<h1>Project Eternity - zebrano ponad 4 miliony $</h1><br />
<br />
Miło jest mi poinformować, że <strong><a href="//www.kickstarter.com/projects/obsidian/project-eternity" rel="nofollow">Kickstarter Project Eternity</a></strong> zakończył się spektakularnym sukcesem kończąc na sumie 3.986.929 $, co jest największym wynikiem jaki osiągnęła jakakolwiek gra komputerowa na tej platformie (drugie w kolejności Double Fine zebrało ponad 650 tys. $ mniej, a <strong><a href="//www.kickstarter.com/projects/inxile/wasteland-2" rel="nofollow">Wasteland 2</a></strong> ponad 1 mln $ mniej) w historii Kickstartera. Więcej zebrały jedynie gadżet dla apple-fagów (prawie 20 mln $) i konsola-podróbka (ponad 8,5 mln-a $). Łącznie z wpływami z PayPala gracze wydali w sumie ponad 4,1 mln-a $, choć po odliczeniu prowizji dla Kickstartera/Amazon/PayPala kwota bliższa będzie 3,5 milionom. Tym nie mniej z takim budżetem gra powinna zainteresować nawet gimbusów, dla których grafika to sprawa pierwszorzędna. <br />
<br />
Project Eternity to izometryczna, opierająca się o sterowanie drużyną gra RPG osadzona w nowym świecie fantasy zaprojektowanym przez Obsidian Entertainment. Jeśli nazwa tej firmy niewiele wam mówi wystarczy wspomnieć, że pracują w niej najlepsi ludzie w branży, m.in. <br />
<br />
<strong>1) Tim Cain</strong> - był on głównym projektantem takich gier jak Fallout i Arcanum (IMO dwie najlepsze gry RPG jakie kiedykolwiek powstały), czy Vampire: The Masquerade – Bloodlines (najlepsza gra RPG z perspektywy pierwszej lub trzeciej osoby IMO) i Temple of Elemental Evil, ale również maczał palce przy Fallout 2, a także <a href="//youtu.be/xzYmQyHl2bc" rel="nofollow">grą, która mogła być jego następcą.</a><br />
<br />
<strong>2) Josh Sawyer</strong> - projektant takich gier jak Icewind Dale 1 i 2, Alpha Protocol oraz Fallout: New Vegas również pracujący w Black Isle studios<br />
<br />
<strong>3) Scott Everts</strong> - designer, który pracował przy Fallout 1 i Fallout 2, a także Fallout: New Vegas (czyli wszystkich wartych wspomnienia, bo F3 to shit). Zaprojektował wszystkie lokacje do Fallout'a i jedną trzecią do Fallouta 2 i miał spory wkład w takie gry jak Planescape: Torment, Icewind Dale, Icewind Dale 2 i Baldur's Gate: Dark Alliance 2, Star Wars Knight of the Old Republic 2: The Sith Lords, Neverwinter Nights 2... <br />
<br />
<strong>4) Brian Menze</strong> - grafik, który stworzył nowe rysunki Vault Boya w F2 (i nie tylko) i był odpowiedzialny za część artystyczną w Planescape: Torment i F:New Vegas<br />
<br />
<strong>5) Dan Spitzley</strong> - główny programista Planescape: Torment<br />
<br />
<strong>6) Chris Avellone</strong> - tego pana chyba nie trzeba przedstawiać, więc wspomnę jedynie, że Planescape: Torment to jego "dziecko", a oprócz tego miał ogromny wkład w Fallouta 2, Van Burena (anulowany Fallout 3 w wersji Black Isle), Fallout: New Vegas, Icewind Dale, Baldur's Gate czy Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords. Można by rzec, że to żywa legenda (podobnie zresztą jak Tim Cain, Brian Fargo czy Jason Anderson)<br />
<br />
<strong>7) Chris Jones</strong> - obok Tima Caine'a jeden z najzdolniejszych programistów w przemyśle gier, to on był współtwórcą silnika Fallout'a, a później Arcanum, pracował również przy Planescape:Torment. Był on także głównym programistą Baldur's Gate 3, które niestety zostało anulowane.<br />
<br />
Co na dzień dzisiejszy wiemy o grze?<br />
<br />
