Dawano dawno temu, moja pierwsza praca w irl to było właśnie zjeżdżanie nowymi autami z takich promów na lokalny parking i jak dobrze pamietam to wszytskie auta były przypięte do podłogi pasami takimi jak na lawetach samochodowych sa, chyba tylko dwa koła były przypinane ale były
No to teraz wiadomo dlaczego kapitanowie zarabiaja tyle kasiory. Jakis zwykly misiu, majtek czy jak to sie tam nazywa - laske wylozy na zmianie, a #!$%@? - tego nie trzeba przypinac - nic sie nie stanie. Nie .... miliony za statek, nastepne miliony za towar, juz nie wspomne o zyciu ludzkim.
W przypadku samochodowca kluczowe znaczenie maprawidłowe zamocowanie ładunku, tzw. lashing czyli przymocowanie łańcuchami aut, palet, trailerów itp. Bardzo duża powierzchnia nawiewu czyni statek bardzo wrażliwym na dynamiczne uderzenia wiatru co przy wysoko umieszczonym środku ciężkości (niskie gm) skutkuje nabraniem stałego przechyłu co tu widzimy w wersji ekstremalnej. Statek jak najbardziej do uratowania.
Bardzo duża powierzchnia nawiewu czyni statek bardzo wrażliwym na dynamiczne uderzenia wiatru co przy wysoko umieszczonym środku ciężkości (niskie gm) skutkuje nabraniem stałego przechyłu co tu widzimy w wersji ekstremalnej.
@Ofszorowiec: Trochę popłynąłeś z tą teorią :P Samochodowce mają normalnie GM (wielkie litery, a nie małe) podobne do innych statków - przepisy wymagają, by GM nie było mniejsze niż... 0,2 m dla statków towarowych. Duże GM wcale nie jest na handlowcu
Pierwsza to wańka-wstańka czyli szarpanie i zerwanie lashingu albo gm na dolnej bandzie i uderzenie fali/wiatru.
@Ofszorowiec: Ustalmy jedno - GM nie ma żadnego wpływu na tendencję jednostki do wpadania w głębokie przechyły! GM dotyczy jednostki bez przechyłu. Jeśli z powodu siły zewnętrznej jednostka się przechyli, to wszystko się natychmiast zmienia i to GM sprzed chwili już jest zupełnie nieaktualne. Czemu? Bo wchodzi stateczność kształtu. Dlatego na filmie dokładnie widać, że
Komentarze (109)
najlepsze
I diabeł siadł na drugiej
a gdzie te samochody?
@Ofszorowiec: Trochę popłynąłeś z tą teorią :P
Samochodowce mają normalnie GM (wielkie litery, a nie małe) podobne do innych statków - przepisy wymagają, by GM nie było mniejsze niż... 0,2 m dla statków towarowych. Duże GM wcale nie jest na handlowcu
@Ofszorowiec: Ustalmy jedno - GM nie ma żadnego wpływu na tendencję jednostki do wpadania w głębokie przechyły!
GM dotyczy jednostki bez przechyłu. Jeśli z powodu siły zewnętrznej jednostka się przechyli, to wszystko się natychmiast zmienia i to GM sprzed chwili już jest zupełnie nieaktualne. Czemu? Bo wchodzi stateczność kształtu.
Dlatego na filmie dokładnie widać, że