Mireczki, chcę Was uczulić na bardzo dokładne i uważne oglądanie banknotów walut obcych (w moim przypadku EUR), w przypadku ich wypłaty z banku CItiHandlowy.
Miałem wątpliwą przyjemność wypłaty swoich środków w oddziale CitiHandlowy w CH Arkadia w Warszawie - odradzam korzystania z ich usług, a jeśli już koniecznie musicie u nich wypłacić swoje środki (CitiHandlowy zamyka obecnie wiele swoich oddziałów) to bardzo dokładnie oglądajcie wypłacane banknoty! W moim przypadku wypłacono mi uszkodzony - sklejony taśmą - banknot 50 EUR (zdjęcie poniżej), którego nie chcieli mi przyjąć w Millenium - co oczywiście rozumiem, a w kantorze zaproponowali mi jego skup jako banknot uszkodzony po kursie 3.5 zł.
Ale od początku...
W dniu 28.12 udałem się do oddziału CitiHandlowy w CH Arkadia celem wypłacenia z rachunku bieżącego kwoty ponad 8 tys. EUR w gotówce. Pani Irmina (kasjerka), po przyjęciu ode mnie zlecenia, udała się do sejfu i przyniosła spory plik banknotów 50 EUR (było ich ponad 150). Powiedziała, że obecnie mają tylko taki nominał.
Wrzuciła ten cały plik do maszyny liczącej i.... maszyna w połowie liczenia się zacięła. Pani kasjerka, wyjęła ten plik, wrzuciła jeszcze raz do maszyny - tym razem przeszło bez zarzutów, po czym poprosiła, żebym sprawdził czy zgadza się liczba banknotów na wyświetlaczu maszyny (150). Przyznałem, że się zgadza, a Pani owinęła stosik banknotów gumką i wrzuciła je do koperty - nie pokazując mi stanu banknotów. Przyznam szczerze, że w tamtym momencie nie myślałem, że muszę to zrobić, bo byłem pewien, że co jak co, ale w banku wypłacą mi w 100% nieuszkodzone banknoty. Resztę kwoty, dostałym w innych nominałach, które Pani dała mi do ręki i poprosiła o ich przeliczenie - wszystko się zgadzało.
Na następny dzień udałem się do Millenium, żeby wpłacić wypłacone dzień wcześniej Euro na konto oszczędnościowe. Pani w Millenium odmówiła przyjęcia jednego z banknotów, informując, że gdyby to były PLN to bez problemu by je przyjęła, bo wszystkie komercyjne banki powinny wymieniać zużyte polskie banknoty. Zapytałem się Pani, co mi w takim przypadku doradzi, skoro taki banknot dostałem z Citi.
Ona od razu szczerze powiedziała, żebym najpierw próbował w kantorach, a jeśli tam mi nie wymienią to żebym próbował iść do Citi, ale skoro podjęcie gotówki nastąpiło w dniu wczorajszym, to marne są szanse żeby mi to przyjęli, bo żaden bank w Polsce, nie chce się bawić w wymianę uszkodzonych banknotów innych walut.
Zgodnie z radą skierowałem się do kantoru, w którym zaoferowano mi skupno uszkodzonego banknotu po kursie 3.5 z racji tego, że jest uszkodzony. Odmówiłem i skierowałem się z nadzieją do CitiHandlowy.
Kiedy wszedłem do Pani Irminy i przedstawiłem jej całą sytuację, Pani mnie przeprosiła, po czym powiedziała, że oczywiście banknot wymieni, ale żeby dokonać wymiany najpierw musi przyjąć wpłatę, a dopiero później wypłaci mi kwotę 50 EUR w innym banknocie. Wprowadziłem zatem swoją kartę do terminalu, wbiłem PIN i... W tym momencie zadzwonił telefon na biurku, Pani przeprosiła mnie na moment, wróciła za 5 minut i powiedziała, że jednak nie może przyjąć tego banknotu, ponieważ nie ma pewności, że ten konkretny banknot wyszedł od nich. Pani Irmina doznała w tym momencie całkowitego zaniku pamięci, nie pamiętała, że dzień wcześniej maszyna się zacięła i że nie pokazała mi pliku banknotów o nominale 50 EUR. Poradziła mi że mogę teraz złożyć oficjalną reklamację. Zatem zadzwoniłem na infolinię, opisałem całą sytuację, poprosiłem o analizę materiału w postaci nagrania z monitoringu w kasie - żeby zwrócić uwagę na moment zacięcia się maszyny do liczenia banknotów, rozmowy Pani Irminy z nieznaną osobą po której doznała zaniku pamięci, i dostałem taką właśnie odpowiedź (przypuszczam że to jeden z wielu szablonów które mają w systemie):
Szanowny Panie,
Uprzejmie informuję, że Bank jest profesjonalistą w świadczeniu czynności Bankowych, w tym czynności obsługi gotówkowej, przeliczania i sortowania środków pieniężnych. Bank spełnia w tym zakresie wymogi określone w Zarządzeniu Nr 19/2007 Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 24 października 2007 r. w sprawie sposobów i trybu przeliczania, sortowania, pakowania i oznaczania banknotów i monet oraz wykazywania czynności związanych z zaopatrywaniem banków w te znaki i podlega w tym zakresie nadzorowi właściwych organów państwowych (Generalny Inspektor Nadzoru Bankowego).
