Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko265
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
Bankowiec
Bankowiec

Bankowiec

Dołączył 9 lat i 10 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 14
  • Znaleziska 0
  • Mikroblog 14
  • Obserwujący 0
  • Obserwowane 1
kuban99
kuban99
08.12.2015, 15:40:42
  • 3
#ekonomia

Mam pytanko:

Czemu Unia moze wykupywac swoje obligacje a za tym zmiejszac dlug publiczny, drukujac piniondze?

Wczesniej
  • 54
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Bankowiec
Bankowiec
Bankowiec 09.12.2015, 07:41:12
  • 0
@Cheater: @szcz33pan:

Żeby zrozumieć QE trzeba też zrozumieć jak działa kreacja pieniądza. Na początek trzeba rozróżnić bazę monetarną (gotówka i rezerwy) i pieniądz "bankowy" czyli depozyty w bankach prywatnych. Tak jak banki prywatne mogą tworzyć swoje zobowiązania z powietrza, tak samo bank centralny (który jest takim bankiem dla banków) może stworzyć swoje zobowiązania (czyli rezerwy) z powietrza. Banki używają rezerw do rozliczania się między sobą. Jak robisz przelew
  • Odpowiedz
Bankowiec
Bankowiec
Bankowiec 09.12.2015, 09:06:28
  • 0
@szcz33pan:

Nie. Rezerwa obowiązkowa nie ma tutaj nic do rzeczy. Opisujesz tutaj system rezerw cząstkowych, które lekko mówiąc rozmija się z rzeczywistością. Jednego dnia możesz mieć 100 mln nadwyżki, drugiego być 100 mln na minusie bo twoi klienci kupili mieszkania u developera, który ma konto w innym banku. Nikt tego nie będzie sprawdzał jak przyjdzie babcia po kredyt. Pod koniec dnia, jak bankowi brakuje rezerw to po prostu pożycza je
  • Odpowiedz
Bankowiec
Bankowiec
Bankowiec 09.12.2015, 10:04:54
  • 0
@szcz33pan:

Nie, tylko bank centralny może tworzyć nowe rezerwy, bo to są jego zobowiązania. Tak jak bank komerycjny może tworzyć tylko depozyty, bo to są jego zobowiązania. Operacja jest dość prosta, parę stuknięc w klawiature i na koncie banku pojawiają się rezerwy ;) Bank komercyjny ma kilka możliwości na zdobycie rezerw. Od najtańszych (ludzie im przynoszą kasę/lokaty) przez pożyczki od innych banków (WIBOR) po najdorższe czyli pożyczka od banku centralnego
  • Odpowiedz
Bankowiec
Bankowiec
Bankowiec 09.12.2015, 12:43:22
  • 0
@Cheater:

Owszem, teoretycznie bankimkomercyjne moglyby siegnac po swoje rezerwy w FED, ale tego nie robia


Nie mogą, bo tak do końca to nie są ich pieniądze tylko aktywa, które muszą się równać zobowiązaniom. Jak bank dostanie przelew na 100 mln, to zyskuje +100 mln rezerw oraz musi stworzyć +100 mln depozytów na kontach klientów. Netto wychodzi na zero. Rezerwy w banku centralnym to jest dość zamknięty system służący rozliczeniom międzybankowym.
  • Odpowiedz
Bankowiec
Bankowiec
Bankowiec 09.12.2015, 13:11:42
  • 0
@Cheater:

Normalnie, BC dostaje obligacje, daje rezerwy, a bank prywatny tworzy depozyt. BC aktywa +100 mln obligacji, pasywa +100 mln rezerw. Bank prywatny aktywa +100 mln rezerw, pasywa +100 mln depozyt. Klient miał 100 mln obligacji, a teraz ma na koncie w banku 100 mln.