<ul><li>gra będzie w rzucie izometrycznym</li><li>rozgrywka prowadzona będzie w czasie rzeczywistym z możliwością pauzy jak miało to miejsce np. w BG</li><li>tła będą 2D, a postacie 3D</li><li>drużyna gracza będzie mogła liczyć do 5 kompanów (nie są w to wliczani kompani tymczasowi, którzy mogą za nami podążyć w szczególnych okolicznościach), których dołączać będziemy mogli w czasie naszej podróży, ale nic nie będzie stało na przeszkodzie, by przejść grę w pojedynkę</li><li>mechanika gry nie będzie opierać się o zasady D&amp;D (co jest IMO zaletą ze względu na trudne przełożenie tych zasad na grę komputerową, najbliżej temu było ToEE, ale i tak miało wiele niedoróbek), a fabuła i świat będą zupełnie nowe</li><li>gra będzie dostępna wyłącznie na "pecety", na systemy Windows, OS X i Linux </li><li>gra będzie dystrybuowana via Steam lub GOG. Ta druga opcja umożliwi zakup gry bez żadnych zabezpieczeń (stąd polecam nasz rodzimy serwis zamiast badziewia Valve)</li><li>przy wsparciu kwotą co najmniej 110 $, kupujący otrzyma dostęp do wersji beta gry i będzie miał możliwość ją przetestować na długo przed tym jak produkt końcowy trafi na serwery Valve i CD Projektu</li><li>możliwe jest również wykupienie dostępu do wersji beta za 25 $</li><li>będzie dostępnych multum formacji, a co więcej będzie możliwość stworzenia własnych</li><li>gracze będą mieli sporą kontrolę nad projektem kierowanej przez nich postaci i zadecydują m.in. o: imieniu, płci, klasie, rasie (a także gatunku, jako przykład podano dwa rodzaje krasnoludów), kulturze, cechach/zdolnościach/umiejętnościach, wyglądzie, wyposażeniu początkowym, itd. Podobnie jak to jest w Fallout 1 czy Baldur's Gate 2 (z tym, że w PE ma być jeszcze więcej opcji).</li><li>kompani nie będą jedynie tragarzami. Dołączą się do nas tylko wtedy gdy przyświecał im będzie podobny cel. Każda z takich postaci obdarzona będzie własnym, unikalnym charakterem i motywować je będą różne czynniki co może prowadzić do konfliktów w grupie. Poza tym wiązać się z nimi będą pewne interesujące wątki fabularne i zadania, których nie otrzymalibyśmy w innych okolicznościach (czyli podobnie jak było to w Arcanum i do pewnego stopnia w BG2). Co więcej, umożliwią oni rozwiązanie problemów na różne sposoby i przed graczem otworzą się nowe możliwości taktyczne. </li><li>na temat fabuły wiadomo na razie jedynie tyle, że gracz jest świadkiem niezwykłego i przerażającego wydarzenia, które zapoczątkowuje lawinę zdarzeń i zmusza nas do zbadania sprawy, by uwolnić się od nawiedzających go koszmarów. Wyświechtane, ale jako początek fabuły sprawdza się znakomicie. Szczegółów twórcy nie chcą zdradzać by nie spoilerować historii.</li><li>gra oferować będzie dużą wolność wyboru, a świat reagował będzie na nasze poczynania</li><li>podobnie jak Wasteland 2 oparta będzie na silniku Unity</li><li>możliwe będzie tworzenie własnych przedmiotów (coś jak w F:NV czy Arcanum)</li><li>źródłem nadnaturalnych mocy będą dusze i w zależności od wybranej klasy postaci ta moc w różny sposób będzie wykorzystywana. Dusze ulegać będą uszkodzeniom na przestrzeni pokoleń, co prowadzić może do dość nieoczekiwanyc rezultatów w przypadku ich wykorzystania. Najcenniejesze, ale i najrzadsze będą dusze bez skazy, które dadzą dostęp do boskiej mocy. </li><li>będzie dostępnych 6 ras: ludzie, elfy, krasnoludy, godlike (coś na wzór Aasimarów czy Tieflingów), orlans (coś jak hobbity/niziołki), Aumaua (coć jak pół-ogrowie), czyli właściwie standard. Najważniejsze jednak, że podobnie jak w Arcanum, w zależności od wybranej rasy zamykane będą dla nas jedne drzwi, a otwierane drugie, co znacznie przedłuży miodność