Hejka, właśnie wydałem Mirkowanie na IOS + wydałem aktualizację do Mirkowania (gra o Wykopie, kiedyś już tutaj o niej pisałem) i Rybaka. Dodatkowo wypuściłem swoją ostatnią grę (rybaka) na IOS. W tym znalezisku chciałbym Państwu przedstawić obie gry + w dalszej części znaleziska opisać jak wygląda proces wydawania gier/apek na system IOS.Rybak Idle Clicker.
Interesują cię kolejne statystyki z gierek, premiery gier + zarobki z nich? Obserwuj mnie :
Zapraszam do obserwowania tagu #donislawdev co jakiś czas, będą ukazywać się pod nim kolejne podsumowania gier + kolejne projekty, oraz do
Lista Wołania (premiery gier, statystyki, alpha testy, bez spamu, jest to lista wołania, wystarczy się zapisać). Warto też obserwować moją osobę na Wykopie.
Też warto wpadać na Social Media, czyli:
Facebook
Twitter i
Newsletter (bez spamu, ważne info i informację o premierach gier).
Rybak Idle Clicker - Linki Więcej informacji o samej grze(Gra jest pełna żartów, jest to idle clicker, rozwijamy mini firmę łowiącą ryby, ulepszamy różne rzeczy)
IOS
Android Google Play
Android Amazon Store
Online
Screeny:
Mirkowanie (gra o Wykopie, idle clicker) - Linki Więcej Informacji o samej grze (No cóż, głębszy opis mógłby spowodować perm ban, Opinie o grze)
IOS
Android Google Play
Android Amazon App Store
Online (Polecam zapis tekstowy)
Screeny:
O a tu taki dziwny owoc:
Przy okazji wypuściłem małą aktualizację treści (tak jest Ełk i Rumun), a tu pełna lista zmian Zmiany w Mirkowaniu Polecam grać w wersję po polsku + grać z nickiem z Wykopu.
Krótka historia (długa w opisie) wydawania na IOS, nudna historia, można śmiało pomijać, wiele osób pisało o szczegółowy opis, już bardziej szczegółowy nie będzie( ͡° ͜ʖ ͡°). Niżej o planach na przyszłość (Yerba Mate Tycoon).
Wraz z każdą wydawaną gierką, dostawałem mnóstwo pytań o wersję na IOS, niestety moje gry nie były nigdy wydawane na IOS, powodem był wysoki koszt wydawania (430zł rocznie za licencje deva na IOS, w Google Play jest 100zł dożywotnio) + do wydawania na IOS potrzebny jest Mak (najtańsze Maki z MacOS Mojave to z ~1500-2000zł, no i też Iphone by się przydał (obstawiam 700-1000zł), oczywiście mowa tutaj o używanych sprzętach. Troszkę drogo jak na hobbystyczne wydawanie, a sam mak oprócz wydawania gier do niczego nie jest mi potrzebny. Jednakże z okazji prac na ciut większą grą (Yerba Mate Tycoon), zdecydowałem się wydać parę swoich poprzednich gier na IOS (wiedziałem, iż później będę zajęty czymś innym + zawsze chciałem wydać coś na IOS + chciałem zaznajomić się z wydawaniem na IOS). Oczywiście nie kupiłem Maka, korzystałem z Maka chmurze, całkowity koszt wydawania to jakieś ~600-700zł czy jakoś tak + za rok dojdzie kolejne 430zł (licencje deva opłaca się co rok, inaczej gry są usuwane). Opiszę teraz w skrócie, jak wygląda wydawanie na IOS. Na początku chciałem zakupić licencje developera, zaskoczył mnie komunikat o konieczności włączenia „Two Factor Auth”, miałem włączone kody SMS na telefonie (weryfikacja dwuetapowa), okazało się, iż w celu zakupu konta developera, trzeba wcześniej zalogować się na Maka :P, później nawet dostałem e-maila, iż bez włączonej „Two Factor Auth” nie zaloguje się do konta. Po poradzeniu sobie z tym „kłopotem” zaskoczyła mnie cena licencji deva, spodziewałem się $99 (wyszło mi wtedy około ~360zł, nawet przyszykowałem sobie kartę w USD), okazało się, iż cena jest w złotówkach i wynosi 430zł. Obstawiam, iż taka cena jest spowodowana 23% Vatem, luz. Następnie zaznajomiłem się z tak zwanymi identyfikatorami, certyfikatami i innymi takimi rzeczami, zintegrowałem gry z Game Center + przygotowałem