Obiecałem na mikroblogu w rowerowym tagu podzielić się instrukcją i schematem ładowarki USB, której używam podczas jazdy.Oto i filmik z szczegółowym opisem krok po kroku :)
Cała ładowarka to koszt poniżej 10zł.Ze względu na to że w jednym sklepie może być ciężko wszystko znaleźć, zamieszczam listę elementów wraz z kosztem oraz możliwe do zastosowania zamienniki:
Płytka uniwersalna PCB 30x70 2,2zł - jeśli takiej niema kupujemy większą, najwyżej później się ją przytnie.
Gniazdo USB 1zł - tu nie ma zbyt wielkiego wyboru, możemy odlutować z jakiegoś zepsutego sprzętu elektronicznego.
Kondensatory 2zł - możesz użyć kondensatorów o innych wartościach niż podałem w filmiku, podane wartości to takie których użyłem w swojej ładowarce.Kondensator przy mostku Graetza powinien mieć nie mniej niż 25V na obudowie, natomiast drugi kondensator 6V
lub więcej.Im większa pojemność tym lepiej.Kondensatory znajdziesz praktycznie w każdym sprzęcie elektronicznym.
Złącze ARK-2 0,4zł - nie jest wymagane do poprawnego działania ładowarki, ale wygodne w zastosowaniu.Jako zamiennik możesz użyć gniazda DC.Do tego elementu podłączamy dynamo.
Mostek Graetza 1zł - nada się praktycznie każdy z dostępnych w sklepach.Użyty przeze mnie mostek prostowniczy to BR110, wymagał on jednak lekkiego podpiłowania nóżek żeby zmniejszyć ich średnicę (nie wchodziły do otworów na PCB).Mostki możesz kupić w formie kostki, okrągłe lub płaskie, które zajmują mniej miejsca.Mostek musi spełniać jeden warunek: prąd przewodzenia powyżej 1A.
Przełącznik 0,5zł - każdy przełącznik się nada, może być nawet taki z suszarki ;)
Stabilizator 7805 1zł - to niestety musimy kupić.Radiatory natomiast znajdziesz w każdym zasilaczu.Im większa powierzchnia tym lepiej
Ładowarka testowana na ponad 300-tu kilometrach drogi, za królika doświadczalnego robił htc one v.
Przy prędkości 3km/h zapala się dioda ładowania, 15km/h przy podświetlonym maksymalnie wyświetlaczu i włączonym GPS ładuje się jak przy podłączeniu do komputera, natomiast przy >20km/h czas jest niewiele dłuższy od ładowania oryginalną ładowarką.
Testowana do prędkości 52km/h (przez około 20sekund), mocno się nagrzała ale przeżyła ;) Jak ktoś planuje osiągać takie prędkości niech zastosuje większy radiator.
Komentarze (181)
najlepsze
@Felonious_Gru:
5 pin to pin OTG (właściwie to ma numerek 4 i nazywa się ID) i służy jak wspomniał mazaq1 do podłączania do urządzeń typu telefon, które normalnie działają jako USB device (slave), innych akcesoriów, gdzie wtedy taki telefon przejmuje role hosta i można podłączyć do niego drukarkę i takie tam.
Polecam zwarcie pinów 2 i 3 przez jakiś niski rezystor typu 100R. Piny te służą także do identyfikacji
Nie jest przypadkiem tak że nieobciążony układ daje napięcie większe niż dopuszczalne przez elektrolit?
Zalałeś termoglutem dając wodoodporność?
@kamism: Na początek polecam wbudowane samouczki.
Z książek miałem styczność z tą: http://www.solid-podreczniki.pl/ksiazka1/ i jest całkiem sensowna.
Na długą wyprawę rowerową wybieram się i takie coś przyda się.
Nie będę musiał zabierać ładowarki i prosić się o jej podłączenie.
Ciekawi mnie też, co to za program do planowania/budowy schematów elektrycznych?
Komentarz usunięty przez moderatora