Czy 2x80 = 160? Kolejny mit obalony
Co dzieje się z autami w czołowym zderzeniu przy prędkości 80 km/h, można sobie wyobrazić. Ale czy jest to jednoznaczne z uderzeniem auta w ścianę z prędkością 160 km/h? Zobaczcie sami...
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 104
Co dzieje się z autami w czołowym zderzeniu przy prędkości 80 km/h, można sobie wyobrazić. Ale czy jest to jednoznaczne z uderzeniem auta w ścianę z prędkością 160 km/h? Zobaczcie sami...
Komentarze (104)
najlepsze
Komentarz usunięty przez autora
i na miłość boską, jeśli przyjmiemy że ściana się nie rozp%#$!$!i to odda nam 2x taką energię jaką dostała. więc intuicja wcale nie podpowiada mi, że aby rozwalić samochód to w ścianę trzeba walnąć 4x mocniej (tak, jeśli jedziemy 2x szybciej mamy 4x większą energię kinetyczną: mv^2/2) niż w inny samochód. chętnie poparłbym to obliczeniami, gdyby nie to że muszę pieprzyć
jeśli przyjmiemy że ściana się nie rozp%$####i to odda nam 2x taką energię jaką dostała.
dawaj te sciane budujemy perpetum-mobile...
Komentarz usunięty przez moderatora
Komentarz usunięty przez moderatora
Energia, jaką posiada ciało zależy m.in. od kwadratu jego prędkości (E=1/2mv^2).
Dlatego też to powinno liczyć się z energii, a nie pędu.
Suma energii w układzie samochód-samochód, każdy po 1000kg, każdy jadący 50km/h, to ok. 2 * 0.5 * 1000kg * (50km/h)^2 = 192901.235 joules,
natomiast energia w układzie ściana-samochód, energia przeznaczona na zderzenie to:
2 * 0.5 * 1000kg * (100km/h)^2= 771604.938 joules,
co oznacza, że zderzenie
jak byś nie mnożył przez dwa, to by wyszło coś mniej-więcej zgodnie z doświadczeniem, czyli p$$!%#%nięcie 2x większe, a nie 4 ( 3.99999999)
chociaż ja to tłumaczyłem sobie inaczej. aby zgiąć blachę - strefę zgniotu potrzeba na niej wykonać pracę. Abstrah!$ąc od tego, jaka była energia, można by napisać, że aby odkształcić dwie takie same strefy
Komentarz usunięty przez autora
Komentarz usunięty przez autora