AMA - kontroler ruchu lotniczego
Powodowany chęcią niesienia kaganka oświaty chciałbym przybliżyć realia pracy kontrolera ruchu lotniczego. Wiem, że to dla wielu osób pasjonująca profesja i chętnie odpowiem na pytania. Konto założyłem specjalnie w tym celu, na co dzień czytam wykop ale się na nim nie udzielam.Jestem...
kontroler z- #
- #
- #
- #
- 31
Komentarze (23)
najlepsze
2. Ile zarabiasz, lub jeśli nie możesz powiedzieć to ile średnio zarabia osoba na Twoim stanowisku?
3. Widzę z okna wszystkie samoloty lądujące na jednym z polskich lotnisk i zauważyłem że "chowają" mi się one za przeszkodą terenową zawsze na tej samej wysokości. Jak
1. To, co każdy normalny człowiek, że tak nie powinno być. Nie interesuję się polityką więc nie wiem, jakiego rodzaju i jak wysoko sięgająca jest ta machina, sądząc po tym, jak ogólnie funkcjonuje wiele instytucji w Polsce sądzę, że nieprędko się to zmieni.
2. Początkujący kontroler w Polsce na małym lotnisku dostaje, ile wiem, ok. 8000 na rękę. Radarowy z kilkunastoletnim stażem ok. 13000, również poza Warszawą. W Warszawie
Poza wysyłaniem Bóg wie gdzie skanu mojej licencji nie bardzo mam pomysł jak miałbym to zrobić. Wiem, że kapitał społeczny jest w Polsce dobrem deficytowym, ale nie masz wyboru: musisz zaufać, że faktycznie jestem tym za kogo się podaję.
2. Czym się różnią realia pracy kontrolera u nas i w Holandii?
Idę
Być kontrolerem to jak dyktować rytm koledze posuwającemu super laskę.
Cóż, mnie się w tym fachu najbardziej podoba, że mówię "turn left heading 320" a 180+ osób przechyla się w lewo jak za dotknięciem różdżki. Latanie mnie nie kręci, ale bardzo przyjemnie jest kiedy dorośli faceci, nierzadko w mundurach, robią co im się każe.
wymagane jest wykształcenie średnie z maturą, testy przy rekrutacji sprawdzają znajomość angielskiego i predyspozycje umysłowe. Moim zdaniem angielski na poziomie rozszerzonym wystarcza (chociaż sam zdawałem starą maturę, może "rozszerzony" znaczy dziś co innego). ale testy sprawdzają nie tylko znajomość języka, ale też wyobraźnię przestrzenną - tego dotyczą. Znajomość drugiego języka nikogo nie interesuje i nie jest do niczego potrzebna.
Jakiś czas temu wprowadzono egzamin FEAST (do wywikipediowania), ma sprawdzać
- kto się tym zajmuje,
- czy ocean podzielony jest na sektory-panstwa?
Jak bym skonstruował własny samolocik, wsiadł w niego z takim hełmofonem rosyjskiego czołgisty z okresu II W.Ś, leciał prosto do Ciebie i na radyjku wywoływał "baza baza, z tej strony samolot samoróbka, mogę wylądować u Ciebie?" Jaka była by Twoja reakcja?
Przede wszystkim żeby znaleźć się w mojej przestrzeni musisz posiadać na pokładzie transponder, czyli urządzenie dzięki któremu będę mógł Cię zobaczyć na wskaźniku. Są 2 rodzaju radarów: pierwotny (fala odbija się od wszystkiego) i wtórny (interrogator wysyła zapytanie do transpondera, a ten wysyła odpowiedź). W drodze wyjątku mógłbym Ci zezwolić na wlot w przestrzeń kontrolowaną bez transpondera, a przez radio poprosiłbym Cię o telefon do mnie po lądowaniu. Gdyby Twój samolot nie miał wyposażenia do lotów IFR (czyli w uproszczeniu wg wskazań przyrządów), to i tak moja pomoc na wiele by Ci się nie zdała, chociaż gdybyś miał choć busolę, to może byłbym w stanie Ci jakoś pomóc.
2. Czy po tylu latach nadal jest to fascynująca robota? (Po ilu latach?)
3. Jak godzisz obowiązki rodzinne? Dodatkowe zajęcia dzieciaków? Przedstawienia? Występy?
4.
1. Wolałbym nie, powiedzmy że średniej wielkości lotnisko w Polsce.
2. Po jakichś 15 latach nie jest tak ekstatyczna jak na początku, ale nadal potrafi dać sporo satysfakcji, choć zwykle nikt tego niego dostrzega. Nadal lubię ten stan, kiedy wszystko wyszło tak jak sobie zaplanowałem, ale nie da się ukryć, że jakieś elementy wypalenia zawodowego z wiekiem
2. Jak radzisz sobie ze stresem?
1. Z ogłoszenia w prasie, bo internetu wtedy jeszcze nie było. Oglądałem jakiś nudny mecz w TV, zacząłem przeglądać gazetę i bingo. Stwierdziłem, że co mi szkodzi spróbować i udało się.
2. Z tym stresem to jest trochę mitologia. Owszem, trafiają się dyżury po których nie ma się ochoty do nikogo otworzyć gęby, wtedy zwykle biorę kosiarkę i koszę trawnik jeśli pora roku sprzyja. Niektórzy piją ale to nie
http://www.wykop.pl/link/843759/ama-kontroler-lotow/
Poza tym jesteś zielony i na zbyt wiele pytań nie odpowiesz.
Póki nie zadasz to się nie dowiesz. Sprawdzałem, czy był taki wątek ale szukałem kontrolera ruchu lotniczego, bo tak się ten zawód nazywa po polsku. Realia pracy w PL są nieco inne niż w Maastricht, a i ACC to inna działka niż APP gdzie pracuję.