Nic w branży elektronicznej nie wkurza mnie tak, jak działania firmy Ubisoft, właściciela wielu uznanych marek, które to marki są później niszczone, lub zmieniane w taki sposób, że serie gier tracą swoją tożsamość, jakiekolwiek wyróżniające je cechy - stają się generycznym produktem pod randomowego gracza, niewymagającym większego pomyślunku.
Marki, które Ubisoft zniszczył można mnożyć. Ja jednak skupię się na tych kilku, które najbardziej lubiłem. Tych, których brak w dawnej formie doskwiera mi najbardziej.
Tom Clancy's Splinter Cell.
Najlepszą częścią była "Teoria Chaosu" z 2005, później już mieliśmy do czynienia z równią pochyłą. Seria, której esencją od zawsze było skradanie, zaczęła się później skupiać na akcji - strzelaniu zza osłon i oskryptowanych sekwencjach akcji.
Tom Clancy's Ghost Recon
Seria taktycznych gier FPS w których kluczowym jest odpowiednie kierowanie podległymi sobie żołnierzami, została przerobiona na strzelankę TPP z systemem osłon... Ostatnim dobrym "Ghost Reconem" był ten z 2006 roku - "GRAW" okazał się na tyle wymagający, że nawet przejście kilkuset metrów do punktu ewakuacji stanowiło wyzwanie. Trzeba było mieć oczy dookoła głowy i poruszać się, wraz ze swoim oddziałem, bardzo powoli, osłaniać się wzajemnie i wydawać odpowiednie komendy.
Tom Clancy's Rainbow Six
Premiera "Rainbow Six 3" miała miejsce w 2003 roku i od tamtej pory z marką było coraz gorzej. "Rainbow Six: Vegas" wprowadziło znane z serii "Gears of War" krycie się za osłonami, a w "Rainbow Six: Siege" całkowicie zrezygnowano z trybu dla pojedynczego gracza, robiąc z dawnego singlowego symulatora działań antyterrorystów - skupioną na akcji grę e-sportową...
Zdechły nam zatem gry taktyczne, a powolny gameplay ustąpił miejsca skondensowanej akcji. Ubisoft, korzystając z imienia i nazwiska Toma Clancy'ego, wydawał świetne, wymagające taktyczne gry Triple-A, a teraz takie gry już nie powstają. I wiecie co? Nie sądzę, że nie ma na nie popytu - gdyby jakiś developer ogłosił powstanie duchowego następcy którejkolwiek z tych serii, to mógłby liczyć na dużą ilość wpłat i ogromny odzew fanów (patrz. "Star Citizen", "Pillars of Eternity").
Grzechów Ubisoftu i zabitych przezeń marek jest oczywiście więcej, ale o tym w komentarzach pod tym tematem.
Komentarze (15)
najlepsze
stare gry tom clancy były fajne, ale szczerze żadna z tych gier obecnie nie odniosłaby nawet małego sukcesu, czasy się zmieniły i rynek też, a ocena poprzez sentyment nie pomaga.
Czy ubi jest taki zły nie powiedziałbym karmi nas grami AAA, które cieszą się długą żywotnością i są sukcesami sprzedażowymi.
Ubi postawiło teraz na długą żywotnośc gier, wiec są do tego dostosowywane. Rainbow six dalej
@kjamjl: co nie znaczy, że są dobre i ciekawe dla graczy
i nie róbmy z kilku gierek lat 90 wielkich tytułów (chciaż sam byłem fanem heroesów, tak nie wyobrażam sobie udanych heroesów 8) bo to że w Polsce są one ważne to jednak patrzymy na nie poprzez okulary sentymentu
Co najlepsze, te skiny są też w trybach rankingowych ( ͡° ͜ʖ ͡°)