-odpowiednie ustawienią silnika: rozrządu, przełożeń, momentu zapłonu itp.
-łożyska
-nowe kompozytowe koła ważące poniżej 1kg
-optymalna aerodynamika
przy projektowaniu każdego elementu pojazdu brane było pod uwagę minimalne zużycie paliwa. nie można tutaj mówić o tym, że któryś element układanki był decydujący.
@ZielonyJakCegla: średnia prędkość podczas zawodów musi wynosić co najmniej 25km/h. po każdym okrążeniu pojazd musiał się zatrzymać na światłach co symulowało jazdę miejską, a nie tylko toczenie. maksymalna prędkość pojazdu to ok. 80km/h. na zawodach maksymalnie jechaliśmy ok.50km/h
ciężko powiedzieć. silnik był włączany na 2-4 sekundy podczas których pojazd rozpędzał się do ok.40km/h i później był wyłączany
swiatowy rekord został ustanowiony w kategorii prototyopów, a nie miejskiej. rekord ten był ustanawiany na torze mało krętym i płaskim. pojazdy prototypowe nie muszą się także zatrzymywac podczas przejazdu. Tor w Rotterdamie jest torem ulicznym. inny pojazd, inny tor, inne zasady-->trudno porównywać
@shneider: najwięcej energii traciliśmy na zatrzymawaniu się do 0 i ruszaniu. Szacujemy, że wynik bez zatrzymywania mógłby być dwukrotnie lepszy. tak jak pisałem wcześniej: nie jest to pojazd z kategorii prototypów, tylko pojazdów miejskich. musi spełniać wymogi bezpieczeństwa szczegółowo opisane w regulaminie zawodów. Zbudowany jest na ramie aluminiowej zabezpieczającej kierowce. na wyposażeniu jest również gaśnica, wycieraczka, ściana przeciwogniowa, bagażnik. W pojeździe drzemie jeszcze ogromny potencjał. Na przyszłoroczne zawody planujemy zbić wagę
@Gezino: bo zastosowanie lekkich materiałów takich jak włókno węglowe oraz np. łożysk ceramicznych jest drogie i nie zwróci się kosztowo poprzez niższe spalanie w normalnym samochodzie.
zmodyfikowaliśmy silnik z hondy dax w taki sposób, że spalanie spadło prawie 3-krotnie. przerobienie współczesnego silnika samochodowego byłoby dużo bardziej skomplikowane. należałoby określić przy jakich dokładnie obrotach i obciążeniu ma jeździć samochód.
oczywiście należałoby redukować masę pojazdu gdzie tylko się da, a to nie jest
@zardzewiala_zyrafa: przepraszam, co do oleju to nie jestem pewien(obecny zespół liczy kilkanaście osób i akurat tym się nie zajmowałem)
myślę, że byłby w stanie przejechać taki dystans. wszystko jest obliczone na długotrwałe użytkowanie. Jedyny problem mogłyby sprawić kompozytowe felgi, które bedziemy musieli wzmocnić, bo dostały troche w kość przy wysokim ciśnieniu
@babisuk: fundusze dziekana, fundusze rady kół naukowych, grant ministerstwa nauki i szkolnictwa wyższego, sponsorzy, partnerzy narzędziowi, duże upusty w firmach, z którymi współpracujemy, nagrody. projekt zaczynał powstawać 4 lata temu, a równocześnie prowadzimy inny projekt "Kropelka", więc na prawdę jest mi trudno napisać kto dał ile i na co.
działalność koła zaczęłą się 7-8 lat temu. Profesor z naszego wydziału konsultował w Szwajcarii aerodynamikę jednego z prototypów. udało mu się namówić
@Ventrue: wyczuwam lekką ironię, lecz odpowiem. Nie wiem na czym miałyby polegać te zawody? Na płaskim, średnio krętym torze pojazd powinien wygrać na prędkość
@Muszalski: zabiera sporo czasu, ale daje dużo satysfakcji i wiedzy praktycznej, której z wykładów się nie dowiesz. Z obserwacji: osoby zaangażowane w takie projekty lepiej pózniej radzą sobie na przedmiotach konstrukcyjnych itp. Nie wspominając już o tym, że uczestnictwo w takim projekcie bardzo dobrze wygląda pózniej w CV
@Muszalski: dokładnie. Na papierze zawsze wszystko działa. O prawdziwych problemach technicznych dowiadujesz się dopiero podczas wykonywania danej części
@MatexN: z Polski nie:) było kilka zaspołów, głownie z Francji. Nie wiem jak dokładnie funkcjonują te zespoły, ale myśle, że duży wkład muszą mieć nauczyciele-fascynaci.
