Podobnie dzieje się w przypadku umowy o dzieło i umowy zlecenie. De facto wszystko zależy od postanowień umowy pomiędzy pracodawcą bądź zleceniodawcą a grafikiem. Jeżeli jest zapis, że efekt pracy grafika pozostaje własnością pracodawcy/zleceniodawcy i przechodzą na niego wszystkie autorskie prawa majątkowe.. faktycznie w portfolio wtedy nie możemy umieścić. Kolega jeszcze nie wspomniał o tzw. polach eksploatacji dzieła... prawa majątkowe grafiki mogą przechodzić ale mogą także w niektórych przypadkach pozostawać w pewnych
Jeżeli chodzi o projekty stron internetowych to sprawa nie jest taka prosta gdyż w samym procesie tworzenia może brać udział wiele osób (klient, osoba tworząca prototyp strony, zespół projektowy itp).
Samo portfolio nie służy tylko do chwalenia się możliwościami graficznymi firmy ale jest też dowodem na realizację "dużych" projektów dla znanych firm na co niejednokrotnie pracuje sztab ludzi.
W projektach graficznych stron internetowych używa się logotypy klientów do których firma realizująca zlecenie
Ależ firma zachowuje prawo do publikowania projektu wykonanych przez swoich pracowników stron, będąc w posiadaniu majątkowych praw autorskich - możliwość chwalenia się realizacją dużych projektów nie jest jej w żaden sposób ograniczona.
Co do drugiego - jeżeli projekt wykonany był na zlecenie, to logotypy są częścią materiałów wejściowych dostarczonych twórcy do wykonania dzieła, w związku z czym mogą stać się integralną częścią utworu.
Prawo to prawo, nie wiem kim jest osoba która dokonała tej wykładni, dlatego wszystkim proponuje raczej nie wpadać od razu w spazmy radości. OOSOBIŚCIE uważam że publikacja dzieła, kiedy przenieslismy już prawa autorskie na wszystkich polach, jest rozpowszechnianiem dzieła do czego już prawa nie mamy. Ustawa za to daje nam prawo do bycia autorem, czyli jak ja coś zrobię, to nie mogę sprzedać tego, żeby np. Kowalski mógł się chwalić ze to
Komentarze (42)
najlepsze
Samo portfolio nie służy tylko do chwalenia się możliwościami graficznymi firmy ale jest też dowodem na realizację "dużych" projektów dla znanych firm na co niejednokrotnie pracuje sztab ludzi.
W projektach graficznych stron internetowych używa się logotypy klientów do których firma realizująca zlecenie
Co do drugiego - jeżeli projekt wykonany był na zlecenie, to logotypy są częścią materiałów wejściowych dostarczonych twórcy do wykonania dzieła, w związku z czym mogą stać się integralną częścią utworu.