Około miesiąca temu dodałem znalezisko (
//www.wykop.pl/link/2931699/manipulacja-tvnu-odnosnie-zmian-w-ustawie-o-policji-dot-stosowania-podsluchow/), w którym podważałem twierdzenia jakoby nowelizacja ustawy o Policji uchwalona 15 stycznia 2016 r. i wchodząca w życie 7 lutego 2016 r. wprowadzała dowolność w podsłuchiwaniu obywateli przez Policję. Za namową użytkowników wykopu postanowiłem pokazać w praktyce czym różni się poprzednia ustawa od tej, która będzie obowiązywała od niedzieli.
Przede wszyskim, w zakresie przedmiotowym nie zmienia się praktycznie nic, czyli zgodnie z art. 19 ust. 1:
"Przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych, podejmowanych przez Policję w celu zapobieżenia, wykrycia, ustalenia sprawców, a także uzyskania i utrwalenia dowodów ściganych z oskarżenia publicznego, umyślnych przestępstw:
1) przeciwko życiu, określonych w art. 148-150 Kodeksu karnego,
2) określonych w art. 134, art. 135 § 1, art. 136 § 1, art. 156 § 1 i 3, art. 163 § 1 i 3, art. 164 § 1, art. 165 § 1 i 3, art. 166, art. 167, art. 173 § 1 i 3, art. 189, art. 189a, art. 211a, art. 223, art. 228 § 1 i 3-5, art. 229 § 1 i 3-5, art. 230 § 1, art. 230a § 1, art. 231 § 2, art. 232, art. 245, art. 246, art. 252 § 1-3, art. 258, art. 269, art. 280-282, art. 285 § 1, art. 286 § 1, art. 296 § 1-3, art. 296a § 1, 2 i 4, art. 299 § 1-6 oraz art. 310 § 1, 2 i 4 Kodeksu karnego,
2a) określonych w art. 46 ust. 1, 2 i 4, art. 47 oraz art. 48 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2014 r. poz. 715),
3) przeciwko obrotowi gospodarczemu, określonych w art. 297-306 Kodeksu karnego, powodujących szkodę majątkową lub skierowanych przeciwko mieniu, jeżeli wysokość szkody lub wartość mienia przekracza pięćdziesięciokrotną wysokość najniższego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie odrębnych przepisów,
3a) przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, gdy pokrzywdzonym jest małoletni albo gdy treści pornograficzne, o których mowa w art. 202 Kodeksu karnego, obejmują udział małoletniego,
4) skarbowych, jeżeli wartość przedmiotu czynu lub uszczuplenie należności publicznoprawnej przekraczają pięćdziesięciokrotną wysokość najniższego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie odrębnych przepisów,
4a) skarbowych, o których mowa w art. 107 § 1 Kodeksu karnego skarbowego,
5) nielegalnego wytwarzania, posiadania lub obrotu bronią, amunicją, materiałami wybuchowymi, środkami odurzającymi lub substancjami psychotropowymi albo ich prekursorami oraz materiałami jądrowymi i promieniotwórczymi,
6) określonych w art. 8 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Przepisy wprowadzające Kodeks karny (Dz.U. Nr 88, poz. 554, z późn. zm.),
7) określonych w art. 43-46 ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz.U. Nr 169, poz. 1411, z późn. zm.),
na końcu ust. 1 zmieniono treść punktu 8. czyli zamiast " ściganych na mocy umów i porozumień międzynarodowych" będzie "ściganych na mocy umów międzynarodowych ratyfikowanych zauprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, określonych w polskiej ustawie karnej"
po czym następuje zdanie : "gdy inne środki okazały się bezskuteczne albo będą nieprzydatne, sąd okręgowy może, w drodze postanowienia, zarządzić kontrolę operacyjną, na pisemny wniosek Komendanta Głównego Policji albo Komendanta CBŚP, złożony po uzyskaniu pisemnej zgody Prokuratora Generalnego, albo na pisemny wniosek komendanta wojewódzkiego Policji, złożony po uzyskaniu pisemnej zgody prokuratora okręgowego właściwego ze względu na siedzibę składającego wniosek organu Policji.", które istniało już w starej ustawie o Policji.
