Drodzy wykopowicze. Po obejrzeniu infografiki przedstawiającej ilość potrzebnej energii do przebycia 350 mil przez różne typy transportu. To co wyszło najlepiej, od razu widać... co dziwi to dobry wynik pociągu. zaskakująco dobry.
memeagregator.pl
Człowiek, jak wiadomo w USA samymi hamburgerami żyje, i potrzebuje 48 buł do przebycia samodzielnie tej trasy... no, ale przenieśmy to na nasze realia, pociąg pospieszny PKP.
Amerykański AmTrack potrzebuje około 2.5 galona na pasażera aby dotrzeć na miejsce (przy założeniu, że w podróży uczestniczy 300 osób). Sprowadzając to na bardziej polskie realia posłużyłem się danymi dostępnymi w
tym raporcie onetu gdzie dano potrzebną energię do przebycia 100km przez pociąg pospieszny z 9 wagonami - 1376kWh. jako że 350 mil to 563 km, od razu mnożymy wartości (1376kWh * 5,63) = 7746.88kWh.
Teraz potrzebujemy danych, ile osób takim pociągiem może jechać. Zakładając, że jest to typowy polski pociąg pospieszny, składa się on zapewne z wagonów YB (
źródło danych) który jest wstanie pomieścić 80 osób w "komfortowych" warunkach. jest to 720 osób w pociągu złożonego z 9 wagonów. dzielimy 7746.88kWh przez liczbę pasażerów (720) i mamy 10.76kWh na pasażera.
Teraz tą wartość trzeba przenieść na galony. Amtrack działa na silniku diesle'a
AMD 103 Genesis o mocy znamionowej 4000 KM (3.550 kW) i potrzebuje 2.17 galona na każdą mile. na całą trasę potrzebuje 759 galonów. stąd 759 galonów jest równowarte 7746.88kWh pracy pociągu pospiesznego... czyli 1 galon to 10.20kWh (w tych warunkach, nie wieszajcie tutaj psów na mnie). jako że wcześniej policzone 10.76kWh na pasażera jest prawie równe 10.20kWh. Wychodzi na to że to jednak pociąg pospieszny jest najbardziej wydajnym (poza rowerem) środkiem transportu.
Poprawcie mnie, jeżeli coś źle policzyłem. Mam nadzieję że tak, czy inaczej zaciekawiłem, doskonale się pisząc to bawiłem.
Komentarze (1)
najlepsze
Wartość energetyczna 1l oleju napędowego to dokładnie 37,8 MJ = 10,5 kWh (dane z tabeli zresztą sprawdź w google)
Przelicz jeszcze raz wykorzystując tą wiedzę. I tak wyjdzie duża różnica na korzyść pociągu elektrycznego a wiesz dlaczego ? Bo silnik (lub turbina) cieplny nigdy nie ma 100% sprawności i nigdy nie mógł by