Zarządcy prywatnych dróg wzięli od państwa 177 mln więcej niż wpłynęło z viatol.
![Zarządcy prywatnych dróg wzięli od państwa 177 mln więcej niż wpłynęło z viatol.](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_TiZAftMNhie1XOYJdu8iMkIJHksq6laI,w300h194.jpg)
Oznacza to, iż mimo świetnie wyglądających rachunków i salda KFD, opłaty z systemu Viatoll nie wystarczają na pokrycie rachunków prywatnych zarządców dwóch odcinków autostrad. I tak z pewnością będzie do końca trwania koncesji, czyli do 2039 w przypadku A1 i 2034 r. w przypadku A2.
![Ksebki](https://wykop.pl/cdn/c3397992/Ksebki_fp15dEVi4S,q52.jpg)
- #
- 75
- Odpowiedz
Komentarze (75)
najlepsze
źródło: comment_rT928jN0YguvgiPuGuIYMWmHZMpDRPhd.jpg
PobierzAutostrady budowane za PO są państwowe.
Warto by te stare sprawy wyjaśnić. Przy okazji jest temat dużych wałków z prywatyzacją w latach 90 np. prywatyzacja TPSA gdzie była łapówka na 1 MILIARD pln, rozliczona jako opłata za "pośrednictwo".
Komentarz usunięty przez moderatora
Problemem nie jest viaTOLL, ale olbrzymie wały na autostradach (które zrobiło głównie SLD).
Bo to na podstawie tamtych umów każdy kolejny rząd musiał (i musi) Kulczykowi oraz jego spadkobiercom (Autostrada Wielkopolska) oraz Stalexportowi (Autostrada Małopolska) płacić gruby hajs za to, że kierowcy mogą z niej korzystać. A na AM to w zasadzie za to, że kierowcy mogą sobie w korkach postać z uwagi na wieczny
Napisz lepiej co przez dwa lata rządów zrobił w sprawie rozliczenia przekrętów Kulczyka PiS?
Chyba jedynie Unia Europejska może zrobić porządki w naszym batustanie. Ostatnio kazała zwrócić Kulczykowi 900 mln PLN "dopłaty" do autostrady: https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/autostrada-wielkopolska-komisja-europejska,105,0,2358377.html
Mamy przykład, umowy podpisane
To nie kwestia ekipy rządzącej, a specyfiki zarządzania dobrami publicznymi.
Prywatny właściciel nie może kraść z własnej firmy, bo rynek go za to karze (niższa konkurencyjność) i w dłuższym okresie sam ponosi tego konsekwencje.
Zarządca publiczny ani nie ponosi konsekwencji (bo po końcu kadencji problem zostawia komuś innemu), ani też nie ma dyscyplinującego rynku nad sobą.
źródło: comment_nTn4M0XpVpRDymhlaaTSFWIlWuTdVvHc.jpg
PobierzPoliczmy.
Cena rynkowa budowy autostrady to jakieś 40 mln PLN / kilometr.
Odcinek A1 zarządzany przez koncesjonariusza (węzeł Rusocin - Toruń) ma 152 km
Odcinki A2 zarzadzane przez koncesjonariusza są dwa i łącznie mają 255 km.
Razem 407 kilometrów.
Gdyby chcieć wybudować te autostrady po cenach rynkowych przez
Aha, taka mała refleksja.
Koszt 500+ to około 24 mld złotych rocznie.
Za JEDEN ROK obowiązywania "pińcet plus" dałoby się obecnie wybudowac jakieś 500 km autostrady, czyli wszystkie istniejące odcinki koncesyjne w Polsce.
Państwo mogłoby te pieniądze po prostu położyć na stole i wybudować :) nie patrząc na Kulczyków, Staleksporty itd.
Komentarz usunięty przez moderatora
Co?