Wykład jest sprzed 40 lat gdzie o internecie nawet nie słyszano. Miałem wykład o Maglevie i silniku liniowym pół roku temu. Był jedną wielką macierzą wypełnioną różniczkami przełożoną sinusem i cosinusem. Nie muszę mówić, że c?#!% z tego zrozumiałem. Dowód poniżej. Mój wykładowca na oko ma teraz tyle lat ile ten Pan miałby gdyby dalej żył.
@elgruby: nienawidziłem dowodów tego typu. "Załóżmy (na razie hipotetycznie) że stosunek wielu wartości ma jakąś inną hipotetyczną wartość (oczywiście ten stosunek jest wyliczony doświadczalnie, w ciekawych eksperymentach tak jak w filmiku powyżej, ale oczywiście to pomijamy, po prostu to przyjmujemy), dokonując kilku nietrywialnych matematycznych operacji, jesteśmy w stanie wykazać zależność, którą chcieliśmy udowodnić"
@cziko: daj spokój - pierwszy rok fizyki na studiach fizycznych. Całość eksperymentów przez rok to: I doświadczenie - podgrzewanie wody w metalowym naczyniu spowodowało wystrzelenie korka, II doświadczenie - facet siedzi na obrotowym krzesełku z obracającym się kołem rowerowym. Reszta polegała na przepisywaniu wzorów ze skryptu wydanego przed dwudziestoma laty i przemówieniach w stylu który przedstawiłeś.
Jest oczywiście rozwiązanie dla kolei magnetycznej, ale pod inną postacią.Problemem jest tylko lobby kolejowe, nie pozwalające na wdrożenie nowoczesnego i taniego rozwiązania
Przede wszystkim infrastruktura jest bardzo droga i potrzeba wielu lat, zeby inwestycja zaczela sie zwracac (dlatego tez, prawie nikt ich nie buduje). Inna sprawa to fakt, ze konwencjonalne tory i pociagi sa obecnie bardzo popularne, wiec ich modernizacja jest na pewno latwiejsza niz wprowadzanie niekompatybilnych (magnetycznych) rozwiazan.
@Czayen: prądy wirowe powstające w metalu (np. aluminium) pod wpływem zmiennego pola magnetycznego oddziałują z tym polem. Nie ma zmiennego pola magnetycznego (magnes stały) -> nie ma prądów wirowych -> nie ma widocznego oddziaływania z paramagnetykiem (w wypadku z aluminium).
Gdyby elektromagnes był zasilany stałym prądem - też by się "nic nie działo".
Komentarze (36)
najlepsze
Przede wszystkim infrastruktura jest bardzo droga i potrzeba wielu lat, zeby inwestycja zaczela sie zwracac (dlatego tez, prawie nikt ich nie buduje). Inna sprawa to fakt, ze konwencjonalne tory i pociagi sa obecnie bardzo popularne, wiec ich modernizacja jest na pewno latwiejsza niz wprowadzanie niekompatybilnych (magnetycznych) rozwiazan.
Znalazlem kilka ciekawych wpisow na ten temat:
Comparison with conventional trains
Maglev – perspektywy
Latający pociąg
Utrzymanie w teorii powinno byc niskie, choc
Ktoś wytłumaczy dlaczego aluminium które nie reaguje na magnes stały działa z elektromagnesem?
Gdyby elektromagnes był zasilany stałym prądem - też by się "nic nie działo".