Obowiązkiem banków komercyjnych jest dbanie, o jakość pieniądza w obiegu oraz wycofywanie nadmiernie zniszczonych banknotów.
Dlatego też nie ma możliwości wypłaty uszkodzonego banknotu 50,00 EUR w kasie Oddziału Banku.
Chciałbym wyjaśnić, że zgodnie z Regulaminem Rachunków Bankowych, Bank jest uprawniony do odmowy przyjęcia oraz wymiany zniszczonych banknotów i monet w walutach innych niż PLN.
Z uwagi na powyższe, bardzo mi przykro, ale nie możemy pozytywnie rozpatrzyć Pana reklamacji.
Zgodnie z zapisami ustawy z 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym pragnę poinformować, że w przypadku wątpliwości, co do sposobu rozpatrzenia reklamacji lub stanowiska przedstawionego w odpowiedzi, istnieje możliwość:
odwołania się od niniejszego stanowiska Banku do Zespołu ds. Współpracy z Klientami, w Banku Handlowym w Warszawie S.A.
Korespondencję prosimy kierować na adres:
Citi Handlowy
Zespół ds. Współpracy z Klientami
ul. Goleszowska 6
01-260 Warszawa 42
w przypadku roszczeń do kwoty 8000 zł, skorzystanie z pozasądowego rozstrzygania sporów poprzez wszczęcie postępowania zgodnie z Regulaminem Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego przed Arbitrem bankowym działającym przy Związku Banków Polskich,
wystąpienia z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy do Rzecznika Finansowego lub skorzystanie z pozasądowego postępowania przed Rzecznikiem Finansowym,
skorzystania z pozasądowego rozstrzygania sporu przed sądem polubownym przy Komisji Nadzoru Finansowego, zgodnie z jego regulaminem,
wystąpienia z powództwem przeciwko Bankowi do sądu powszechnego właściwego według miejsca siedziby Banku. Powództwo o roszczenie majątkowe przeciwko Bankowi można wytoczyć przed sąd, w którego okręgu znajduje się zakład główny lub jego oddział, jeżeli roszczenie pozostaje w związku z działalnością tego zakładu lub oddziału.
Powództwo o zawarcie umowy, ustalenie jej treści, o zmianę umowy oraz o ustalenie istnienia umowy, o jej wykonanie, rozwiązanie lub unieważnienie, a także o odszkodowanie z powodu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy można wytoczyć przed sąd miejsca jej wykonania.
Dodatkowo wyjaśniam, że Bank podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego.
Pomijam już fakt, że argumentacja opiera się na założeniu, że skoro jesteśmy profesjonalnym bankiem i obowiązują nas przepisy to przecież nie mogliśmy się pomylić! Wk**ia jednak brak odniesienia się do mojej prośby o analizę nagrania z monitoringu.
Kwota jak widzicie nieduża, ale gdyby to był banknot 500 EUR to byłby już problem.
Także Mireczki, na koniec przestrzegam jeszcze raz przed wypłatą środków w walutach obcych w oddziałach CItiHandlowy.
Po tej sytuacji kończę swoją współpracę z tym bankiem i wszystkim odradzam, chociażby z uwagi na traktowanie klienta jak potencjalnego oszusta, zamykanie dużej liczby oddziałów i brak dobrych ofert jeśli chodzi o konta oszczędnościowe.
Komentarze (170)
najlepsze
Do 30 000 EUR włącznie - 0,90%
Nadwyżka ponad 30 000 EUR - 0,20%
Serio jest sens zachodu dla takich odsetek?
Przecież sam dojazd do banku wyniósł Cię więcej niż zarobisz przez najbliższe lata na tym rachunku
ZAWSZE ręcznie liczysz kasę, którą ci ktoś wypłaca! Choćbyś miał kolejkę blokować i pół godziny, to nigdy nie wolno ci zaufać kasjerce i jej maszynce.
@frogfoot: a jak teraz wejdą 500 zł? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Komentarz usunięty przez moderatora
Komentarz usunięty przez moderatora