Nie ma dnia byś nie rozmawiał z własnym dzieckiem. Jeśli nie przebywa na noc np. u dziadków albo Ty nie wyjechałeś na weekend zostawiając je w domu, to rozmawiasz zapewne codzienne. Skupiłem się na tym co najbardziej wpływa i jest pomocne a bez czego rozmowa z dzieckiem jest mniej efektywna i przyjemna. W tym artykule opisuje cztery najważniejsze elementy rozmowy z dzieckiem, według mojej obserwacji. Tylko jeden z nich możesz w rozmowie usłyszeć a pozostałe trzy są dalekie od ucha jednak równie ważne, bo występują w rozmowie a zastosowane prawidłowo pomogą Ci lepiej poczuć się w rozmowie co przełoży się na całość pozytywnej rozmowy.
To startujemy!!
Element 1: Słowa
Jest to ten element, który miałem na myśli mówiąc, że go słyszymy. Słowa dokładnie przekazują Twój komunikat i Tworzą obraz w głowie dziecka, obraz tego co Ty masz na myśli.
Niektórzy psychologowie i trenerzy rozwoju osobistego zgodnie potwierdzają pewną zasadę 93:7, która mówi o tym, że jeśli cos mówisz to Twoje słowa maja znaczenie w siedmiu procentach a dziewięćdziesiąt trzy procent jest to sposób jak to powiesz. Nie do końca się z tym zgodzę. Nie tylko w rozmowie z dzieckiem ale również z dorosłymi. Twoje słowa w komunikacji mają dużo większe znaczenie, niż tylko siedem procent. Gdyby tak nie było bez trudu mogli byśmy się komunikować z nieznajomym bez użycia słów. Weszlibyśmy do sklepu i nic nie mówiąc, sprzedawca wiedział by o co nam chodzi i tak samo odwrotnie sprzedawca mógłby nam coś zaoferować bez używania słów.
Komunikując się z dzieckiem bez użycia słów, z góry jesteś skazany na porażkę. Bez słów nie przekażesz co masz na myśli ani o co Ci chodzi. Dzieci bez konkretnych słów nie zrozumieją co się do nich mówi. A im konkretniej i precyzyjniej dobierzesz słowa, rozumiane przez dziecko tym lepiej Cię zrozumie. Np. samo powiedzenie posprzątaj pokój, może nie wystarczyć gdy w pokoju jest dość rozległy bałagan i dziecko może nie wiedzieć za co się ma zabrać. A powiedzenie np. poukładaj zabawki do pudełka i poustawiaj krzesła jest już bardziej precyzyjne i koncentruje uwagę dziecka na jednej rzeczy. Używaj słów, które dziecko zna i rozumie a ucząc go nowych używaj tych które jest w stanie przetworzyć.
Powiedzenie dziecku czegoś rodzaju: Twoje zachowanie jest nie konwencjonalne i egzekwuje we mnie konsekwencję nie podatną na część wspólną zupełnego zdarzenia. Takiego zdania dziecko nie przetworzy. Słowa dokładnie koncentrują uwagę na tym na czym chcesz by Twój rozmówca się skupił.
Element 2 emocje.
Wraz ze słowami wypowiadanymi do dziecka przekazujesz swoje emocje. Możesz powiedzieć te same słowa w złości i gniewie albo w spokoju i harmonii i zawsze będzie to inaczej odebrane w zależności od emocji.
Dzieci potrafią podzielić emocje na dobre i na złe. Nie rozróżniają ich konkretnie i nie potrafią ich nazwać tak jak dorosły. Emocje takie jak miłość, radość, szczęście, empatia są pozytywnymi i dziecko wrzuci je do worka z napisem pozytywne. Podobnie z każdą złą emocją dla dziecka to po prostu zła emocja. Dopiero gdy nadejdzie wiek dojrzewania zacznie rozróżniać i nazywać emocje. Mówiąc do dziecka mając te negatywne ono również je poczuje. Stan emocjonalny jest zaraźliwy.
