marki/koncerny samochodowe - a dostępna diagnostyka/interfejsy
Im nowszy pojazd - tym więcej elektroniki, lub przynajmniej - więcej elektroniki programowalnej i diagnozowalnej.
Praktycznie każdy współczesny (>2000r ? ) samochód to magistrala CAN (lub kilka) spinająca ileś tam sterowników mikroprocesorowych: kontroler silnika ECU, kontroler skrzyni automatycznej, kontroler "body control module" typu światła itp, kontroler modułu kierownicy-skrętu-immobilizera, kontroler klimatyzacji-komfortu, kontrolery zamków-drzwi itd...
Wszystko to lubi się zepsuć, trzeba to wymienić, zaprogramować, albo przynajmniej jakoś zdiagnozować - czy wina leży w elektronice, czy w elemencie sterowanym przez tą elektronikę.
Od dawna wszystkie pojazdy mają złącze ODB II / EODB, przez które podstawowa diagnostyka jest "standaryzowana" - ale ta podstawowa diagnostyka to tylko odczytanie błędów (przeważnie - bez opisu co one znaczą), i ich skasowanie. Problemu właściwego to nie rozwiązuje, gdy dany element np wymaga kalibracji, czy jakiegoś przeprogramowania. Każdy producent/koncern samochodowy stosuje swoje radosne wynalazki (tak softwarowe, jak i hardwarowe-interfejsy), za które płacimy w ASO grubą kasę "za podpięcie do komputera".
Jako że cebula w narodzie silna, a i z wiedzą techniczną nie jest jeszcze tak źle jak na zachodzie/Ameryce - to człowiek chciałby mieć możliwość samemu coś zrobić, albo przynajmniej móc zrobić. I tutaj pojawiają się "interfejsy alternatywne", oraz to, o co mi chodzi w tym wpisie:
do jakich aut co mamy dostępne...
- Kiedyś - VAG = interfejs vag kkl za kilka zł i szło bez problemu, od czasów CAN trzeba dużo droższy interfejs (300-500zł), ale nadal "się da"
- Opel/saab = do niedawna prawie wszystko dało się zrobić interfejsem OPCOM (interfejs od chińczyka #aliexpress ~150zł) lub oryginał OPCOM z firmy adako (~3000zł) lub TECH2 (drogo, raczej tylko aso i duże serwisy stać), ale w najnowszych wypustach nawet ASOwy TECH2 miewa problemy z niektórymi modułami...
- Peugeot - Citroen PSA group = interfejs Actia i da się coś zrobić (do najnowszych aut - jeszcze z przejściówką dodatkową "canową"), soft Lexia dla cytryny, PeugeotPlanet2000 dla peszota.
- Renault i Dacia = clip, za klona trzeba dać ~800zł, ale co z tego - jak do zrobienia poważniejszych rzeczy potrzeba "kodu serwisowego", który dostaje tylko ASO za kasę i jest ważny przez godzinę.
- Mercedes = interfejs Star, kosztujący drogo (>400$ za chińskiego klona), a soft to jeszcze większy problem.
Jak to jest w innych markach/koncernach, jakich interfejsów i softu (oraz jakich kosztów i problemów) można się spodziewać? Taka informacja jest cenna by dokonać wyboru "jakie auto kupić" - nikt chyba nie chcę wtopić w coś, z czym będzie musiał po ASO latać by skasować błąd spalonej żarówki, albo zdać się na cytryn&gumiak serwice "był błąd, to napewno wtryski, wymieniliśmy i skasowaliśmy, ale znów jest błąd, to może wymienimy turbinę..." - liczy się nie tylko możliwość samodzielnego grzebania, ale też sensownego grzebania przez inne serwisy niż aso
Wiem, że są oczywiście "kombajny" np
Bosch - ale to rozwiązania po pierwsze "do wszystkiego" (czyli tylko podstawowa funkcjonalność, wiele modułów to tylko kasuj błąd/wyświetl błąd i koniec), po drugie - drogie okrutnie, i z opłatami rocznymi za licencje.
Prosiłbym o wpisy osób "w temacie" - jak wygląda obecnie interfejsowość (dostępna dla szarego użytkownika) do diagnostyki/grzebania różnych marek/koncernów. Nie chodzi mi tu o prostą diagnostykę, bo to każdy interfejs "zczytujący błędy" po ODB zrobi, ale prawdziwą diagnostykę, kalibracje czujnika skrętu, podgląd parametrów wtrysków na żywo, programowanie modułów komfortu itp, włączanie/zmiana funkcji w modułach, zalogowanie nowego radia/wyświetlacza itd...
Komentarze (224)
najlepsze
Zależy do czego ci potrzebne urządzenia. Jakoś dziwnie się przyjęło, że moduł diagnostyczny służy tylko do diagnostyki. Nie nie służy, poza diagnostyką, z której więcej internautów i tak nic nie wie poza tym, że kasuje nie raz ważne błędy można zrobić programowanie modułów i liczne adaptacje. Do programowania procesorów i spraw grubszych służą już innego typu urządzenia.
Najważniejsze pytanie powinno brzmieć po co nam tak na prawdę te testery na
Co by było ciekawiej do niektórych czynności wymagany jest tzw "Security access" kosztujący normalnie ok $30/dobę. Problem w tym, że jakiś czas temu przestali go sprzedawać. Na szczęście oprogramowanie aktywujące security access (TIS2000) jest dostępne od jakiegoś czasu z witaminką ;) Dla nowszych samochodów (bodaj 2009+) wymagany
@kiler129: chinolem w 9-3 II nie wszystko zrobi - są problemyz candi a oryginalny tech2 kosztuje sporo.
Później zacząłem dużo czytać, dokształcać się nieco i zdecydowałem się
obsługe mp3 nie tylko audio, widok nawigacji w 3D, inne menu, możliwość ustawienia godzin startu i wyłączenia wentylacji/ ogrzewania na postoju (ala Webasto), potrzebne jest jeśli chcemy wgrać PL Menu.
Aktualizuje sie wszystko od skrzyni biegów w automacie (inna reakcja na pedał gazu), przez silnik (lepsze nowsze mapy), po liczniki (dogrywanie opcji,
Możliwość programowania, kasowania, kalibracji, autotesty. Oczywiście chińczyk, ale polecam nie kupować najtańszych, bo lubią być wybrakowane. Dodatkowo podłączałem już nie tylko pod auta osobowe, ale również ciężarówki, naczepy. Za to cenę jestem zadowolony. Porządnie wykonany chińczyk + zestaw kabli, jakieś 1200 zł, ale robię wszystko i nie trafiłem na samochód, który by nie obsłużył. Do tego mam VCDS, gdy trzeba coś poważniej
I tym zrobisz wlasciwie wszystko. O ile masz jakies pojecie ;)
Starsze kupisz za 50 - 200 funtow czyli jak napisal @bigger w okolicach 1000 zeta.
No ale jeśli kupując samochód za 10, 20 czy 50 tyś zł kupimy też interfejs za 100-300zł, i sami sobie błędy sczytamy, często na forum danej marki znajdziemy podobne przypadki i rady fachowców, to nie musimy naprawiać samodzielnie - możemy jechać do niezależnego mechanika
@Hafas: Już jest. Nazywa się Renault Zoe. Było już o tym na wykopie
@Hafas: Kto nam to zrobi? Nie chcesz nie kupujesz danego produktu? Politycy? To walcz o zmianę na takich którzy stworzą system w którym nie będziesz się bał o takie rzeczy.
Natomiast jeżeli chodzi o klony to jest tego sporo w różnych wersjach. Na aliexpress