screeny, opis, przygotowałem same gry do wydawania na IOS, później już na Maku otworzyłem projekty w Xcode i musiałem poustawiać parę rzeczy, więc w sumie jakichś problemów z wydawaniem nie było. Nagle zaskoczyła mnie dziwna nazwa „Encryption” (w App Store), było tam pytania o to, czy apka korzysta z szyfrowania (nie korzystam z żadnego autorskiego szyfrowania ani nic), niestety to pytanie dotyczy też HTTPS,SSL, czyli jak w grze są reklamy albo gra korzysta z jakiegoś SDK, to już trzeba kliknąć tak, okazało się, iż muszę złożyć tak zwany „Annual Self Classification Report”, na początku nie wiedziałem, o co chodzi, ale po czasie samo składanie raportu okazało się prostą czynnością (trzeba wysyłać taki raport 1x do roku na 2 e-maile). Niestety musiałem znowu zbudować swoje aplikacje i tym razem dodać nową wartość w Xcode o szyfrowaniu. Później wysłałem swoje pliki do App Store i czekałem na review, tutaj zaczyna się ta ciekawsza rzecz. Wszystkie gry są PEGI12, spodziewałem się, iż pierwszy review zakończy się odrzuceniem:
Rybak + Mirkowanie
1. Po około 24h od wysłania plików zostałem odrzucony z powodu „The primary purpose of your app is to encourage users to watch ads or perform marketing-oriented tasks, which is not appropriate for the App Store.” (głównym celem aplikacji jest zachęcanie do oglądanie reklam). No szczerze nie spodziewałem się takiego powodu, w grach jest jedna reklama (pełen ekran) na 7 minut + nie wyświetla się na starcie gry (najpierw trzeba chwilę pograć), dodatkowo gry nie mają IAP (zakupy w aplikacji), są jeszcze tak zwane reklamy video z nagrodą (przy powrocie do gry i nagrodzie dziennej), myślałem, iż chodzi właśnie o te reklamy, Po zapytaniu dokładnie, o co chodzi + odczekaniu kolejnych 24H, dostałem odpowiedź „Thank you for your response regarding your app. Please explain in detail your app concept and how users make money, or as stated, “make a fortune” by playing the game/app.(Apka może wprowadzać w błąd, chodzi o zwrot "robienie fortuny"). Nie spodziewałem się problemu z tym opisem, na Amazon Store przeszło, Google Play przeszło, jakieś strony online, itch.io i inne też przeszło. Rybak skupia się na rozwoju biznesu a Mirkowanie na zdobywaniu atencji i forsy, ale luz, dopytałem się o szczegóły i dostałem informację „Thank you for your response regarding your app. It would be appropriate to revise your app to not mislead users into believing they is any sort of real money implications with this app.” (Zmiana opisu na taki, który nie wprowadza użytkowników w błąd, użytkownicy mogą obecnie myśleć, iż apka służy do zarabiania prawdziwej forsy), postanowiłem zmienić opisy i usunąłem słowa:„Cash”, „Money”, „Fortune”, „earn” (usunąłem słowa związane z finansami), następnie znowu dałem grę do review.
2. Po kolejnych dwóch dniach (wraz z każdym kolejnym review czeka się dłużej) znowu zostałem odrzucony, a powód to „Your app's metadata contains misleading content or content that is intended to deceive users.” (opis może zmylić użytkowników), znowu zapytałem się o szczegóły i po jakimś czasie dostałem odpowiedź „Thank you for your response regarding your app. Specifically, we continue to find that your app and its metadata contain misleading information. It would be appropriate to revise your app to not mislead users into believing they is any sort of real money implications with this app.” (chodzi o to, iż apka nadal może wprowadzać użytkowników w błąd, może się wydawać, iż służy ona do zarabiania prawdziwych pieniędzy.dziwne, przecież w opisach nie ma nawet słowa forsa, pieniądze, fortuna i takie tam), no dobra dostosuje się do tych zaleceń.
