AMA Kontroler Ruchu Lotniczego
20 października to Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego. Jestem jednym z ok 570 kontrolerów pracujących w Polsce więc pomyślałem, że zrobię #AMA Pytajcie o wszystko co Was interesuje, postaram się odpowiedzieć na każde pytanie.
kontroler_ruchu_lotniczego z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 549
- Odpowiedz
Komentarze (558)
najlepsze
iIle planujesz jeszcze wytrzymac jako kontroler lotow i ewentualnie co potem?
No może takie jedno naiwne bardzo pytanie: Chyba nie jesteście ludźmi, których rozmowa z kimś podczas robienia czegokolwiek rozprasza? ;) Podzielność uwagi to chyba niezbędna rzecz w tym zawodzie?
Pozdrawiam i potwierdzam :)
Lubimy być konkretni, zwięźli i tak, nie powinniśmy mieć problemów z robieniem kilku rzeczy na raz.
Jednym z elementów rozmowy kwalifikacyjnej może być np zadanie gdzie jednocześnie rozmawiasz z 5-7 osobami i wypełniasz formularz z dużą ilością konkretnych pytań włącznie z numerem pesel i numerem
Sam robiłem PPL i na nim zakończyłem. Pamiętam, że popełniałem błędy w procedurach kontaktu z wieżą. Mimo ludzie z wieży zawsze full profeska i zero uczuć, jakbym z automatem gadał :P (Mam małe doświadczenie więc może tak w rzeczywistości nie jest).
Mamy pełną świadomość że uczniowie dopiero się uczą, nasze pokłady cierpliwości są dla nich zatem sporo wyższe niż dla innych załóg. Jak zawsze komuś czasem puszczą nerwy, ale to zdarza się niezmiernie rzadko.
Bardziej denerwuje nas lenistwo i nieprzygotowanie załogi do
1. Jak często zdarza się, że pilot IFR nie przestrzega dokładnie procedur, map, poleceń kontrolera?
2. Jakiego typu naruszenia procedur przez pilotów musicie zgłaszać?
3. Jak ćwiczycie koncentrację kontrolując kilka samolotów na raz?
4. Zdarzyło Ci się przerwać podejście ze względu na zwierzynę, pracownika, coś na pasie?
5. Lubisz kontrolę proceduralną?
1. Zawodowcy bardzo rzadko. Uczniowie lub piloci niezawodowi dość często nie są precyzyjni.
2. Wszystkie mające wpływ na bezpieczeństwo.
3. Ciężko powiedzieć, nie wiem czy to da się wyćwiczyć. Nie możemy się skupić tylko na samolotach bo naokoło dzieje się sporo. Wręcz skupienie i koncentracja tylko na ruchu są częstą przyczyną składową incydentów.
4. Tak, i też ze względu np na samolot na pasie. Inna sprawa że "go around" czyli odesłanie na drugi krąg nie jest sytuacją niebezpieczną czy niestandardową. Nie lubimy tego bo generuje opóźnienia, ale jest jak nabardziej
1. Czy zawód kontrolera lotów jest obciążony ryzykiem przeciążenia psychofizycznego (obciążenie umysłu, przeciążenie lub niedociążenie percepcyjne, obciążenie emocjonalne, stres) wpisanym w kartę oceny ryzyka zawodowego ?
2. Ile operacji kontroler musi "ogarnąć" podczas luźniejszych chwil oraz w godzinach szczytu?
3. Jakie macie systemy informatyczne wspomagające decyzję, oraz procentowo ile z nich podejmują maszyny a ile człowiek?
4. Jak wyglądają i co badają testy psychologiczne?
1. Tak, plus konieczność podejmowania decyzji pod presją czasu, praca przy monitorze przez długi czas, i nieprzerwany dopływ wszelakich bodźców zewnętrznych
2. Zależy jak zdefiniujesz operację. W najszerszym zanczeniu Pomiędzy 0 a kilkaset na godzinę.
3. Radar pozwala znać wysokość, prędkość i kierunek lotu samolotu w powietrzu bez pytania załogi. Nisko przy ziemi traci pokrycie. Nie działa też gdy samolot jest na ziemi. Poza tym nie istnieją żadne systemy