Swego czasu Vsauce nagrał podobny odcinek. Z tym, że on zaczyna jednym, a potem płynie w tematach, co w sumie jest fajne, bo nie za bardzo wiadomo gdzie skończy :)
@Ferment_Intelektualny: No nie jest tak do końca, że Michael zupełnie porzuca temat - on cały czas go kontynuuje przechodząc od dygresji do dygresji.
Schemat wygląda tak - wstęp - pytanie (zwykle to z tytułu) -> wyjaśnienie podstaw (definicja) -> kontynuowanie myśli zawartej w definicji -> przykład -> to czego oczekujemy po tytule -> kontynuacja na podstawie jakiegoś faktu/ciekawostki z głównego tematu -> podsumowanie (często pokrzepiające i optymistyczne) + różne anegdotki
@Ferment_Intelektualny: Racja, dodatkowo jest więcej "trudnych słów", które niestety nie wyświetlają się w postaci pisanej zasłaniając cały ekran, jak w filmach Vsauce'u.
@ortofosforan: Nie wiem jaką szkołę kończyłeś, ale ktoś niestety przekazał Ci nieprawdziwą wiedzę i nauczył mylnej intuicji fizycznej. Siła odśrodkowa jest siłą pozorną i nie równoważy siły dośrodkowej w ruchu po okręgu. Siła odśrodkowa to koncepcja pomagająca zrozumieć inercję masy i ruch w nieinercjalnych układach odniesienia. Gdyby siła odśrodkowa równoważyła siłę grawitacji działającą np. na satelitę bądź siłę naciągu sznurka to oba ciała (satelita i kulka) nie mogłyby się poruszać
@ortofosforan: blablabla, wytłumacz mi zatem dlaczego na tym samym sznurku mogę zawiesić kulkę o masie 50g, 100g, 200g, i będą się zachowywać tak samo przy takiej samej długości sznurka, nie zerwą go, a będą się tak samo odchylać.
strasznie marne poziom podstawówki, pierwsze słyszę takie nazewnictwo jak w filmiku, to że obiekt na orbicie cały czas opada (srsly?), to już dużo łatwiejsza do zrozumienia jest zwykła siła odśrodkowa i równowaga sił przyciągania i odśrodkowej.
@wojek: tak ci się tylko wydaje. Piszesz, że to poziom podstawówki a po chwili dodajesz, że dziwnym jest, że ziemia opada, chociaż jest to trafne wytłumaczenie. Do tego proponujesz jakieś wygibasy z siłą odśrodkową, która jest tylko i wyłącznie siłą pozorną, którą wprowadza się w celach dydaktycznych, żeby pokazać jak policzyć zadanka w szkole w prostszy sposób.
Grawitacja jest jedną z sił zachowawczych i opisanie orbitowania jako spadek swobodny jest
@wojek: Einstein w tym zdaniu odnosi się do dydaktyki (nauczania) a nie intuicyjności fizyki. Żadne zagadnienie fizyczne nie jest intuicyjne, dlatego fizyka musi być nauczana. Gdyby była intuicyjna, to nie miałbyś w szkole takiego przedmiotu. Intuicyjne to jest oddychanie, jedzenie czy spanie.
Nawet wydawałoby się tak proste zagadnienia jak ruch są źle rozumiane przez intuicję. Trzy przykłady:
1) Pojazd z punktu A do B porusza się z prędkością 20 km/h, następnie wraca z punktu B do A z prędkością X. Jaka musi być prędkość powrotu aby średnia prędkość na trasie A-B-A wyniosła 80
Komentarze (62)
najlepsze
Schemat wygląda tak - wstęp - pytanie (zwykle to z tytułu) -> wyjaśnienie podstaw (definicja) -> kontynuowanie myśli zawartej w definicji -> przykład -> to czego oczekujemy po tytule -> kontynuacja na podstawie jakiegoś faktu/ciekawostki z głównego tematu -> podsumowanie (często pokrzepiające i optymistyczne) + różne anegdotki
https://www.youtube.com/watch?v=s0jv4MmTyus
To fajnie, za moich czasów były tylko obrazki w książce
Grawitacja jest jedną z sił zachowawczych i opisanie orbitowania jako spadek swobodny jest
Nawet wydawałoby się tak proste zagadnienia jak ruch są źle rozumiane przez intuicję. Trzy przykłady:
1) Pojazd z punktu A do B porusza się z prędkością 20 km/h, następnie wraca z punktu B do A z prędkością X. Jaka musi być prędkość powrotu aby średnia prędkość na trasie A-B-A wyniosła 80