3. Po przeanalizowaniu podobnych gier w App Store doszedłem do wniosku, iż powodem odrzucenia może być zwrot „generate idle income” (fakt, nie występowało tam cash ani money), dlatego usunąłem następujące słowa z opisów „Income,gain, rich”, po dwóch dniach apka przeszła App Store review. Fakt, następnym razem będę bardziej uważał na słowa, moja gra jest PEGI12, ale pewnie trzeba dostosować opis gry do każdej grupy wiekowej. (dla dzieci 7 lat, takie treści mogą być mylące).
Money Tree
1.Tutaj zostałem odrzucony z ciut innego powodu + dostałem informację „Specifically, your marketing material misleads users to believe that they can get real money from the app.” (gracze mogą myśleć, iż drzewko daję na prawdę forsę), no gra w końcu nazywa się Money Tree. Usunąłem wszystkie odnośniki do „money,cash,income,rich” i takie tam + zmieniłem nazwę gry z „Money Tree” --→ „Casual Tree”.
2. Niestety nadal zostałem odrzucony, powód to „4.3 Design: Spam”, a powód to „We noticed that your app provides the same feature set as other apps submitted to the App Store; it simply varies in content or language, which is considered a form of spam.” (apka ma taką samą funkcjonalność jak inne w App Store), szukałem gierki w App store o tej samej grafice, ale nie znalazłem, może tez chodzi o to, iż przedtem wypuszczałem Mirkowanie + Rybaka i myślą, iż jest to gra z generatora albo coś takiego. Sam App Store rządzi się dość restrykcyjnym regulaminem, na przykład inne przeglądarki mogą korzystać tylko z tego samego silnika co Safari, dodatkowo jeśli nasza gra wyświetla reklamy i w reklamie pojawi się charakterystyczny przycisk „Get from App Store”, a obok niego „Get From Google Play” czy tam coś takiego, to nasza gra/aplikacja zostanie odrzucona (nie można wspominać o Google Play). Ogólnie od strony użytkownika IOS taki restrykcyjny system ma swoje plusy, jednakże niektóre punkty są mocno przesadzone, choć fakt, dużym plusem jest sprawdzanie apek pod kątem działania + bezpieczeństwa i takich tam.Ogólnie od każdego „Rejected”, czyli odrzucenia możemy się odwołać, opcjonalnie możemy napisać wiadomość i dostać więcej informacji, troszkę głupio, iż trzeba pisać wiadomość i czekać 24H, mogliby od razu podawać więcej szczegół, jest też to mylące, gdyż na dole jest przycisk „appeal”, czyli odwołania, samo odwołanie ponoć potrafi trwać nawet 2 tygodnie, podczas tego czasu nie możemy wycofać aktualnej wersji apki + składać nowej (inaczej apelacja się przerwie), największym minusem jest niepewność apelacji + brak możliwości śledzenia apelacji (po prostu składamy i czekamy, nie ma więcej informacji). Dlatego w większości przypadków opłaca się bardziej wysyłać nową wersję. Choć to też jest troszkę pułapka, gdyż wraz z każdą kolejną odrzuconą wersją, dostajemy informację o „The next submission of this app may require a longer review time, and this app will not be eligible for an expedited review until this issue is resolved.” (następna weryfikacja może potrwać dłużej, apka nie będzie miała opcji szybkiego sprawdzenia). Sam proces weryfikacji 3 gier (w moim przypadku) trwał ~7dni IOS Kontra 15-30 minut na Google Play, finansowo wyszło 100zł (Google Play) kontra 600-700zł + 430zł co rok, oczywiście to tania opcja bez Iphona i Maka na stałe (IOS). Na Bogato to by na IOS wyszły z ~3000-4000zł. W skrócie wydałem 2 (Mirkowanie, Rybak) z 3 planowanych gier (Drzewko zostało odrzucone, pewnie jest zbyt podobne do Rybaka i Mirkowania, złożyłem apelację). :-}
Taka krótka przygoda z IOS, swoje następne gry na 100% będę wydawał też na IOS, proszę nie traktować tego znaleziska jako jakiejś encyklopedii o wydawaniu na IOS, jestem początkującym, pierwszy raz wydawałem na IOS. Dowiedziałem się paru rzeczy o wydawaniu na IOS + zapoznałem się ze słynnym Apple review i innymi rzeczami na IOS. Samo wydawanie na IOS i Apple review wydawało mi się o wiele straszniejsze, okazało się, iż Apple review jest całkiem pomocny, a proces samego wydawania jest bardzo prosty, przepraszam za długi wpis.