One sie roznia i w przypadku bankow komercyjnych na pewno nie mozna powiedzieć "z powietrza"


Tak, różnią się nazwą. Bank komercyjny tworzy depozyty, a bank
  • Odpowiedz
Bankowiec
Bankowiec
Bankowiec 09.12.2015, 13:58:24
  • 0
@Cheater:

To co przekracza wymóg rezerwy obowiązkowej banki komercyjne mogą pożyczyć innym bankom, które nie spełniają tego wymogu albo BC przez np. zakup bonów pieniężnych. Jak załamała się akcja kredytowa na skutek kryzysu to nadmiarowe rezerwy nie były zaskoczeniem. Nadmiarowe, czy nie, rezerwy są na kontach banków w banku centralnym. Jak mają wracać do banków? Nie ma takiej technicznej możliwości. Możesz rozliczyć przelewy z innym bankiem i wtedy już możesz
  • Odpowiedz
Bankowiec
Bankowiec
Bankowiec 10.12.2015, 07:36:11
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
Bankowiec
Bankowiec
Bankowiec 10.12.2015, 08:14:54
  • 0
@Cheater:

Ciężko mi dać jakieś źródło jak nie rozumiesz podstaw i zadajesz nie trzymające się kupy pytania.

Może to pomoże: http://www.bankofengland.co.uk/publications/Documents/quarterlybulletin/2014/qb14q1prereleasemoneycreation.pdf
  • Odpowiedz
Bankowiec
Bankowiec
Bankowiec 10.12.2015, 08:46:44
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
Bankowiec
Bankowiec
Bankowiec 10.12.2015, 08:57:57
  • 0
@Cheater:

Banki pożyczają sobie wzajemnie płynne rezerwy, czyli środki znajdujące się na ich rachunkach bieżących w banku centralnym (rezerwa obowiązkowa oraz środki utrzymywane dobrowolnie).


Dobrowolnie to znaczy, że mogą tą kasę pożyczyć innym bankom, dać na "lokatę" w BC, a nie wypłacić sobie i wydać na dziwki.
  • Odpowiedz
Bankowiec
Bankowiec
Bankowiec 10.12.2015, 09:56:06
  • 0
@Cheater:

Czyli chodzi tu o rezerwe wymaganą, a nie dodatkową. Pisalem Ci juz ze twoim podstawowym bledem jest traktowanie dobrowolnych dodatkowych srodkow jako rezerwy obowiazkowe. Nie rozrozniasz required reserves od excess reserves.


Ale w BoE wogóle nie ma wymaganej
  • Odpowiedz
Bankowiec
Bankowiec
Bankowiec 10.12.2015, 10:32:42
  • 0
@Cheater:

Banki w USA do tych celów zawsze uzywaly ok.50mld$, a teraz juz zawsze beda uzywaly biliona dolarow.


Wiem, że cięzko zrozumieć QE, nie jesteś pierwszy który
  • Odpowiedz
Bankowiec
Bankowiec
Bankowiec 10.12.2015, 11:22:42
  • 0
@Cheater:

Bilion dolarow na zawsze pozostanie w FED


Widzisz, nie czytasz co napisałem. "Jak zaczną zapadać obligację w posiadaniu BC to rezerwy zaczną się zmniejszać. BC może je też sprzedać (mało prawdopodobne). Tak samo jak spłacasz kredyt w banku komercyjnym to depozyty się
  • Odpowiedz
Bankowiec
Bankowiec
Bankowiec 11.12.2015, 10:36:07
  • 0
@Cheater:

Zgadzam sie z pierwszym zdaniem, ale co ma drugie do zamknietego systemu?


Może niejasno wyjaśniłem co to jest zamknięty system i chyba rozumiem gdzie masz problem z moją "teorią". Chodzi o to, że tak jak BC tworzy rezerwy "z powietrza", tak samo może je niszczyć. Odejmuje z konta danego banku i puff znika 100 mldów. To wyjaśnia wszystkie twoje zmiany, które cytujesz za FEDem. To mam na myśli mówiąc,
  • Odpowiedz

Osiągnięcia

  • Rocznica
    od 09.12.2022

    Rocznica

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking