Ciekawi mnie,, dlaczego tak łatwo oddajemy tyle wolności bez cienia protestu?
W wielkim skrócie:
- służby moga prawie wszystko, w zasadzie nikt nie moze spać spokojnie bo mogą wejśc do każdego maila;
- mogą to zrobić, nawet jak nie mają podejrzeń do ciebie, ale w jakikolwiek sposób powiązą cię z innej sprawy;
- absurdalnie długie kontrole i podsłuchy;
- tajemnica lekarska itp? Zapomnij.
- służbom nic nie grozi, nawet jak popełnią błąd. Więc moga je robić ile chcą.
- najpierw sprawdzają, czytają, przegiladają, a potem decydują czy to "tajemnica".
- generalnie jeden wielki absurd.
Ustawa o której mowa ("o policji"):
//www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=154
a tutaj poprzednia, dla porównania:
//isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19900300179
Dlaczego? Walka z terroryzmem wymaga oddania tyle wolności? Bzdura (choć PIS powołuje się na walkę z ISIS -
//www.gazetaprawna.pl/artykuly/917804,rzonca-pis-ustawa-o-inwigilacji.html
A może walka z wielkimi firmami? Bzdura, ich można rozpracowac i bez nowych pomysłów inwigilacji.
Więc?
Podobnie było teraz (za PO)? Być może. Jednak ilu macie znacie znajomych, którzy byli tak przetrzepani? Pamietajcie, że zaczyna się MEGA szukanie kasy i tzw. uszczelianie systemu. Zaczyna się walkę nie tyle z najbogatszymi, bo ci jak zwykle sobie poradzą, co walkę z małymi. Cos przedałeś, coś kupiłeś, e-sklepy itp. Każdy kto może tylko dołożyć z 10 zł do budżetu, będzie mógł być sprawdzony.
A teraz nieco dłużej, pełne info w linkach na dole i w linku do proj ustawy.
1. Jak było, a jak będzie?
Kontrola operacyjna oznaczała do dziś: podsłuch, przegląd korespondencji i przesyłek (na co zgodę wyraża sąd). Dane telekomunikacyjne to informacje, czyj jest numer telefonu komórkowego, wykazy połączeń, dane o lokalizacji telefonu oraz numer IP komputera. Służby sięgają dziś po nie w każdej niemal sprawie, bez względu na wagę przestępstwa (sąd dziś tego nie kontroluje).
Według przegłosowanych zmian kontrola operacyjna ma polegać na:
- Podsłuchu
- Podglądzie osób w "pomieszczeniach, środkach transportu lub miejscach innych niż publiczne"
- Kontroli korespondencji (w tym elektronicznej)
- Kontroli przesyłek
- Uzyskiwaniu danych z "informatycznych nośników danych, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, systemów informatycznych i teleinformatycznych".
2. Kontrola post factum
Projekt wprowadza zasadę, że właściwy sąd okręgowy miałby prawo do kontroli post factum pozyskiwania danych telekomunikacyjnych, pocztowych i internetowych.
Łączny okres kontroli nie może przekroczyć 18 miesięcy (nie dotyczy to kontrwywiadu).
Zastrzeżenia do projektu wyrażali m.in. RPO, GIODO, Krajowa Rada Sądownictwa, Naczelna Rada Adwokacka i Helsińska Fundacja Praw Człowieka. Postulowano m.in., by billingi można było pobierać tylko przy najpoważniejszych przestępstwach; by kontrola pobieranych danych była uprzednia, a nie tylko następcza; by jednostka była post factum informowana, że była inwigilowana oraz by powołać odrębny organ kontrolujący tajne służby.
