Trwałość silników - nowe vs stare
W odcinku tym opisano różnicę pomiędzy projektowaniem dzisiejszych silników oraz starszych jednostek napędowych, a także pokazano z czego wynikają główne róż...
avoner z- #
- #
- #
- #
- 154
- Odpowiedz
W odcinku tym opisano różnicę pomiędzy projektowaniem dzisiejszych silników oraz starszych jednostek napędowych, a także pokazano z czego wynikają główne róż...
avoner z
Komentarze (154)
najlepsze
Czy nowe konstrukcje są mniej trwałe? Gdzieś są jakieś dane na to wskazujące? Ile też można ciągle gadać o beczce jako wzorem tamtych czasów. Zawsze były i będą konstrukcje udane bardziej i mniej.
Teraz o zakłamaniach, jakie są dowody na to że bardziej wysilony silnik jest mniej trwały? Gdzie te padające nowe silniki, jak już padają to poddają się w nich rzeczy które nie są w
Podobnie odporne na eksploatację są współczesne 1.4 T-jety, które też osiągają astronomiczne przebiegi i wiele innych jednostek. Na 0.9 Tce renault/dacia/nissan we flotach nikt nie narzeka, a dobijają już do tych 200tys km i pewnie pojadą jeszcze sporo u drugich właścicieli. 1.0 ecoboost po chipach na 160 koni też jeżdżą już sporo czasu i nikt na nic nie narzeka.
Zawsze historyczne były odporne jednostki i te bardziej awaryjne. Teraz chyba
No właśnie, mam 34 lata. Po co komu trwałość om616 przewyższająca ilość lat życia, które zostało ich włascielom w momencie kiedy je kupowali? I to za cenę dynamiki, ekonomiczności, kultury pracy? Co to komu da, że w123 bez podłogi nadal odpala i jedzie przed siebie wciągając 8-9l ON/100km?
Jak silnik osiąga te 400-500tys km przebiegu bez napraw jest poprostu wystarczająco trwały wg mnie. A współcześnie też takie spotykamy.
1. Kiedyś nie było komputerowego projektowania - wiele rzeczy liczono na zapas. Kiedyś dla świętego spokoju zastosowano śrubę M10 wkręconą w gruby kawał żeliwnego odlewu, dziś jest M6 wpakowana w jakiś kompozyt/staliwo itp.
2. Kiedyś nie było obrabiarek numerycznych - nie było proste wyprodukowanie komponentu o fikuśnym kształcie więc projektowano też tak by późniejsza produkcja była prosta, nie wymagała setki narzędzi potrzebnych do produkcji jednego detalu i była odporna
Każdy element ma do wykonania zbiór zadań.jeśli któreś ogniwo pęknie to za 3-6miesiący będzie ten samochód jeździł więcej na awaryjnym niż normalnie i wtedy dopiero się zaczyna szok/niedowierzanie naprawa.
A gdzie ja napisałem że powinno się projektować na kartce i produkować przy pomocy młotka? Napisałem jedynie jakie są przyczyny statystycznie wyższej trwałości starych urządzeń. Czytaj ze zrozumieniem a nie dorabiasz teorie.
A stare silniki wcale nie były takie wytrzymałe. W Syrence, czy Wartburgu co rusz się coś psuło. Mój
Natomiast teraz każdy wie, że "ze 150 koni dobrze mieć", momentu więcej, i jeszcze najlepiej żeby na jednym oleju przejeździł 300 000km...
Kiedyś gdy w projekcie głowicy kanał chłodzący miał mieć 2mm^2 to robiono 4mm^2. (Cytat z rozmowy z projektantem silników dla audi).Dziś w projekcie wyszło 2mm^2 to się robi te 2mm^2 z dokładnością do setnych milimetra. Więc gdy nie trzymasz się zaleceń producenta co do eksploatacji (np wymiany oleju) to zbierze się Nagar, zblokuje chłodzenie i silnik padnie zdecydowanie szybciej. Wiec porównanie ciśnień między mercem beczka a nowszymi