@scamp: Odpowiem tak. Dla mnie Flash jest technologią do tworzenia animacji do banerów, animacji rysunkowej i ewentualnie pojedynczych elementów strony. Nie lubię natomiast stron opartych całkowicie o flash z różnych powodów.
Dlatego też jestem zwolennikiem używania wszędzie gdzie zachodzi taka potrzeba np jQuery czy inych bibliotek javascrtipt. Html5 również daje pewne możliwości i to jest fajne. Flasha jednak zostawiłbym na bannery i inne mało zasobożerne kreacje.
@scamp: Może z 2 projekty w życiu przeszły bez jakichkolwiek zmian więc oczywiście i takie zmiany się trafiają. Kiedyś strasznie mnie to ruszało bo projekt był dobry i 10 zmianami ktoś go katował i wychodziła kupa.
Teraz mam podejście takie, że robię tak jakbym ja to widział, zapisuję taką wersję do portfolio a potem zmiany od klienta. W ten sposób jest wilk syty i owca cała :) Klienci wiedzą na co
@k0m0r: Heh, no bywają kwiatki. Sam ciąłem już strony nie mojego autorstwa i wiem jak to wygląda. Zazwyczaj w przypadku webdeveloperów pomaga opierdziel dla grafika i wtedy jest lepiej. Polecam tak zrobić :P
Czy możesz pokazać jakieś swoje prace? Lepiej być kreatywnym, czy pomysłowym? Czy projektujesz w oparciu o 960.gs? Czy robisz duzo banerów, mialing, landingow etc. czy wiecej stron?
@scamp: Odpowiem na to na co jeszcze nie odpowiadałem:
Lepiej być kreatywnym, czy pomysłowym? - Zależy jaka jest definicja kreatywności i pomysłowości bo dla mnie to praktycznie synonimy. Wyprzedzę jednak pytanie i odpowiem, że w grafice jest ważna zarówno pomysłowość jak i doświadczenie. I to i to przychodzi z czasem. Najważniejsze by się nie poddać rutynie.
Czy projektujesz w oparciu o 960.gs? - Korzystam z własnych siatek chociaż 960.gs pewnie sprawdziłby
@p2mup: 1. Chętnie ale jeśli to zrobię to nie będę już anonimowy na wykopie. Specjalnie robić teraz coś żeby pokazać to trochę szkoda mi czasu ale jak temat się rozwinie to pomyślę o zamieszczeniu jakiejś próbki moich możliwości.
2. Raczej rzadko bo a) nie jest to profesjonalne i wiąże się z prawnymi problemami b) jakość takich materiałów jest słaba c) rzadko znajdziesz coś co się nadaje i pasuje do danego projektu.
@hika: Pracuję na co dzień w agencji gdzie cały czas jest co robić więc nie. Jako freelancer też nie narzekam a czasami wręcz odmawiam aby mieć czas dla siebie. Bywają jednak sezony ogórkowe. Najlepszy czas wg mnie to zaraz po wakacjach i po nowym roku. Jakoś zawsze wtedy jest wysyp nowych zleceń.
Jak ważny są dla Ciebie dobrze przygotowane mockup'y? Czy bierzesz udział w projektowaniu ai? Czy dobrze zmokapowany serwis ma wpływ na dobieranie gridu? Czy brak mokapowania serwisów jakoś wpływa na pożnijże nie trzymanie się griu i którym była mowa wyżej?
@scamp: Jeśli klient zrobi mockup to może przyśpieszyć tworzenie grafiki jednak w niektórych przypadkach bardziej tym szkodzi niż pomaga. Dzieje się tak dlatego, że najlepiej wychodzą projekty w przypadku których grafik ma wenę i robi to co sobie stworzył w głowie. Wtedy jest zapał do pracy bo praca jest kreatywna.
Często jeśli jest też mockup to klient jest zdecydowany jak to ma wyglądać i marudzi dopóki projekt grafika nie pokrywa się
Sam jestem grafikiem (od kilku lat) i zamierzam szukać pracy w tym kierunku. Całkiem nieźle mi to wychodzi tylko muszę popracować nad swoim portfolio robiąc więcej różnorodnych projektów typu. wizytówki, broszury a nie tylko same plakaty. Zrobiłem już wiele ciekawych projektów i klienci byli jak do tej pory zadowoleni :)
1. Zawsze mnie zastanawiały manualne umiejętności grafików, bo część (tak jak ja) ma do tego "smykałkę" oraz wyczucie smaku, ale nie potrafi
1. Zależy co chcesz robić jako grafik. W webdesignie umiejętności malarskie są zbędne i spokojnie można się obejść bez talentu w rysunku i pochodnych. Ja kiedyś rysowałem i nawet dobrze mi to wychodziło ale teraz wątpię w moje umiejętności w tej kwestii.