3. Tajemnica spowiedzi tajna, lekarska już nie
Komisja administracji i spraw wewnętrznych rekomendowała przyjęcie wszystkich poprawek rządu - m.in., że:
- Służby mogą pozyskiwać tylko te dane telekomunikacyjne, pocztowe lub internetowe, które nie stanowią treści danego przekazu (na pozyskanie treści musi się zgodzić sąd)
- Jeśli służby uzyskają informacje będące tajemnicą obrończą lub spowiedzi, to będą one natychmiast niszczone przez służby
- W przypadku innych tajemnic zawodowych (np. dziennikarskiej czy lekarskiej) to sąd decydowałby, czy będą mogły być one wykorzystane w postępowaniu, czy też zniszczone
- Mali przedsiębiorcy telekomunikacyjni zostaliby zwolnienie z wymogu zapewniania na ich koszt urządzeń pozwalających służbom na dostęp do informacji.
4. "Zmiany wkraczają w prywatność obywateli"
- Poprawki opozycji nie przeszły
W głosowaniu przepadły niemal wszystkie poprawki opozycji. Przyjęto tylko poprawki Nowoczesnej, by drobni przedsiębiorcy dostarczający usługi internetowe musieli zapewniać służbom warunki pobierania danych - ale tylko "stosownie do posiadanej infrastruktury".
Odrzucono poprawki PO, by ograniczyć sięganie po dane internetowe; by zapisać w ustawie, że po dane telekomunikacyjne sięga się, gdy inne metody okazały się nieskuteczne oraz by sieć telekomunikacyjna umożliwiała ustalenie osoby uzyskującej dane telekomunikacyjne, ich rodzaju i czasu dostępu.
Przepadła poprawka Nowoczesnej, by służby niezwłocznie informowały sąd o wystąpieniu o dane telekomunikacyjne.
6. "Nie można informować inwigilowanego, że był inwigilowany"
Nie przeszła też poprawka, by od decyzji sądu o zgodzie na wykorzystanie w postępowaniu karnym materiałów służb zawierających tajemnicę adwokacką, dziennikarską czy lekarską mogła się odwołać osoba, której tajemnica dotyczy (nowela daje to prawo tylko prokuraturze).
- Nie można informować obywatela, wobec którego zarządzono kontrolę operacyjną, że był inwigilowany" - mówił Wąsik.
Odrzucono również poprawkę, aby uzyskane przez służby informacje objęte tajemnicą dziennikarską, a nie tylko obrończą i spowiedzi, były niezwłocznie niszczone.
7. Wbrew TK pojawią się tzw. "dane internetowe"
Nowela ma wejść w życie 7 lutego. W grudniu 2015 r., podczas I czytania projektu, tylko klub PiS opowiedział się za dalszymi pracami. Cała opozycja krytykowała projekt jako zagrażający prawom obywatelskim i pozwalający na swobodną inwigilację internetu.
Podkreślano, że wbrew wyrokowi TK wprowadza on pojęcie "danych internetowych" - chodzi m.in. o informacje o rozpoczęciu i zakończeniu transmisji internetowej, a także o zakresie każdorazowego korzystania z usługi świadczonej drogą elektroniczną. Według opozycji nowela daje możliwość sięgania po dane internetowe nie tylko na potrzeby konkretnych postępowań, ale także dla "zapobiegania" przestępstwom i drogą online (a nie na pisemny wniosek, jak dziś).
Wnioskodawcy i rząd odpierali te zarzuty, podkreślając, że nie przewiduje się żadnych dodatkowych uprawnień dla służb. Po poprawce rządu służby mogą pozyskiwać tylko te dane telekomunikacyjne, pocztowe lub internetowe, które nie stanowią treści danego przekazu (na pozyskanie treści musi się zgodzić sąd).
//www.gazetaprawna.pl/artykuly/917901,sejm-ustawa-o-policji-inwigilacja-sluzby.html
//wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,19480616,sejm-przyjal-zmiane-zasad-inwigilacji-przez-sluzby-co-sie-zmieni.html
https://panoptykon.org/wiadomosc/ustawa-zwana-inwigilacyjna-skandal-czy-burza-w-szklance-wody