobić sobie jakieś pamiątkowe zdjęcie przed pierwszą wspólną akcją
- w klubie akcja nie idzie do końca tak jak powinna
- dostarczamy walizke dla fixera padre i zawiązujemy pierwszą znaczącą znajomość - jackie wita się serdecznie z jego pracownikami, może to znajomi z dzieciństwa? tłumaczy to nam w jaki sposób uzyskaliśmy dostęp do tej ważnej osobistości a dzięki wykonaniu zadania zdobywamy zaufanie i pierwsze punkty ulicznej reputacji - gracz jest zaznajamiany z tą teoretycznie istotną mechaniką
- fixer daje nam jakąś drzazgę w nagrodę - jakaś złota karta klienta czy inna zniżka? dzięki niej kupujemy w atrakcyjnej cenie auto. możemy pooglądać luksusowe auta, które kiedyś będziemy mogli zdobyć. jackie bierze nas na przejażdżkę po dzielnicy
- poznajemy dziewczynę jackiego - Misty, dowiadujemy się szczegółów o niej i jej pracy
- poznajemy ripperdoca, widzimy, że są dobrymi znajomymi z jackie - może dzięki tej znajomości jackie poznał jego asystentkę i zostali parą? a może dzięki znajomości z Misty, jackie poznał Viktora i się zakumplowali - może mają wspólne zainteresowania w boksie, które nałogowo ogląda Viktor?
- akcja pościgu za osobą - może mogliśmy przetestować różne ścieżki dialogowe i w zależności od wyborów inaczej by ta scena wyglądała?
- zabawę na dyskotece przerywa gość któremu wcześniej ukradliśmy walizkę - tym razem przyprowadził kolegów. dochodzi do bójki. w tej scenie gracz mógł zaznajomić się z technikami walki wręcz?
- impreza źle się kończy, lądujemy obici w mieszkaniu mamy jackiego
- V kipi ze wściekłości i postanawia wziąć się w garść/zrobić odwet - ktoś ich sprzedał. skąd gość od walizki wiedział gdzie ich znajdzie?
- nasza brygada robi napad na transakcje między gangusami a jakąś korpo panienką i kradnie walizkę, wkurzając chyba wszystkich których się da wkurzyć
- zasobni w kasę postanawiamy zrobić zakupy u handlarza bronią - jackie zamiast karabinów wybiera dwa pięknie zdobione, klasyczne pistolety - zostaną one jego ulubioną bronią, którą będzie zabierał na wszystkie akcje
- gruba akcja z brutalną strzelaniną - gracz jest zaznajamiany z całą mechaniką strzelania
- akcja poszła zgodnie z planem, zarobiliśmy tyle kasy, ze stać nas na własne mieszkanie. widzimy scenę pożegnania z jackie i jego mamą - widać, że nas przez te kilka miesięcy bardzo polubiła i życzy nam najlepszego
- widzimy nowe mieszkanie V - puste, ale własne. możemy spojrzeć sobie w oczy w lustrze - udało nam się, jesteśmy kimś w tym ogromnym miescie. V repetuje pistolet, pamiątkę z poprzedniej akcji (karabiny w wyniku pościgu policji musieli wyrzucić) - nas czas nadszedł.
Na tym kończy się filmik i tak zakończyłby się prawdziwy prolog do gry. Redzi w wywiadach tłumaczyli, że prolog ma trwać 5-6 godzin i podejrzewam, że uwzględniając dialogi i spacery/jazdy po mieście ma to sens.
Podsumujmy:
- gracz jest zaznajamiany z podstawowymi mechanikami gry
- gracz poznaje świat i prawa nimi rządzące
- gracz nawiązuje relacje z bliskimi mu osobami, ważnymi dla dalszych postępów w fabule
Wszystkie wymagania dobrego prologu/tutorialu zostały spełnione i to w ciekawy, fabularny pomysł. A co dostajemy w prawdziej grze? Montaż z filmikiem gdzie tylko obserwujemy poczynania bohatera i jakiś nudny generyczny tutorial w cyberprzestrzeni z t-bug jako narratorką. Widać, że został zrobiony na kolanie w ciągu tygodnia gdy mimo wszystko nie udało się poprawnie zaimplementować właściwego prologu. Czym to skutkuje?
- gracz na szybko poznaje bardzo mnóstwo mechanik i się w nich gubi
- nie poznajemy osobiście żadnej z ważnych postaci, nie rozumiemy ich motywacji, nie czujemy się z nimi związani emocjonalnie
- gra plącze się w wydarzeniach i miesza wątki
Kilka przykładów:
- nie wiemy kto to jest t-bug, wielu graczy myśli, ze to jakaś sztuczna inteligencje póki osobiście jej później nie poznaje (komentarze na reddicie)
- fixer padre w przyszłości przedstawia nam się i twierdzi, ze milo mu nas poznać, mimo iż w filmiku widzimy, ze przecież znają się z v
- dostajemy prezent od innego fixera nie wiedząc kto to, czemu nas lubi i z jakiej cholery dostajemy od niej prezent
***
Fixerzy
Mam wrażenie, że ten temat też został pocięty, przez co psuje narracje. Podejrzewam, że fixerzy mieli być takimi tablicami z ogłoszeniami z wiedźmina 3 - idziemy do fixera, przedstawiamy się ten nam daje zlecenia w okolicy. Fixerzy (poza początkowym) odblokowują się po pierwszym akcie. Jak to wygląda? Wchodzimy do dzielnicy i ni z tego ni z owego, dzwoni fixer, ze ma dla nas roboty w okolicy i ze zaprasza do siebie na pogawędkę. Poza tym zaczyna nas spamować ofertami sprzedaży aut. Nie musimy iść do niego, bo i tak gra zaznacza wszystkie zadania w okolicy. Ale co gdy pójdziemy pogadać? Nic, nie ma zadnej sceny naszego zapoznania, rozmowy kim jesteśmy czy co sobą reprezentujemy, kto nas poleca, skąd o nas wiedzą itp itd. Ot, dwie, trzy generyczne linijki o dupie maryny. Nie tak to powinno wyglądać.
