Wracamy w ostatniej części traktującej o San Andreas i uniwersum 3d, dziś zabieramy się za uzupełnienie w postaci misji i rożnych dodatkowych nawiązań.
Los Santos
-In the beginning... - misja czerpie z filmu Menace II Society, gdzie policjanci zostawiają postać na terenie wrogiego gangu. Zwrot Carla "You can't leave me here - it's Ballas' country!" jest nawiązaniem do filmu Las Vegas Parano "We can't stop here, this is bat country". Na początku misji musimy ukraść rower, co jest nawiązaniem do he he...
-Cesar Vialpando - misja podczas której będziemy uczestniczyć w konkursie tańców lowriderów, naturalnie zawody są kopią z realnego świata.
-Wrong Side of the Tracks- jedna z najbardziej upierdliwych misji w całej serii GTA, nazwę bierze od określenia biednych części miasta
-Just Business- w misji podczas ucieczki spada za nami ciężarówka, nawiązanie do sceny z drugiej części terminatora. Ucieczka po kanałach nawiązuje do sceny z filmu To Live and Die in L.A.
-Catalyst- podczas misji zawijamy z pociągów paczki z bronią. Pytanie skąd na środku miasta pociągi z bronią? Podczas trudnych czasów lat 80tych i początku 90tych CIA transportowała tamtędy b--ń na handel z państwami Ameryki Środkowej, niby trudniej nakryć proceder transportując przez getto, przy okazji co jakiś czas gangi z South Central podbierały sobie kilka paczek z bronią.
-Madd Dogg's Rhymes- misja nawiązuje do kradzieży rymów i stylu przez Ja Rula (który jest parodiowany przez OG Loaca) od DMXa o czym pisałem przy opisie Loca w poprzednim wpisie.
-Reuniting the Families- podczas misji policjant skacze na nasz samochód i nie chce się puścić, co jest nawiązaniem do sceny z Terminatora 2, gdzie postać T1000 zrobiła podobnie podczas pościgu za bohaterami. Również cutscena gdzie policjant upuszcza donut nawiązuje do sceny z filmu Con Air. Podczas misji dowiadujemy się, o zjednoczeniu wcześniej oddzielonych frakcji gangu Groove, co nawiązuje, to wydarzeń z Watts z 1992 roku gdzie zwaśnione ze sobą grupy Cripsów zawiesiły ze sobą walkę w obliczu zamieszek w mieście tegoż roku.
-The Green Sabre- misja nawiązuje do filmu Blood in Blood out, gdzie główni bohaterowie zostają wciągnięci w strzelaninę z wrogim gangiem, jeden zostaje ranny, samochód rozbity, reszta gangu się ulatnia a policja aresztuje w ten sam sposób bohaterów (kamera także w obydwu produkcjach oddala się do góry), następnie Sweet jak Miklo trafia do więzienia, a CJ jak Paco musi robić brudną robotę dla gliniarzy.
Obszary wiejskie
-First Date- ta misja oraz First Base, Gone Courting oraz Made in Heaven nawiązują do historii Bonnie i Calyde'a, że niby Carl i Catalina to ich odwzorowanie w grze.
-Farewell, My Love..- nazwa misji nawiązuje do noweli i filmu pod nazwą Farewell, My Lovely
-miasteczko Angel Pine jest wzorowane na małej sennej mieścinie (której damy trochę atrakcji) Hope w stanie Washington z której ucieka Rambo w części I swoich przygód (w realnym świecie Hope w Brytyjskiej Kolumbii)
San Fierro
-Część misji w której wykonujemy misje dla Jizzy B wzorowana jest na wydarzeniach z filmu New Jack City, gdzie bohater Appleton dla Nino Browna rozpracowywał inną organizację.
-New Model Army- misja wzorowana na realnych walkach i działaniach modeli zdalnie sterowanych ludzi bawiących się w to na wysokim poziomie. Nazwa misji nawiązuje do nazwy armii powołanej podczas Angielskiej wojny domowej w XVII wieku
-Mountain Cloud Boys- na początku cutscenki widzimy panów oglądających wyścigi konne na monitorze, co jest nawiązaniem do serii The Sopranos, a mianowicie do odcinka Pie-O-My.
Pustynia
-Highjack- misja podczas której podjeżdżamy pod ciężarówkę by nasz kompan wskoczył na pojazd i ją ukradł, wzorowana jest na podobnej scenie z filmu Szybcy i Wściekli.