Kolejną zmianą jest ust. 6 tj.
"6. Kontrola operacyjna prowadzona jest niejawnie i polega na:
1) uzyskiwaniu i utrwalaniu treści rozmów prowadzonych przy użyciu
środków technicznych, w tym za pomocą sieci telekomunikacyjnych;
2) uzyskiwaniu i utrwalaniu obrazu lub dźwięku osób z pomieszczeń,
środków transportu lub miejsc innych niż miejsca publiczne;
3) uzyskiwaniu i utrwalaniu treści korespondencji, w tym korespondencji
prowadzonej za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
4) uzyskiwaniu i utrwalaniu danych zawartych w informatycznych
nośnikach danych, telekomunikacyjnych urządzeniach końcowych,
systemach informatycznych i teleinformatycznych;
5) uzyskiwaniu dostępu i kontroli zawartości przesyłek.”,
a wcześniej było :
" Kontrola operacyjna prowadzona jest niejawnie i polega na:
1) kontrolowaniu treści korespondencji;
2) kontrolowaniu zawartości przesyłek;
3) stosowaniu środków technicznych umożliwiających uzyskiwanie w sposób niejawny informacji i dowodów oraz ich utrwalanie, a w szczególności treści rozmów telefonicznych i innych informacji przekazywanych za pomocą sieci telekomunikacyjnych." - nowelizacja wprowadza bezpośrednie definicje kontroli operacyjnej, a nie tak jak to było wcześniej enigmatyczne określenia.
Kolejną nowością jest ust. 6a tj.
"6a. Kontroli operacyjnej nie stanowią czynności, o których mowa w
ust. 6 pkt 2, polegające na uzyskiwaniu i utrwalaniu obrazu w
pomieszczeniach, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 4a.
6b. Realizacja czynności, o których mowa w ust. 6a, nie wymaga zgody
sądu." - czynnościami tymi jest"obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu z pomieszczeń przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia, policyjnych izb dziecka, pokoi przejściowych oraz tymczasowych pomieszczeń przejściowych" - czyli monitorowanie cel np. w komendach policji.
Kolejnymi ustępami, które wprowadziły zamieszanie były ust. 8 i 9. Według starej ustawy ust. 8 stawowił, że kontrolę można zarządzić na okres 3 miesięcy, a jeżeli nie ustąpiły przyczyny kontroli można ten okres przedłużyć o kolejne 3 miesiące (razem 6). Ust. 9 stanowił, że "W uzasadnionych przypadkach, gdy podczas stosowania kontroli operacyjnej pojawią się nowe okoliczności istotne dla zapobieżenia lub wykrycia przestępstwa albo ustalenia sprawców i uzyskania dowodów przestępstwa, sąd okręgowy, na pisemny wniosek Komendanta Głównego Policji, złożony po uzyskaniu pisemnej zgody Prokuratora Generalnego, może wydać postanowienie o kontroli operacyjnej przez czas oznaczony również po upływie okresów, o których mowa w ust. 8" -
czyli na czas nieograniczony!!!!. Nowelizacja wprowadziła w tym zakresie zmianę tj. nowe brzmienie ust. 9
9. W uzasadnionych przypadkach, gdy podczas stosowania kontroli
operacyjnej pojawią się nowe okoliczności istotne dla zapobieżenia lub
wykrycia przestępstwa albo ustalenia sprawców i uzyskania dowodów
przestępstwa, sąd okręgowy, na pisemny wniosek Komendanta Głównego
Policji, złożony po uzyskaniu pisemnej zgody Prokuratora Generalnego,
może, również po upływie okresów, o których mowa w ust. 8, wydawać
kolejne postanowienia o przedłużeniu kontroli operacyjnej na następujące po
sobie okresy, których łączna długość nie może przekraczać 12 miesięcy"
Kolejne zmiany traktują o możliwości wykorzystania materiałów z kontroli operacyjnej w przypadkach zakazów dowodowych czego wcześniejsza ustawa nie regulowała.
Komentarze (2)
najlepsze