1 właściwie, to większość elementów zostala zmodyfikowana pod kątem mniejszego spalania (rozrzad,gaznik,cylinder,tlok,glowica,skrzynia biegów...)
2 skutery, motocykle? jeśli chodzi Ci o pojazdy przypominające samochód, to trzeba jeszcze trochę poczekać. BTW koncerny paliwowe nie byłyby zachwycone gdyby takie pojazdy wyparły samochody.
3 myślę, że w dłuższej perspektywie mają. nie rozumiem po co ludzie mają jeździć po mieście dużymi samochodami, skoro w 80% z nich jedzie jedna osoba
1- był to silnik 50cc z hondy dax. zmieniony cylinder: obecna pojemność 72cc
2- rozpędzanie, rozsprzęglanie, wyłączanie silnika
3-E95
4-pompowane
o sukcesie zdecydowało wiele czynników m.in.:
-redukcja masy!
-odpowiednie ustawienią silnika: rozrządu, przełożeń, momentu zapłonu itp.
-łożyska
-nowe kompozytowe koła ważące poniżej 1kg
-optymalna aerodynamika
przy projektowaniu każdego elementu pojazdu brane było pod uwagę minimalne zużycie paliwa. nie można tutaj mówić o tym, że któryś element układanki był decydujący.
ciężko powiedzieć. silnik był włączany na 2-4 sekundy podczas których pojazd rozpędzał się do ok.40km/h i później był wyłączany
swiatowy rekord został ustanowiony w kategorii prototyopów, a nie miejskiej. rekord ten był ustanawiany na torze mało krętym i płaskim. pojazdy prototypowe nie muszą się także zatrzymywac podczas przejazdu. Tor w Rotterdamie jest torem ulicznym. inny pojazd, inny tor, inne zasady-->trudno porównywać
około 30-40 osób
zmodyfikowaliśmy silnik z hondy dax w taki sposób, że spalanie spadło prawie 3-krotnie. przerobienie współczesnego silnika samochodowego byłoby dużo bardziej skomplikowane. należałoby określić przy jakich dokładnie obrotach i obciążeniu ma jeździć samochód.
oczywiście należałoby redukować masę pojazdu gdzie tylko się da, a to nie jest
myślę, że byłby w stanie przejechać taki dystans. wszystko jest obliczone na długotrwałe użytkowanie. Jedyny problem mogłyby sprawić kompozytowe felgi, które bedziemy musieli wzmocnić, bo dostały troche w kość przy wysokim ciśnieniu
działalność koła zaczęłą się 7-8 lat temu. Profesor z naszego wydziału konsultował w Szwajcarii aerodynamikę jednego z prototypów. udało mu się namówić
1 kupiliśmy tuningowy aluminiowy cylinder i tłok
2 gaźnik. w planach na najbliższy rok mamy testy z wtryskiem
3 powyzej 13,5
4 zupełnie nowy, unikalny wałek rozrządu
5 także zmodyfikowany
1 właściwie, to większość elementów zostala zmodyfikowana pod kątem mniejszego spalania (rozrzad,gaznik,cylinder,tlok,glowica,skrzynia biegów...)
2 skutery, motocykle? jeśli chodzi Ci o pojazdy przypominające samochód, to trzeba jeszcze trochę poczekać. BTW koncerny paliwowe nie byłyby zachwycone gdyby takie pojazdy wyparły samochody.
3 myślę, że w dłuższej perspektywie mają. nie rozumiem po co ludzie mają jeździć po mieście dużymi samochodami, skoro w 80% z nich jedzie jedna osoba