Zawsze mnie zastanawia czemu statki się nie wywracają na bok, zważywszy jak mało są zanurzone a jak dużo wystaje nad wodę. np. Stena Baltica: zanurzenie 6 metrów wysokości ogólna ponad 26 metrów
@Ksebki: bo mają ruchomy balast albo płetwy albo jedno i drugie.
Gdy statek się zaczyna przechylać komputer przepompowuje balast ze strony która opada na stronę która się podnosi.
Dokładnie tak samo jak na zagłówce gdy załoga przesiada się na nawietrzną.
Promy pasażerskie które szybko pływają czasem mają jeszcze inny mechanizm stabilizacji po bokach wystawione coś podobnego do steru tylko że poziomo, gdy się pojawia przechył to jedna taka płetwa ciągnie w
@mnlf: to o czym mówisz, to systemy do neutralizowania efektów falowania (mają one za zadanie poprawę komfortu podróży, przez co instalowane są na statkach pasażerskich (promy, wycieczkowce)). Natomiast @Ksebki zastanawia się, dlaczego statki nie przewracają na burtę, a to już jest kwestia stateczności statku, czyli odpowiedniej konstrukcji i wyważenia, stąd na kąty przechyłu ma wpływ środek ciężkości statku oraz wysokość meta-centryczna. Po każdej operacji przeładunkowej (wyładunek, załadunek towarów w porcie) wylicza
Od samego oglądania aktywuje mi się choroba morska ( ͡°͜ʖ͡°)
@ip_woman: To co widzisz, pomnóż razy trzy, bo żaden film, ani zdjęcia nie oddają dokładnie tego co się dzieje. W rzeczywistości, jest gorzej niż na filmie. Wiele razy próbowałem nagrać sztorm, wychodził dość płasko.
@File_not_found: pokłady są stalowe i pomalowane farbą :x Wystarczy raz na jakiś czas zmopować z odpowiednim środkiem czyszczącym i spłukać wszystko karcherem :P
@Aeny: ściany też się myje na statku, bo odkłada się na nich sól morska oraz cały ten syf z komina
A teraz sobie pomyślcie, że kilkaset lat temu marynarze musieli przechodzić przez to samo w drewnianych łupinkach i do tego często płynąc w nieznane. W porównaniu z tym, to nawet poławiacze krabów mają lekką robotę.
Podczas oglądania statków na spokojnej wodzie wydają się one ogromne i niezniszczalne, ale podczas sztormu zdają się być plastikowymi zabawkami i są niczym wobec fal...
Komentarze (112)
najlepsze
Gdy statek się zaczyna przechylać komputer przepompowuje balast ze strony która opada na stronę która się podnosi.
Dokładnie tak samo jak na zagłówce gdy załoga przesiada się na nawietrzną.
Promy pasażerskie które szybko pływają czasem mają jeszcze inny mechanizm stabilizacji po bokach wystawione coś podobnego do steru tylko że poziomo, gdy się pojawia przechył to jedna taka płetwa ciągnie w
@ip_woman: To co widzisz, pomnóż razy trzy, bo żaden film, ani zdjęcia nie oddają dokładnie tego co się dzieje. W rzeczywistości, jest gorzej niż na filmie. Wiele razy próbowałem nagrać sztorm, wychodził dość płasko.
@Aeny: ściany też się myje na statku, bo odkłada się na nich sól morska oraz cały ten syf z komina
Dlatego ja plywam tylko na duzych jednostkach, bo to masakra pracowac i spac jak ciagle rzuca z prawej do lewej.