Codzienne, krótkie streszczenie wydarzeń światowych
![Codzienne, krótkie streszczenie wydarzeń światowych](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_16204018989VaZdrgERozNOfieApESOL,w300h194.jpg)
07.05.2021 Streszczenie najważniejszych wiadomości ze świata pochodzące z różnych międzynarodowych źródeł. Tag do obserwowania https://www.wykop.pl/tag/wydarzeniaswiatedek/
![Edek_Niemiec](https://wykop.pl/cdn/c3397992/Edek_Niemiec_rB4nu1jEjs,q52.jpg)
- #
- #
- #
- #
- #
- 33
- Odpowiedz
07.05.2021 Streszczenie najważniejszych wiadomości ze świata pochodzące z różnych międzynarodowych źródeł. Tag do obserwowania https://www.wykop.pl/tag/wydarzeniaswiatedek/
Niemcy - USA
Umowa handlowa między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską miałaby „ sens”, powiedziała zachęcająco niemiecka kanclerz Angela Merkel w swoim przemówieniu, w którym z zadowoleniem przyjęła powrót Stanów Zjednoczonych do rozmów. Niemiecki entuzjazm dla umowy handlowej i silniejsze więzi transatlantyckie mogą być schłodzone podejściem Francji, gdzie prezydent Emmanuel Macron postawił sobie za priorytet zmniejszenie zależności Europy od konkurencyjnych supermocarstw. Merkel stwierdziła, że choć Niemcy nie interesują się światem podzielonym na obozy, jak to było w czasie zimnej wojny, to dobrze, że Stany Zjednoczone, „najważniejszy sojusznik Europy”, stanęły u boku Europy w rywalizacji z Chinami i Rosją.
Dalsze pogorszenie stosunków Chiny- Australia.
Pisałem o ostrzeżeniu wyższych rangą wojskowych przed pogorszeniem się stosunków między Chinami i Australią. Wczoraj nastąpiło kolejne pogorszenie, w czwartek Pekin ogłosił, że zawiesi na czas nieokreślony Strategiczny Dialog Gospodarczy Chiny-Australia. Utrata możliwości spotkań biznesowych wydaje się mało ważna w porównaniu z ogromną stratą w handlu dwustronnym i inwestycjach, które miały miejsce między dwoma krajami w ciągu ostatniego roku, ale odzwierciedla również pesymizm po obu stronach dotyczący możliwości poprawy sytuacji w najbliższym czasie.
Rozmowy niemiecko - tureckie.
Kanclerz Niemiec Angela Merkel przeprowadził rozmowę video z prezydentem Turcji Recepem Tayyipem Erdoganem. Rozmowy dotyczyły tematów pandemii, Syrii, Libii i sporu o morskie wody terytorialne z Cyprem. W innym miejscu turecki minister spraw zagranicznych Mevlut Cavusoglu spotkał się w czwartek w Berlinie ze swoim niemieckim odpowiednikiem Heiko Maasem. Na wspólnej konferencji prasowej Cavusoglu powiedział, że chociaż stosunki między Ankarą a Brukselą poprawiły się w ostatnich miesiącach, Turcja oczekuje od UE podjęcia „konkretnych kroków” w kierunku wzmocnienia ich stosunków i liberalizacji ruchu wizowego dla obywateli Turcji.
Zadłużenie Chin
Całkowity wskaźnik zadłużenia Chin spadł o 2,6 punktu procentowego do 276,8 procent PKB w pierwszym kwartale po wzroście w wyniku pandemii w zeszłym roku. Bank centralny twierdzi, że wskaźnik zadłużenia zmniejszył się bez zaostrzania warunków kredytowych, ale dzięki większej skuteczności środków wsparcia gospodarczego. Dane dotyczące zadłużenia nie są regularnie publikowane przez bank centralny, ale zostały przywołane na potrzeby wewnętrzne związane z poparciem rządu, który prowadzi kampanię zmniejszającą zadłużenie, która została rozpoczęta w 2018 roku i zawieszona w zeszłym roku ze względu na gospodarcze skutki pandemii, ale w tym roku ponownie stała się priorytetem politycznym.
Słowo od autora na weekend o znaczeniu żeglugi.
Wiadomość o tym, że kontenerowiec blokuje Kanał Sueski i zatrzymuje około 15% światowego handlu zelektryzowała światowe media i pośrednio odniosła się do wielu ludzi z powodu przerwania łańcucha dostaw. Nagle się okazało jak ważną rolę pełni żegluga w światowym „krwiobiegu”.
Obecnie branża żeglugowa działa prawie całkowicie poza zasięgiem wzroku i zainteresowania a współczesny przemysł żeglugowy jest ważniejszy dla światowej gospodarki niż kiedykolwiek wcześniej. W taki czy inny sposób ten potężny przemysł jest powiązany z codziennym życiem prawie każdego.
Po morzach świata 17 546 statków o długości ponad 180 metrów i wiele więcej mniejszych jednostek, które spędzają 85% czasu na morzu, stale dostarczając towary i umożliwiając działanie gospodarki światowej.
Dzień po dniu statki cicho i sprawnie przemierzają świat. Te niewidoczne statki przewożą międzynarodowe ładunki równoważne 63,9 bilionów tonokilometrów ( jednostka wyrażające przewiezienie jednej tony na drodze jednego kilometra) rocznie - dwanaście razy więcej niż ładunek przewożony w USA każdego roku przez wszystkie ciężarówki, lokomotywy, barki i rurociągi łącznie. Po wyłączeniu 15% międzynarodowego handlu przemieszczającego się drogą lądową, droga powietrzna stanowi tylko 0,23% międzynarodowych tonokilometrów. Pozostałe 99,77% przypada na statki,
Statek, który zablokował Kanał Sueski, był duży, ale są statki kontenerowe większe o ponad 15%. A 3048 kontenerowców dłuższych niż 180 metrów transportuje towary za 7 miliardów dolarów towarów rocznie, co odpowiada 933 dolarów na każdą osobę na świecie. Dziś nie jest już żadną atrakcją wpłynięcie statku do portu z towarami. Nie tak jak kiedyś. I nikt nie zwraca uwagi ilu ludzi pracuje na morzu w niełatwych warunkach.
Jak to napisał kiedyś hinduski poeta, tłumaczony m.in. przez Staffa, Rabindranath Tagore,
„ ludzie się dzielą na tych co żyją, tych co umarli i tych co pracują na morzu”
Dane wzięte z artykułu maritime professionals
Komentarze (33)
najlepsze
Komentarz usunięty przez moderatora
Komentarz usunięty przez moderatora