2. Wg mnie zależy to od konkretnej agencji. Ja pracuję w nowoczesnej firmie, która współpracuje z nowoczesnymi drukarniami i Corela nawet nie obsługują. Co do samych wymagań agencji
2# Czy wykształcenie potrzebne jest do tego aby wkręcić się do jakiegoś średniej klasy studia lub po prostu zacząć pracować w tym kierunku czy wystarczy mieć dobre portfolio?
3# Co ma zrobić 19 latek który zajmuje się grafiką dla zabawy od ładnych paru lat który trzaskał głównie sygnaturki na forum i tapety na pulpit, okazjonalnie jakiś projekt portalu do szuflady i nie ma za bardzo możliwości znaleźć kierunku
2.Tylko i wyłącznie portfolio. Jeśli firma wymaga wykształcenia wyższego w przypadku grafika to albo nie wie jak wyglądają takie studia albo są korporacją w której administracja jest ważniejsza niż umiejętności. Oczywiście wykształcenie może pomóc ale bez niego spokojnie można się obejść.
3. Jeśli interesuje Cię stricte webdesign to zacznij trzaskać layouty. Po zrobieniu 50 projektów "dla zabawy" możesz spokojnie mieć poziom średni i na tym zarabiać. Ciężko jednak
Komentarze (117)
najlepsze
Dlatego też jestem zwolennikiem używania wszędzie gdzie zachodzi taka potrzeba np jQuery czy inych bibliotek javascrtipt. Html5 również daje pewne możliwości i to jest fajne. Flasha jednak zostawiłbym na bannery i inne mało zasobożerne kreacje.
A jak będzie wyglądać przyszłość?
Teraz mam podejście takie, że robię tak jakbym ja to widział, zapisuję taką wersję do portfolio a potem zmiany od klienta. W ten sposób jest wilk syty i owca cała :) Klienci wiedzą na co
Czy wy nie moglibyście do cholery pilnować gridów, które sami najpierw wytyczyliście? 8]
Lepiej być kreatywnym, czy pomysłowym? - Zależy jaka jest definicja kreatywności i pomysłowości bo dla mnie to praktycznie synonimy. Wyprzedzę jednak pytanie i odpowiem, że w grafice jest ważna zarówno pomysłowość jak i doświadczenie. I to i to przychodzi z czasem. Najważniejsze by się nie poddać rutynie.
Czy projektujesz w oparciu o 960.gs? - Korzystam z własnych siatek chociaż 960.gs pewnie sprawdziłby
2. Czy czesto kradniesz zdjecia via google images?
3. W jakiej dziedzinie grafiki czujesz sie najlepiej?
2. Raczej rzadko bo a) nie jest to profesjonalne i wiąże się z prawnymi problemami b) jakość takich materiałów jest słaba c) rzadko znajdziesz coś co się nadaje i pasuje do danego projektu.
Często jeśli jest też mockup to klient jest zdecydowany jak to ma wyglądać i marudzi dopóki projekt grafika nie pokrywa się
1. Zawsze mnie zastanawiały manualne umiejętności grafików, bo część (tak jak ja) ma do tego "smykałkę" oraz wyczucie smaku, ale nie potrafi
1. Zależy co chcesz robić jako grafik. W webdesignie umiejętności malarskie są zbędne i spokojnie można się obejść bez talentu w rysunku i pochodnych. Ja kiedyś rysowałem i nawet dobrze mi to wychodziło ale teraz wątpię w moje umiejętności w tej kwestii.
2. Wg mnie zależy to od konkretnej agencji. Ja pracuję w nowoczesnej firmie, która współpracuje z nowoczesnymi drukarniami i Corela nawet nie obsługują. Co do samych wymagań agencji
2# Czy wykształcenie potrzebne jest do tego aby wkręcić się do jakiegoś średniej klasy studia lub po prostu zacząć pracować w tym kierunku czy wystarczy mieć dobre portfolio?
3# Co ma zrobić 19 latek który zajmuje się grafiką dla zabawy od ładnych paru lat który trzaskał głównie sygnaturki na forum i tapety na pulpit, okazjonalnie jakiś projekt portalu do szuflady i nie ma za bardzo możliwości znaleźć kierunku
1. Średnie.
2.Tylko i wyłącznie portfolio. Jeśli firma wymaga wykształcenia wyższego w przypadku grafika to albo nie wie jak wyglądają takie studia albo są korporacją w której administracja jest ważniejsza niż umiejętności. Oczywiście wykształcenie może pomóc ale bez niego spokojnie można się obejść.
3. Jeśli interesuje Cię stricte webdesign to zacznij trzaskać layouty. Po zrobieniu 50 projektów "dla zabawy" możesz spokojnie mieć poziom średni i na tym zarabiać. Ciężko jednak