Złych emocji nie da się od tak usunąć, są częścią naszego życia. Jednak nie pozwól by cierpiało przez nie dziecko tylko przez to, że znalazło się obok Ciebie a Ty akurat zmagasz się z tymi emocjami. Zamiast tego, oceń sytuacje obiektywnie i wyobraź sobie jak byś zareagował gdybyś w tej chwili był szczęśliwy i tak właśnie zrób.
Element 3: kontakt wzrokowy
Kontakt wzrokowy nadaje większej wartości rozmowie ale przede wszystkim zapewni koncentrację dziecka na tym co mówisz. Dziecko koncentruję się na tym co akurat widzi. Zapewniając sobie kontakt wzrokowy z dzieckiem zapewniasz sobie jego uwagę. Dziecko idąc do swojego pokoju po jakąś zabawkę może o niej zapomnieć jeśli na podłodze będzie leżała inna zabawka. Zainteresuje się tą, którą właśnie znalazło a o tamtej już zapomni. Zanim coś ważnego powiesz dziecku czy to będzie polecenie czy też plany na popołudnie. Najpierw upewnij się ze masz kontakt wzrokowy. Gdy wzrok dziecka będzie błądził po ścianach i suficie, będzie wszędzie tylko nie na Twoim wzroku, dziecko nie skupi się na tym co mówisz do niego a to spowoduje, że Cie po prostu nie zrozumie a prosząc je o coś nie zrobi tego. Wielu rodziców popada tutaj w frustrację bo nie ma pojęcia dlaczego dziecko ich nie rozumie. A taki problem może trwać długo. W skrajnych przypadkach obwinia za to dziecko, że jest takie i takie bo nie słucha. Dlatego zanim coś ważnego powiesz, pamiętaj o tym by patrzeć prosto w oczy.
Element 4 rozmowa na równi
Co mam na myśli? To byś kucnął przy rozmowie z dzieckiem. Jest ono od Ciebie dużo mniejsze a kontakt wzrokowy powinien być na jednej linii.
Podświadomie wiemy, że ten kto jest od nas większy jest silniejszy i może budzić strach. Bardziej respektujemy osoby wyższe i większe. Kucając przy dziecku rozmawiasz z nim jak równy z równym. Kolejna droga do autorytetu.
Wspomnienie ze szkolenia
Będąc na szkoleniu z metod komunikacji mieliśmy eksperyment, który miał pokazać jak różnica we wzroście i wielkości dodaje wagi temu co chcemy przekazać. Podzieleni na dwie osobowe grupy przystąpiliśmy do zadania. Jeden z nas miał się położyć na podłodze a drugi stanąć nad nim. Ten który leżał miał krzyczeć na tego stojącego tak jak zły kierownik krzyczy czasem na swoich podwładnych, wytykając im różne błędy. Nie było to łatwe krzyczeć na większego od siebie o dwa metry człowieka. Z tej perspektywy inaczej patrzy się na człowieka, uruchamiają się mechanizmy, które nadają większej wartości dla większej osoby. A gdy stojąca osoba krzyczała na leżącą efekt był nie podwójny a poczwórny. Tak właśnie dziecko się czuje jak wielki rodzic krzyczy na nie stojąc nad nim. W życiu codziennym zwróć uwagę, że gdy czujesz złość i chcesz nakrzyczeć na winowajcę to nie robisz tego na siedząco a na pewno nie na leżąco J
Nie musisz kucać w każdej sytuacji bo to nie będzie możliwe. Zrób tak gdy chcesz przekazać coś ważnego. Chcesz by Twój komunikat był dobrze zrozumiany: kucnij, chcesz nagrodzić albo ukarać: kucnij i powiedz to z tego samego poziomu, chcesz poprosić o coś albo dać polecenie: kucnij. Rozmawiając z tego samego poziomu uzyskasz o wiele większy efekt a Twoje dziecko również to doceni.
Który z tych elementów jest najważniejszy?
Czytaj cały artykuł:
//wychowajdzieci.pl/rozmowa-z-dzieckiem-czego-nie-slychac-a-wplywa-na-jakosc/
//wychowajdzieci.pl/poradniki