A z takich ciekawostek, kiedyś moja jedna gra została usunięta z Google Play (powodem było to, iż moja gra była niby podobna do innej), po dwóch czy tam trzech dniach okazało się, iż to pomyłka( ͡° ͜ʖ ͡°), z opisami raz miałem cyrk, bo miałem "idle virtual cash" i opis nie przeszedł (automat), musiałem usunąć "virtual" i przeszło.
#donislawdev <-- obserwuj :-}
A i jak kogoś interesują moje statystyki z gier na Android/WebGL (online), to na swoim koncie mam parę znalezisk o tym, oraz jedno główne (podsumowanie) Zyski i staty z gier - znalezisko
Plany na przyszłość:
Co do moich dalszych planów, to aktualnie pracuję nad Yerba Mate Tycoon, grze na PC (Win,Linux,Mac) + Urządzenia Mobilne (Android, IOS), gra jest jeszcze w bardzo wczesnej fazie (właściwie jest to początek początków), być może przy dobrych wiatrach pod koniec roku wydam jako early access, opcjonalnie w nowym roku. Ogólnie w grze będziemy zaczynać jako drobny sprzedawca Yerby (na początek wybieramy imię szefa, avatar, logo firmy, startowy bonus i typ szefa, nasz szef będzie mógł być ciężko pracującym albo inteligentem, wybieramy też wiek szefa), dodatkowo będzie do wyboru kraj startu (każdy z inną popularnością Yerby podatkami i innymi statami), sam gameplay będzie polegał na robieniu mieszanek Yerby/tworzeniu Yerby (różne rodzaje) i takie tam (zatrudnianie roboli, szkolenie ich, zarządzenie biznesem), później ekspansja na rynek online (z małego sklepu), sama gra będzie grywalna też dla osób, które nic nie wiedzą o Yerbie. Będzie też taka mini historia (nieinwazyjna jako mini dodatek, będzie się różniło w zależności od tego, czy będziemy ciężko pracującym czy inteligentem i takie tam), mam też wiele pomysłów na głębię gry, ale o tym w innym wpisie :-}
Jak kogoś zainteresowałem, to zapraszam na E-mail newsletter (spokojnie, rzadko wołam, właściwie to przez miesiąc wołałem 1x) oraz zapraszam na Discord (o grze + luźne gadki o Yerbie, można zadawać pytania o Yerbie).
W sumie jak ktoś ma jakieś pytania, to proszę śmiało pisać, ale ostrzegam, iż jestem tylko początkującym. A i z IOS też będą statystyki + jak w przyszłości wypuszczę już tego Yerba Mate Tycoon (ostrzegam, długo to potrwa), to też statystyki będą dostępne (dostałem o to zapytanie, więc odpowiadam). No i najważniejsze, edytor znalezisk Wykopu to gówno. Ok, jest 5:50 i właśnie kończę pisać to znalezisko.
Komentarze (13)
najlepsze
Dzięki :-}
sekret o id 7, jeśli się nie mylę, to jest chyba w sklepie, patrzałbym na wędkę (trzeba poklikać parę razy).
Co do sekretu 8 czy tam 7 to krążą legendy, iż jest on związany ze specjalnymi ulepszeniami (sklep, któraś ikonka), szczerze to sam nie pamiętam, ale jakoś tak( ͡° ͜ʖ ͡°). W grze jest też parę smaczków,
Można kliknąć na skrzynkę i wtedy pojawia się ostatnia wiadomość z poradnika (skrzynka, na której siedzi ptak), screen:
Wydaje mi się, iż nawet jest to opis z translatora (automatyczne tłumaczenie), sam opis miał być po polsku, ale po odrzuceniach z Apple review, zostawiłem tylko język angielski + tekst był wiele razy zmieniany (wiele słów zostało wyciętych), ogólnie niezbyt zależało mi na opisie do Mirkowania:
- I tak nikt przy takich grach nie czyta opisu.
- Osobie spoza Wykopu jest ciężko pojąć humor z gry (jest zbyt specyficzny).
- Gra musi mieć opis.
Ten opis jest tam po prostu, bo