Nie wchodzę w dyskusje czy lepszy hamulec z wajhą czy na przycisk. Chodzi tylko o prawo. Skoro ma być mechaniczny i umożliwiać dostosowanie siły, to hamulec elektryczny z gruntu rzeczy jest nielegalny. Ciekawe jakom cudem auta z takim rozwiązaniem dostają homologację
@janusz0 To zaciągnij go w trakcie jazdy ( ͡º͜ʖ͡º) Są awarie, którym się zapobiec nie da, wtedy ręczny może okazać się nieoceniony, tak jak jest zapisane w ustawie "w razie awarii hamulca roboczego". Gardzę tym rozwiązaniem, ja rozumiem, że społeczeństwo staje się co raz bardziej wygodne i fajnie, ale jeżdżąc 1-2tonowa puszka stali warto mieć minimalne pojęcie o tym, co zrobić jak nawali.
Cóż, o ile pamiętam to hamulec ręczny NIE JEST hamulcem awaryjnym. Rolę hamulca awaryjnego sprawuje dwuobwodowy układ hamulcowy (w samochodach osobowych jest on zwykle hydrauliczny). Te przepisy mają swoje korzenie w latach, gdy główny hamulec roboczy był jednoobwodowy.
"5.1.2.2. Układ hamulcowy awaryjny Układ hamulcowy awaryjny musi umożliwiać zatrzymanie pojazdu na odpowiednim odcinku drogi w przypadku awarii układu hamulcowego roboczego. Musi być możliwe stopniowanie tego działania hamującego. Kierowca musi mieć możliwość uzyskania tego
@dzikiknur: zacytuję 2 w jednym § 14. 1. Pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla i trzykołowego pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t, wyposaża się w następujące rodzaje układów hamulcowych, zwanych dalej "hamulcami": 1) hamulec roboczy działający na wszystkie koła - przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu i zatrzymywania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezależnie od jego prędkości i obciążenia oraz od kąta wzniesienia lub spadku jezdni,
@iwadrian: Astra J - podobnie, ale nie mam 100% pewności co do pełnego hamowania (nie próbowałem). Wiem tylko, że pociągnięcie na chwilę powoduje hamowanie pulsacyjne.
Akurat parę dni temu słyszałem opowieść (możliwe, że to legenda ludowa) jednego właściciela bmw, że przestał mu działać ręczny na przycisk. Dokładnie to pozostał w pozycji zaciągniętego i ani rusz. Okazało się, że potrzebna była aktualizacja software od ręcznego. Po niej znowu działał poprawnie.
Az mi się wierzyć niechce, choć z drugiej strony, wszystko jest możliwe.
Miałem to w lagunie II fl, zaciągnąłem w trakcie jazdy ( ͡º͜ʖ͡º)
W trakcie jazdy nie zaciąga się na stałe jak podczas postoju tylko jak długo trzymasz przycisk tak długo hamuje i robi to pulsacyjnie, natychmiast po puszczeniu przycisku następuje zwolnienie hamulca
@czterypalcewnatalce: Dokładnie jest tak jak mówisz. Też przerabiałem Laguny II FL. Różnica jest taka, że elektryczny ciężko wyczuć. W manualnym wciskałeś przycisk i wajchą i sam dostosowywałeś siłę hamowania. Natomiast jak już kolega @iwadrian wspomiał VAGi mają funkcję awaryjnego hamowania, która jest diabelnie skuteczna. Hamowanie odbywa się z kontrolą trakcji i następuje z taką siłą, że pasy bezwładnościowe się ryglują. Jak ktoś jedzie z tyłu ma marne szanse na wyhamowanie.
I teraz zgłoszenie znaczy 'elektryczny hamulec jest niezgodny z prawem, wezwijmy właścicieli wszystkich aut z elektrycznym do serwisu w celu zamontowania stalowej liny', czy 'nazywam się Krzysztof Sitarski, zapamiętajcie moje nazwisko, przyda się w trakcie wyborów'
Lada chwila zaczną się pojawiać samochody autonomiczne i zamiast myśleć jak zawczasu przygotować prawo to oni się zastanawiają nad "dokonywania hamowania z miejsca kierowcy z możliwością trzymania kierownicy przynajmniej jedną ręką;"
Ostatnio podjechałem hybrydą na przegląd na stację diagnostyczną i gość do mnie żebym silnik odpalił. Przypomniałem że to hybryda to się tylko ośmiał że przepisy są nieaktualne i nieżyciowe. Po prostu pominął ten punkt badania technicznego.
Komentarze (73)
najlepsze
Są awarie, którym się zapobiec nie da, wtedy ręczny może okazać się nieoceniony, tak jak jest zapisane w ustawie "w razie awarii hamulca roboczego". Gardzę tym rozwiązaniem, ja rozumiem, że społeczeństwo staje się co raz bardziej wygodne i fajnie, ale jeżdżąc 1-2tonowa puszka stali warto mieć minimalne pojęcie o tym, co zrobić jak nawali.
"5.1.2.2. Układ hamulcowy awaryjny
Układ hamulcowy awaryjny musi umożliwiać zatrzymanie pojazdu na odpowiednim odcinku drogi
w przypadku awarii układu hamulcowego roboczego. Musi być możliwe stopniowanie tego działania
hamującego. Kierowca musi mieć możliwość uzyskania tego
@dzikiknur:
zacytuję
2 w jednym
§ 14. 1. Pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla i trzykołowego pojazdu samochodowego o
dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t, wyposaża się w następujące rodzaje układów
hamulcowych, zwanych dalej "hamulcami":
1) hamulec roboczy działający na wszystkie koła - przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu i
zatrzymywania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezależnie od jego prędkości i obciążenia oraz od kąta wzniesienia lub spadku jezdni,
Okazało się, że potrzebna była aktualizacja software od ręcznego. Po niej znowu działał poprawnie.
Az mi się wierzyć niechce, choć z drugiej strony, wszystko jest możliwe.
Miałem to w lagunie II fl, zaciągnąłem w trakcie jazdy ( ͡º ͜ʖ͡º)
W trakcie jazdy nie zaciąga się na stałe jak podczas postoju tylko jak długo trzymasz przycisk tak długo hamuje i robi to pulsacyjnie, natychmiast po puszczeniu przycisku następuje zwolnienie hamulca
Natomiast jak już kolega @iwadrian wspomiał VAGi mają funkcję awaryjnego hamowania, która jest diabelnie skuteczna. Hamowanie odbywa się z kontrolą trakcji i następuje z taką siłą, że pasy bezwładnościowe się ryglują. Jak ktoś jedzie z tyłu ma marne szanse na wyhamowanie.
@venom696: W samochodach wyprodukowanych po około 2003 roku w zasadzie nie ma innych ;)