Oto coś, co jest często pomijane przy opisywaniu przyczyn katastrofy #mh17. Oczywiście nie było bezpośrednią przyczyną, ale mogło jej zapobiec :(
O północy 17. lipca 2014 została opublikowana notka NOTAM (Notice To Air Men) ostrzegająca przed poruszeniem się nad rejonami Ukrainy objętymi działaniami wojennymi. Niestety autorzy notki (najprawdopodobniej któraś agencja lotnicza) nie przewidzieli, że na tym terenie mogą być działa przeciwlotnicze tego typu. Dlatego w notce zakaz dotyczy wysokości DO 32000 stóp (FL320). MH17 miał lecieć na przelotowej FL350, a w momencie zestrzelenia był na FL330, więc teoretycznie był bezpieczny (przynajmniej tak się wszystkim wydawało).
Oto pełna treść wspomnianego NOTAM (zwróćcie uwagę na ostatnią linijkę):
O północy 17. lipca 2014 została opublikowana notka NOTAM (Notice To Air Men) ostrzegająca przed poruszeniem się nad rejonami Ukrainy objętymi działaniami wojennymi. Niestety autorzy notki (najprawdopodobniej któraś agencja lotnicza) nie przewidzieli, że na tym terenie mogą być działa przeciwlotnicze tego typu. Dlatego w notce zakaz dotyczy wysokości DO 32000 stóp (FL320). MH17 miał lecieć na przelotowej FL350, a w momencie zestrzelenia był na FL330, więc teoretycznie był bezpieczny (przynajmniej tak się wszystkim wydawało).
Oto pełna treść wspomnianego NOTAM (zwróćcie uwagę na ostatnią linijkę):