rozgrywki</li><li>w grze do naszej dyspozycji będziemy mieli 11 klas: wojownik, kapłan, rzezimieszek (rogue), czarodziej, druid, ranger, mnich, barbarzyńca, cipher (manipuluje duszami innych), paladyn i chanter (odpowiednik barda)</li><li>cywilizacja będzie na zróżnicowanym poziomie technologicznym, od epoki kamienia, przez epokę brązu aż do późnego średniowiecza (znaczy odpowiadające tym okresom)</li><li>najbardziej rozwinięte cywilizacje będą dysponowały prymitywną bronią palną (ale na tyle skuteczną, by wykorzystać je w walce, szczególnie przeciwko magom, którym trudno magicznie obronić się przed technologią)</li><li>medycyna jest tu na prymitywnym poziomie, a co więcej w przeciwieństwie do wielu innych gier fantasy, magiczne leczenie nie będzie tak skuteczne i często choroba na którą zapadniemy może okazać się śmiertelna (stąd należy unikać czynników patogennych)</li><li>będą dostępne 3 opcjonalne serie utrudnień, które zapewnią większe wyzwanie osobom lubiącym korzystać z głowy (Expert Mode, Trial of Iron i Path of the Damned)</li><li>Gracze będą musieli zwracać uwagę na dwa elementy sił życiowych: wytrzymałość (stamina) i zdrowie (health). Większość obrażeń jakie przyjmie na siebie postać w PE wiązać się będzie z ubytkiem wytrzymałości i gdy osiągnie 0 zostaniemy pozbawieni przytomności. Będzie ono jednak dosć szybko się regenerować. Zdrowie za to znacznie trudniej będzie przywrócić do poziomu maksymalnego i gdy osiągnie zero postaci nie będzie można wskrzesić, czyli będzie to oznaczało Game Over, ale tylko w trybie eksperta. W trybie dla gimbusów postać będzie jedynie okaleczona. </li><li>już dziś wiadomo o 6 kompanach, którzy będą mogli nas wspomóc i będą mieli własny, bogaty życiorys i linię fabularną</li><li>w grze pojawią się dwa OGROMNE miasta (wielkość przynajmniej Baldur's Gate czy Tarantu), które zapewnią wielogodzinną rozgrywkę</li><li>gracze będą mieli do dyspozycji własny dom oraz twierdzę. Ten pierwszy będzie przede wszystkim schowkiem na przedmioty i miejscem regeneracji sił życiowych, ten drugi da władzę nad sporym terenem (domyślam się, że chodzi tu o zamek z włościami), dostęp do szczególnych kupców i władzę, jak również unikatowe questy !!!</li><li>spodziewać się można wielu zagadek, ukrytychdrzwi/przejść i śmiertelnych pułapek</li><li>będzie możliwość czołgania się (wówczas nie będzie można korzystać z zcarów czy atakować, co jest dość logiczne, przynajmniej w przypadku broni białej)</li><li>w grze będzie obecny friendly fire (w trybie eksperta nie będzie można go wyłączyć) co stawiało będzie przed graczem dodatkową przeszkodę i zmusi go do ruszenia głową (nie będzie można rzucić potężnego czaru bez konsekwencji dla naszych kompanów)</li></ul><br />
<br />
Znacznie więcej szczegółów znajdziecie na stronie <a href="//www.kickstarter.com/projects/obsidian/project-eternity" rel="nofollow">Kickstartera</a> i <strong><a href="//eternity.obsidian.net/" rel="nofollow">Obsidian (tutaj wciąż można płacić za pośrednictwem PayPala)</a></strong>. Dla osób nieznających angielskiego spore ilości przetłumaczonych informacji znaleźć można <a href="//www.gry-online.pl/gra.asp?ID=13136" rel="nofollow">tutaj</a>.
Komentarze (4)
najlepsze
Osoby, które rzuciły przynajmniej 20$ dostaną grę (innymi słowy nie będą musiały później za nią płacić). Tak więc jest to pre-order, tyle że na 2 lata przed wydaniem gry. Wszelkie zyski zostaną wykorzystane na stworzenie dodatku, a później i sequela gry. Najlepsze w tym wszystkim jest to, że powstała właśnie marka, która będzie należała do samych twórców.