@ZostaneMistrzem: Stworzenie całej maszyny do stworzenia jednego prototypu to też ogromny nakład pracy (i pieniędzy), więc ostatecznie i tak jest to lepszy stosunek cena/czas
@bazingaxl: gdzies czytalem, ze 99,9% tego co lity material.
General Electric drukuje wtryskiwacze paliwa do swoich silnikow lotniczych, a tam wymagania sa wysokie.. Tak samo produkuje sie czesci do silnikow F1. Nie doceniacie tej technologii :)
@bazingaxl: Niestety nie wiem, ale biorac pod uwage, ze drukowanie 3D jest juz znane od lat '80 (oczywiscie w USA) mozna zakladac, ze drukowanie w metalu zaczelo sie niewiele pozniej najpewniej najpierw dla celow wojskowych.
Jesli chodzi o proszki metali to baaardzo duzo się ich teraz wykorzystuje, problem z nimi jest taki ze wytrzymałość materiałow spiekanych jest bardzo niska w porownaniu do materiałow poddawanych przeróbce plastycznej (nie odlewaniu).
Koszt produkcji proszku metalowego tez jest bardzo
@Fiodooor: To nie są spieki. To stopiony proszek. Jego wytrzymałość jest czasami większa niż wykonanych w innej technologii. Proszek bywa tani a bywa drogi - zależy od skłądu i jakości. Wielkość produktu zależy od instalacji. Największe maszyny są takie, ze można samochód w komorze zaparkować.
Proces napawania laserowego takich elementów jest tak niestabilny, że wykonanie elementu innym sposobem musi byc prawie nie możliwe aby to się opłacało. Przygotowanie programu do takiego napawania i ilość testów które trzeba zrobić zajmują bardzo dużo czasu. Dodatkowo trzeba pamiętać, że materiał nie ma takiej wytrzymałości jak np wytoczony pręt. Tutaj nie ma żadnej obróbki plastycznej tylko "odlanie" i obróbka mechaniczna.
W przypadku takiego elementu o wiele szybciej i lepiej byłoby przyspawać
@yousouyou: Z tą wytrzymałością się nie zgodzę. Tą metodą traktuje się poważne elementy konstrukcji lotniczych. Gdyby były osłabione, nikt by nie ryzykował.
Technologia laserowego osadzania proszków metali jest super, tylko można osiwieć programując taką zabawkę. Ilość czynników które należy brać pod uwagę jest oszałamiająca. A i tak na końcu lepiej przekroić kilka "wydruków" i sprawdzić pod mikroskopem co tam się dzieje w tej wydrukowanej strukturze. Jest kosmos, ale jest też przyszłość.
Rozumiem, że rapid prototyping jest tańsze przy produkcji kilku części zamiast seryjnej, ale jak mają się właściwości elementu spiekanego z takiego proszku do elementu odlewanego? Są różnice w np. wytrzymałości na rozciąganie, udarności itd.?
Komentarze (75)
najlepsze
General Electric drukuje wtryskiwacze paliwa do swoich silnikow lotniczych, a tam wymagania sa wysokie.. Tak samo produkuje sie czesci do silnikow F1. Nie doceniacie tej technologii :)
http://www.shapeways.com/ - taki appstore tylko, ze z drukowaniem 3D :)
Jesli chodzi o proszki metali to baaardzo duzo się ich teraz wykorzystuje, problem z nimi jest taki ze wytrzymałość materiałow spiekanych jest bardzo niska w porownaniu do materiałow poddawanych przeróbce plastycznej (nie odlewaniu).
Koszt produkcji proszku metalowego tez jest bardzo
W przypadku takiego elementu o wiele szybciej i lepiej byłoby przyspawać