-Black Project- nazwa misji, podczas której zawijamy plecak odrzutowy, pochodzi od terminu używanego w określaniu tajnych projektów militarnych o wysokiej technologii w Stanach oraz Wielkiej Brytanii. Area 69 gdzie toczy się misja oczywiście wzorowana jest na Area 51, a 69 na pozycji seksualnej. Badacze w bazie mają akcent niemiecki co nawiązuje do operacji Paperclip, gdzie USA po II WŚ przejęło 1500 niemieckich naukowców i efekty ich badań by dla nich robili w zamian za brak kary i by nie wpadli w ręce ZSRR, a projekt zakończył się z początkiem lat 90tych, czyli tak jak wydarzenia w grze. W bazie znajduje się łom nawiązujący do gry Half Life, której akcja również dzieje się w podziemnej bazie gdzie przeprowadza się eksperymenty.
Las Venturas
-High Noon- misja nawiązuje nazwą do westernu z 1952 roku. Oficer Pulaski z którym mamy niby walczyć w jednej scenie ma rewolwer, jednak, przez błędy modeli w grze, jest to tylko jedna cutscena
-Breaking the Bank at Caligula's- misja napadu na bank (i wcześniejsze je poprzedzające), bo o to za gta bez rabunku banku. O ile we wcześniejszych wersjach wzorowano się bardziej na Gorączce, tak tutaj twórcy poszli w kierunku luźniejszego Ocean's Eleven
Misje po powrocie do Los Santos
-Vertical Bird- twórcy naoglądali się Top Gun i chcieli byśmy się poczuli przez chwilę jak w filmie. Ogólnie lot hydrą ma nam dawać takie odczucie, frajda i zabawa z latania. Dodatkowo ranking poziomów pilota nazwany został po postaciach z filmu: Maverick, Goose, Iceman, Jesteer, Viper.
-Riot- rozpoczynają się zamieszki w mieście, wzorowane na tych z 1992 roku (gra w tym momencie również się w nim dzieje), w obu przypadkach po rozprawie funkcjonariusza nadużywającego władzy, co przelewa czarę goryczy społeczeństwa.
-End of the Line- ostatnia misja w grze. CJ dostaje się do budynku rozwalając front samochodem SWATu, co nawiązuje do prawdziwej taktyki LAPD, którą wprowadził szef policji Daryl Gates pod koniec lat 80tych, gdzie przerobiona wersja Cadillaca Gage V-100 Commando robiła za taran. Tenpeny mówiący “And I ain't about to get dragged out of a patrol car and get beaten to death by some angry mob. No, no... Not tonight,” to nawiązanie do pobicia podczas zamieszek przypadkowego białego kierowcy ciężarówki przez czarnych gangsterów w 92 r. Scena w 3 akcie misji, gdzie Sweet wisi na drabinie wozu strażackiego nie dając uciec przeciwnikowi, nawiązuje do analogicznej sceny z Con Air.
Uzupełnienie:
-motocykle policyjne są wzorowane na tych z filmu Siła Magnum z Clintem, a policjanci na nich (ci w kaskach) na tych z Terminatora 2
-w grze jest dwóch agentów CIA, wzorowanych na postaciach granych przez Smitha i Jonesa w Men in Black
-spadochron w grze wzorowany jest na tym z filmu o Bondzie, Moonraker
-crack Palace Smoke'a, nawiązuje wyglądem do budynku z New Jack City, pełniącego taką samą funkcje
-papuga o imieniu Tony w Pałacu Caliguli wypowiada kwestię "I never fucked anyone over in my life who didn't have it coming to 'em" którą powiedział Montana w Scarface, imię ptaka nieprzypadkowe.
-Big Bear z wyglądu wzorowany jest na postaci którą zagrał Glenn Plummer w South Central
-w misji Air Ride, Zero mówi "Great kid! Don't get cocky!", a to tekst Hana solo w Nowej Nadziei
-CJ ratujący z kontenera Azjatów przemyconych do USA, nawiązuje do Transportera ze Stathamem
-Doberman- misja podczas której rozpoczynamy wojnę o tereny w Los Santos. Oczywiście nawiązuje do walk jakie rozpoczęły się między gangami o terytoria w Los Angeles, w wydarzeniach z realnego świata do których nawiązuje gra. Również po rozpoczęciu misji na terenie miasta zaczynają pojawiać się dilerzy narkotyków, a nie lokalnie jak było do tej pory, co nawiązuje do epidemii cracku również z tamtych lat na terenie LA.
To by było na tyle jeśli chodzi o uniwersum 3D GTA. W następnej części zaczniemy uniwersum HD wraz częścią IV GTA. Pozdrawiam, do następnego.