Wiem, że #byloaledobre choć nie jestem autorem tego filmiku ale spróbuję przybliżyć wam w formie krótkich opisów, czym dane filmy przysłużyły się w kreowaniu niemożliwego. Do niektórych z nich dodaje linki do obszerniejszych opracowań. Ale uwaga, opisy powstawania efektów specjalnych zawierają spojlery, szkodliwą dawkę wiedzy, demaskującej całą ekranową magię i niszczącą dzieciństwo ;)
00:09 - Fragment krótkometrażowego filmu z 1900 roku o tytule The Enchanted Drawing (Zaczarowany rysunek) w reżyserii, pioniera filmów
@Bobrnaposylki: 01:01 - The Thief of Bagdad (Złodziej z Bagdadu) z 1940 roku Pierwsze wykorzystanie niebieskiego ekranu (chroma key) w filmie fabularnym. W celu wyodrębnienia postaci z tła i nałożenia go w dowolnym rozmiarze na nakręcone oddzielnie ujęcie.
01:11 - 20,000 Leagues Under the Sea (20 Tysięcy mil podwodnej żeglugi) z 1954 roku Pionierskie wykorzystanie ujęć podwodnych oraz animatroniki.
01:15 - Forbidden Planet (Zakazana planeta) z 1956 roku Wystawne kosmiczne widowisko,
@Bobrnaposylki: 03:20 - Spider-Man 2 z 2004 roku W wielu ujęciach tego filmu bez cięć dokonano płynnej zamiany Toby'ego Maguire'a w jego cyfrową kopię, która radośnie hulała pośród nowojorskich wieżowców (w wielu ujęciach również wygenerowanych przez komputer). Efekt finalny jest taki, że dopóki Peter Parker jest grany przez aktora, wszystko jest w porządku. Natomiast jako obiekt cyfrowy, Spider-Man rusza się jak Shrek, czyli w sposób przynależny animowanym bajkom, a nie kinu
Dodatkowo chciałbym krótko wyszczególnić filmy, które także zapisały się na kartach historii w trudnej sztuce oszukiwania oka widza, a które nie znalazły się w powyższym filmiku:
- Niewidzialny człowiek (1933) - Aby zagrać niewidzialność, całą głowę aktora Claude Rainsa pomalowano na czarno i nakręcono na czarnym tle. Fotochemiczna eliminacja czerni pozwoliła na jej zastąpienie osobno nakręconym tłem. - Deluge (1933) - Pierwszy dźwiękowy film katastroficzny, zrealizowany z ogromnym rozmachem (sekwencja zatopienia Nowego
@Bobrnaposylki: - Szklana pułapka 2 (1990) - Pierwsza cyfrowa kompozycja obrazu w historii kina w scenie zamykającej film. Po nakręceniu ujęć, taśmy filmowe zostały zeskanowane do komputera i tam połączone ze sobą z użyciem domalowanych, w programie graficznym, elementów scenografii, po czym przeniesione z powrotem na taśmę filmową. - Piękna i Bestia (1991) - Disneyowska wersja klasycznej opowieści przeszła do historii dzięki zaawansowanemu użyciu Computer Assisted Production System, opracowanej w laboratoriach
@Bobrnaposylki fajnie że dodałeś cały ten opis, widać napracowanko. Filmik który udostepniasz jest z około 2009 roku i bardzo go lubię, nie tylko ze względu na treść ale też na muzykę. Niestety lata temu spadł z rowerka na youtube i nigdzie nie mogłem go xznaleźć, wiec kolejny szacyun, że dzięki tobie do niego wracam. Muzyka na podkładzie to Blue Man Group, niestety nie wiem jaki tytuł kawałka. Ktoś coś?
Jestem świadom istnienia efektów specjalnych w kinematoskopie. Niech sobie będą - ale uganianie się za nimi i jaranie nimi to przesada. Jak film jest znośny, dobry lub bardzo dobry, to jest to dla mnie najistotniejsze. Historia efektów mi lata
Komentarze (20)
najlepsze
00:09 - Fragment krótkometrażowego filmu z 1900 roku o tytule The Enchanted Drawing (Zaczarowany rysunek) w reżyserii, pioniera filmów
01:01 - The Thief of Bagdad (Złodziej z Bagdadu) z 1940 roku
Pierwsze wykorzystanie niebieskiego ekranu (chroma key) w filmie fabularnym. W celu wyodrębnienia postaci z tła i nałożenia go w dowolnym rozmiarze na nakręcone oddzielnie ujęcie.
01:11 - 20,000 Leagues Under the Sea (20 Tysięcy mil podwodnej żeglugi) z 1954 roku
Pionierskie wykorzystanie ujęć podwodnych oraz animatroniki.
01:15 - Forbidden Planet (Zakazana planeta) z 1956 roku
Wystawne kosmiczne widowisko,
03:20 - Spider-Man 2 z 2004 roku
W wielu ujęciach tego filmu bez cięć dokonano płynnej zamiany Toby'ego Maguire'a w jego cyfrową kopię, która radośnie hulała pośród nowojorskich wieżowców (w wielu ujęciach również wygenerowanych przez komputer). Efekt finalny jest taki, że dopóki Peter Parker jest grany przez aktora, wszystko jest w porządku. Natomiast jako obiekt cyfrowy, Spider-Man rusza się jak Shrek, czyli w sposób przynależny animowanym bajkom, a nie kinu
- Niewidzialny człowiek (1933) - Aby zagrać niewidzialność, całą głowę aktora Claude Rainsa pomalowano na czarno i nakręcono na czarnym tle. Fotochemiczna eliminacja czerni pozwoliła na jej zastąpienie osobno nakręconym tłem.
- Deluge (1933) - Pierwszy dźwiękowy film katastroficzny, zrealizowany z ogromnym rozmachem (sekwencja zatopienia Nowego
- Szklana pułapka 2 (1990) - Pierwsza cyfrowa kompozycja obrazu w historii kina w scenie zamykającej film. Po nakręceniu ujęć, taśmy filmowe zostały zeskanowane do komputera i tam połączone ze sobą z użyciem domalowanych, w programie graficznym, elementów scenografii, po czym przeniesione z powrotem na taśmę filmową.
- Piękna i Bestia (1991) - Disneyowska wersja klasycznej opowieści przeszła do historii dzięki zaawansowanemu użyciu Computer Assisted Production System, opracowanej w laboratoriach
Z tego wszystkiego co tu powklejałes powinieneś zrobić osobne znalezisko. Albo nowy film na YT.