***
Zadania policyjne
Dowiadujemy się w notatce, ze policja ma problemy z przestępczością w night city, więc prosi o pomoc obywateli. Podchodzimy do jakiś gangusów a tu dzwoni do nas pani policjantka, ze jest kasa za ich głowę i żeby ich sprzątnąć. Co, jak?! Skąd policjantka ma do nas numer? Skąd wie, że sobie poradzimy, ba, że jesteśmy uzbrojeni? Do każdego przechodzącego koło tych gangusów dzwoni??
Podejrzewam, że gdzieś na etapie prologu spotykaliśmy jakiś skorumpowanych gliniarzy, którzy za opłatę dają nam namiary na konkurencyjnych gangusów, żeby ich się pozbyć - stara policyjna gierka, napuszczanie jednych niemilców na drugich. Wycięto to i w zamian mamy telefon od zatroskanej pani policjantki :)
***
Koniec aktu I
SPOILERY SPOILERY SPOILERY
Akt się zakończył, jackie nie żyje. Czy czujemy z tego powodu żal? Zależy, jeśli ktoś śledził grę przed premierą to chyba zdążył się zaznajomić z tą postacią i do niej przywiązać, jeśli nie - wątpię. Za mało razem dokonaliśmy. Nie rozumiemy żalu Misty, bo rozmawialiśmy z nią raptem raz. Nie rozumiemy rozpaczy i żalu mamy jackiego - bo nigdy z nią kur...a nie rozmawialiśmy! Kim jest ta kobieta i czego chce od gracza?!
T-bone nie żyje - ot, była i jej nie ma. Wielu graczy (w tym i ja) nawet nie załapało, że ona zginęła - myślałem, że się odłączyła od sieci lub ją jacyś łapacze hackerów pochwycili. Nie mieliśmy czasu się z nią zapoznać, zbudować relacje, poznać jej motywację, poza wysłuchaniem kilku docinków między nią a jackie - skąd się znają? czemu sobie dokuczają? nie wiadomo.
Dexter nie żyje - ot był i go nie ma. wielki dexter z zapowiedzi i trailerów. w samej grze niewiele go było, niewiele słyszeliśmy o jego legendzie, nie mieliśmy czasu zbudować sobie o nim opinii takiej, że upadek tak potężnego człowieka mógłby nami wstrząsnąć.
Takamura zostaje naszym przyjacielem - co, kiedy?! w jednej chwili zabija dextera, w drugiej gawędzimy sobie w knajpce o naszych wyborach życiowych. wycięto chyba całą zawartość fabuły, gdzie dowiadujemy się o jego upadku, gdzie jako ronin poprzysięga zemstę zabójcy swojego pana, gdzie v tłumaczy co się tak naprawdę stało podczas pamiętnej nocy śmierci jego pana. nie obserwujemy jego zmiany, jego walki wewnętrznej, jego zawahania przed zabiciem nas. ot, uratował go viktor więc teraz jest naszym kumplem 4ever.
***
Sporo wyszło do czytania, więc może na ten moment zakończę, bo przecież trzeba poruszyć temat kuriozum ścieżki pochodzenia V i 20 minutowego właściwego prologu - to dopiero jest dramat!
Komentarze (380)
najlepsze
Komentarz usunięty przez moderatora
@NieznanyWykopek: szczerze - wątpie. cały ten segment nazywa sie akt I, mamy praktycznie wolność działań w obrębie dzielnicy watson - przecież możemy wykonywać zadania poboczne i wtedy zejdzie nam 20h - to co, prolog wynosi 20h?
niee, będę stał przy swoim, że oni pisząc o
Jak zaczynają się wszystkie inne gry RPG? Mamy krótkie intro, po którym zostajemy wrzuceni w otwarty świat. Dostajemy zadanie główne którego nie musimy nawet zaczynać robić!
Możemy iść i zwiedzać kraine. Tam poznajemy kogoś w wiosce, w jaskini przy lesie. Oni dają nam zadania poboczne - w ten sposób poznajemy świat gry, historie pewnych miejsc nawiązujemy przyjaźnie. Mamy wrażenie że ten
Ogólnie to pisałem już dawno, że to nie rpg bo nawet cdpr rok temu z materiałów prasowych usunął
jesli liderem jest kobieta to zawsze twarda, silna, zimna sucz, najlepiej zeby lała po gębach facetów lub
Narratively, this game feels like a sequel to a game that doesn't exist
@pablo397: Ja nawet na mirko pytałem, bo myślałem, że u mnie jakieś bugi powycinały część fabuły. A tu się okazuje, że spierdzielone koncertowo.