Jak być dobrym moderatorem? Krótki poradnik.
![Jak być dobrym moderatorem? Krótki poradnik.](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_VX6844op45RlY4SQgaJSD2c7r9jXEtu9,w300h194.jpg)
Hej, w związku z powstałym problemem na wypoku podrzucam 11 porad, które pomogą unikać błędów w byciu moderatorem :).
![KuwbuJ](https://wykop.pl/cdn/c3397992/KuwbuJ_CIalsDIFaK,q52.jpg)
- #
- #
- #
- 4
- Odpowiedz
Hej, w związku z powstałym problemem na wypoku podrzucam 11 porad, które pomogą unikać błędów w byciu moderatorem :).
(...)By być dobrym moderatorem należy:
1) Aktywnie słuchać!
Moderowanie to praca polegająca na zainicjowaniu i podtrzymywaniu kontaktu —
bardzo rożnymi metodami. Można tego dokonać, gdy pozna się na początku zajęć
swoich uczniów (np. poprzez bezpośrednio zadane mu pytania, na początku nie
muszą być one związane z problematyka zajęć!). Ważne jest stałe zainteresowanie
potrzebami uczniów i ich nastawieniem do poruszanych zagadnień.
2) Zawsze szukać odpowiedzi!
Moderator nie może pozostawiać pytań bez odpowiedzi lub formułować je w sposób
niepełny — takie zachowania powodują, że uczniowie czują się zagubieni czy
przytłoczeni nadmiarem nieprzefiltrowanych informacji. Nie jest także rozwiązaniem
uciekanie od problemów! Wszystkie kwestie sporne powinny znajdować
rozstrzygnięcie, bowiem wzmacnia to poczucie celowości prowadzenia dyskusji
i motywuje uczniów do większego zaangażowania.
3) „Tkać wełnę” ;-)
Moderator powinien być zawsze aktywnym na forum! Jego pracę można porównać.
.
.
.
4) Unikać występowania z pozycji osoby przekonanej o własnej nieomylności!
Nauczyciel wszechwiedzący i nieomylny to zły moderator! Takie zachowanie
deprymuje uczniów i zniechęca do uczestnictwa w rozmowie. Nie można zapomnieć,
że nauczyciel nie jest po to, by decydować za innych uczestników dyskusji —
powinien ukierunkowywać tok rozmowy, ale musi też pozostawiać uczniom pewien
zakres swobody w interpretowaniu tematu i nie może narzucać gotowych rozwiązań.
5) Być cierpliwym i wyrozumiałym!
Trzeba zawsze pamiętać, że osoby biorące udział w dyskusji mogą nie być
przyzwyczajone do wirtualnego środowiska nauki, mogą mieć problemy z obsługą
forum i zadawać te same pytania kilkakrotnie. Nie ma nic złego w powtarzaniu
jakiejś informacji, czy udzieleniu kolejny raz tej samej odpowiedzi na różnych forach.
Praca na platformie wymaga spokoju ze strony moderatora i pamiętania, że jego rolą
nie jest karcenie uczniów, a pomoc im!
6) Mieć dystans!
Moderatorowi nie wolno osądzać uczniów, ani wygłaszanych przez nich opinii. Nie
wolno mu w sposób lekceważący, ironiczny odpowiadać na posty, nawet jeśli godzą
one bezpośrednio w jego osobę i są obraźliwe.
7) Być twórczym!
Moderator, w ramach uatrakcyjnienia komunikacji, może przygotować „spotkanie
z ekspertem”, znaleźć kontrowersyjny temat do dyskusji, czy w niekonwencjonalny
sposób przedstawić jakiś problem.
8) Być otwartym na cudze pomysły!
Moderator powinien dać użytkownikom prawo dokonywania pewnych wyborów
w czasie dyskusji. Mogą one dotyczyć tematyki rozmowy lub innych, zgłaszanych
aktywności — w ten sposób cedując się częściowo odpowiedzialność za kształt forum
na użytkowników i wywołuje poczucie współodpowiedzialności.
9) Dbać o atmosferę forum!
Uczniowie muszą się czuć na forum bezpiecznie, by aktywnie brać udział
w dyskusjach. Łagodny, życzliwy ton wypowiedzi wpływa na stopień zaangażowania
uczestników dyskusji i powoduje, że są oni skłonni bardziej otwarcie mówić o swoich
pomysłach czy wątpliwościach.
10) Unikać specjalistycznego słownictwa/żargonu!
Dość często zdarza się, że moderatorzy stosują trudną, specjalistyczną terminologię,
a komunikaty na forach są przeładowane zbędnymi informacjami i pozbawione jasno
sprecyzowanych wymagań. Takie zachowanie moderatora powoduje, że uczestnik
forum czuje się zagubiony lub zwyczajnie „poddaje się” już na samym początku
dyskusji!
11) Pracować systematycznie!
Moderowanie forum to praca wymagająca dużej samodyscypliny i samodzielnego
zaplanowania czasu pracy. Należy pamiętać, że moderator nie może nagle „zniknąć” z forum,
bo to doprowadzić może do chaosu i braku kontroli nad uczniami (jest to szczególnie
dotkliwe w sytuacji, gdy są oni bardzo aktywni). Należy pamiętać, że regularne sprawdzanie
zawartości forum jest niezbędne, jeśli nie chce się po kilkunastodniowej przerwie odpowiadać
na kilkadziesiąt (i więcej) postów.
Komentarze (4)
najlepsze
Komentarz usunięty przez moderatora