Chcesz sobie podpisać umowę z dostawcą energii. Okazuje się, że w Enerdze nie trzeba już stać w kolejce w biurze, ale można nowocześnie i wygodnie przez internet. Wchodzisz na stronę Energii https://www.energa.pl/dom/umowy/przedluzenie-lub-nowa-oferta.html, gdzie wybierasz odpowiednią z opcji. Każda z prezentowanych czterech opcji prowadzi do odnośnika o formacie .../formularze/...
W pierwszych krokach wypełniasz dane punktu przyłączenia, podajesz swoje dane i jeszcze tylko "grande finale", wybór dopasowanej do Ciebie oferty. Jako cebulak chcę wybrać najprościej i najtaniej. Nie urodziłem się wczoraj, więc wiem, że nie brać żadnych taryf z literką "k" (typu G11k), o których kiedyś czytałem na wypoku jako zawierających dodatkowe opłaty. Wybieram więc "G11". Nie dam się oszukać. Ekran wyboru wygląda tak
Poniżej taryfy mamy fo wyboru "propozycje". Każda z tych propozycji (także po przeklikaniu strzałkami < > w lewo i prawo) zawiera opłatę handlową typu 25-30zł. Chyba normalne, nie? Przecież to zapewne stała miesięczna opłata, która zawsze jest na rachunku z tytułu posiadania przyłącza. Wysokość tej kwoty wygląda rozsądnie. Wybór którejś z tych "propozycji" jest obowiązkowy, inaczej formularz nie pozwoli przejść do następnego kroku.
Otóż błąd!!! Poza tą opłatą należy się nadal się spodziewać zwykłych opłat stałych na rachunku. Jednak operator ma obowiązek umożliwić zakup planu z taryfą urzędową, bez żadnych dodatkowych opłat. Tylko czemu nie ma tutaj takiej możliwości? Czyżby Energa nie wywiązywała się z tego obowiązku? Formularz uniemożliwia mi kontynuowanie bez zgody na comiesięczną opłatę handlową.
Zapytałem pomoc techniczną Energi, że chcę pakiet bez opłat handlowych. Dostałem bezpośredni link https://www.energa.pl/dom/formularze-taryfowe/formularze-osd/przedluzenie-lub-nowa-oferta.html zamiast tego na którym byłem https://www.energa.pl/dom/formularze/formularze-osd/przedluzenie-lub-nowa-oferta.html. Na pierwszy rzut oka uznałem, że babka podała mi linka do formularza, na którym już jestem. W końcu dostrzegłem różnicę .../formularze-taryfowe/...
zamiast .../formularze/...
. Wszystko inne tam było identyczne, ale w odpowiednim kroku doszła interesująca mnie opcja, zaprezentowana jako jakaś upośledzona.
Zwracam uwagę także na nazewnictwo, taryfy z dodatkami są nazywane "podstawowymi", a taryfa najprostsza wg wytycznych Urzędu Regulacji Energii, jest nazywana "Taryfa Energa-Obrót SA", jakoby ta właśnie zawierała jakieś dodatki.
Inną rzeczą jest, że wszystkie taryfy z opłatami handlowymi są zwolnione z tych opłat przez pierwsze miesiące, gdy człowiek wnikliwie weryfikuje rachunki. Opłaty wskakują gdy czujność się uśpi, wraz z innymi zwyczajowymi podwyżkami wraz z początkiem roku.
Zastanawiałem się, czy droga przez obsługę klienta jest jedyną, aby trafić do tej opcji. Znalazłem jednak gdzie tego linka podają! Całkiem w pierwszym kroku wypełniania wniosku, "no przecie jest link na samej górze" https://www.energa.pl/dom/formularze/formularze-osd/przedluzenie-lub-nowa-oferta.html i to jedyne miejsce, gdzie to znalazłem. Wielkość czcionki i moment, w którym się to prezentuje, nie wymaga chyba komentarza.
Komentarze (112)
najlepsze
A i jeszcze protip!
Jak macie długie, wiążące umowy to polecam obserwować teraz maila/pisma. Będą się zmieniać cenniki przed nowym rokiem a co za tym idzie macie 14dni na
Drogą, którą odkryłem jest po podaniu danych, numeru licznika, PPE w momencie wyboru taryfy. Jest tam na dole mały napis :
coś w stylu "opłata handlowa" czy jakoś jeszcze inaczej?
bo mam tak jak na zdjęciu, po lewo do Energa a po prawo PGA
@rluk: Może jeszcze kupiłeś przy pętli tramwajowej i cały dzień słuchasz komunikatów: Uwaga tramwaj! XD