Cześć,<br />
<br />
Chciałbym Wam pokazać owoc pracy mojej, mojej Narzeczonej i mojego przyjaciela, który powstawał przez ponad dziewięć miesięcy.<br />
Jest to kokpit uniwersalny do symulatora lotu FSX. Do niego w niedługim czasie powstanie autopilot, radiostacja i przepustnica. Na razie mam ponad 30 przełączników (płytka PCB dałaby radę obsłużyć 56), pięć wyświetlaczy i diodę sygnalizującą stan podwozia. Ponadto wyposażyliśmy go w dwa gniazda big jack, tak żeby można było sobie w prosty sposób podpiąć słuchawki i mikrofon.<br />
Ww. przyjaciel napisał oprogramowanie obsługujące sprzęt, drivery itd. Zrobiliśmy swoją płytkę drukowaną, która ma wyjście USB.<br />
<br />
Idea była taka, żeby zebrać najczęściej (moim zdaniem) występujące przełączniki w różnych typach samolotów.<br />
Chodzi o to, że np. mimo iż samochody w środku się znacząco różnią, to wszystkie mają kierunkowskazy, klakson, pedały, prędkościomierz etc. W samolotach jest podobnie. Są rzeczy, które prawie wszędzie się powtarzają, ale ponadto często się ich używa.<br />
<br />
To wszystko, to było bardzo trudne zadanie, szczególnie, że w momencie kiedy się za to zabraliśmy, o elektronice za dużo nie wiedzieliśmy.<br />
Może uda się nawet sprzedać parę takich urządzeń znajomym pasjonatom, ale to nie jest ważne. Przede wszystkim podjęliśmy się tego z pasji do latania. Zawsze chciałem mieć takie cudo i kilka dni temu miałem okazję po raz pierwszy się tym przelecieć ; ). Zabawa naprawdę przednia. Jakby ktoś z okolic Torunia chciał, to z miłą chęcią z nim polatam. Szczególnie, gdy ta osoba lubi pobawić się na Vatsim itd. <br />
Dzisiaj stwierdzam, że upartość i determinacja popłacają i oficjalnie spełniło się jedno z moich większych marzeń. <br />
<br />
Całość jest zamknięta w czarnej obudowie z tworzywa sztucznego, a front jest podświetlony. Trzeba jeszcze tylko trochę diod dodać, gdyż w jednym miejscu kable zasłaniają trochę światło i ww. podświetlenie jest trochę nierównomierne. <br />
Mam nadzieję, że Wam się spodoba, bardzo chętnie przyjmę sugestie odnośnie poprawienia/rozbudowania projektu. <br />
Może i nie jest to cała kabina Boeinga 737, ale zrobiliśmy to na tyle, na ile było nas stać. <br />
A jeśli o tym mowa, to całość kosztowała nas jakieś 2000 zł, ale to tylko dlatego, że udało się oszczędzić na niektórych rzeczach. Na szczęście pozostałe elementy, czy ewentualnie kolejne urządzenia, będą dużo tańsze, gdyż odpada wiele prób z PCB, które popełniliśmy.<br />
Dla zorientowanych, poniżej lista przełączników i wyświetlaczy + parę słów o diodzie:<br />
<br />
(od lewej)<br />
-yaw damper,<br />
-APU on/off<br />
-Starter 1, 2, 3, 4,<br />
-Avionics master,<br />
-Battery master,<br />
-Jet starter<br />
-Master ignition,<br />
-Generator on/off,<br />
-Magnetos,<br />
-Fuel Crossfeed,<br />
-Pitot heat,<br />
-De-ice,<br />
-No smoking on/off,<br />
-Fasten seatbelts,<br />
Lights:<br />
-land,<br />
-taxi,<br />
-logo,<br />
-wing,<br />
-strobe,<br />
-nav,<br />
-beacon,<br />
-panel,<br />
-all,<br />
<br />
-Fuel dump,<br />
-Rudder trimm L/R<br />
-Elev. trim up/dn<br />
-Flaps on/off,<br />
-TOGA,<br />
-Parking beake,<br />
-Landing gear,<br />
<br />
Wyświetlacze:<br />
-HDG,<br />
-SPD,<br />
-ALT,<br />
-VS<br />
-DME,<br />
<br />
A dioda pokazuje stan faktyczny podwozia. Tzn, nie jest bezpośrednio sprzężona z przełącznikiem. Jest zielona, kiedy podwozie jest wysunięte i zablokowane, a kiedy się schowa i zablokuje - czerwona. W czasie chowania/wysuwania zmienia kolor na pomarańczowy.<br />
<br />
Kurde, jestem naprawdę szczęśliwy i zapraszam, jakby ktoś chciał się przelecieć ; ). Przywitam wszystkich pasjonatów kawą i ciastkami. Raz na jakiś czas można załapać się na domowe pierogi : D. <br />
<br />
Czekam na pytania, jeśli czegoś nie dopowiedziałem. <br />
<br />
Zapraszam do oceniania!<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
Komentarze (85)
najlepsze
Pierwsze dziecko trójki osób ; )
Tak jak już wspominałem, bardzo chętnie wykonamy taki raz jeszcze, jeśli ktoś jest zainteresowany. Oczywiście dużo taniej i dużo szybciej, bo czas już liczylibyśmy w dniach ; )
Nawet jeśli miałaby być to atrapa. Wiesz, jesteśmy studentami i przydałoby się trochę kasy ; >
Może jakieś konkrety:
- jak to jest sterowane po stronie elektronicznej (jakiś choćby interfejs między USB a stadem I/O musi być)
-
Cześć. No to postaram się odpowiedzieć w miarę możliwości, gdyż od strony technicznej to aż tak się tym nie zajmowałem. Tzn. nie wchodziłem aż tak głęboko. ; )
Sprawa z RS232 wyglądała tak, że przez 6 z 9 miesięcy wszyscy informatycy, elektronicy itd. powtarzali, że należy nim to puścić a potem przejściówką na USB. Problem miał polegać na tym, że przejściówki nie zawsze
Powiem Ci szczerze, że mając aktualną płytkę, moglibyśmy zbudować takowy. Trzeba tylko dodać parę potencjometrów i silników krokowych i ew. wyświetlacze, jeśli ma to być glass cockpit.
Tych płytek musiałoby być całkiem sporo, ale wbrew pozorom, gdyby taki duży kokpit był celem, to pomijając aspekty finansowe, bylibyśmy dużo bliżej niż dalej.
@aaxxyyzz:
Sorry za dublowanie posta, natomiast upłynął czas edycji.
Muszę zaznaczyć, że elektronika to autorski projekt, do którego mamy prawa autorskie, gdyż inaczej byśmy nie mogli sprzedać paru podobnych egzemplarzy np. znajomym pasjonatom. Tzn. moglibyśmy, ale to nie jest w porządku moim zdaniem. Szczególnie, że wiem ile wymaga zrobienie czegokolwiek związanego z elektroniką. Ludzie pracujący w tym na co dzień mają u mnie wielki szacun. Tylu przekleństw
@aaxxyyzz:
Cena to przede wszystkim obudowa, front, elektronika etc. Głupie parę zł tu, parę zł tam, ale jeden przełącznik to trochę ponad 1 zł, jeden segment LED to
Dobra robota ;)