Cześć. Jako Fundacja Netcamp działamy w Szczecinie od 8 lat i zajmujemy się popularyzacją szeroko pojętej technologii. Od dwóch lat realizujemy nasz pomysł, dzięki któremu niemal każdy może nauczyć się podstaw programowania. Stworzyliśmy zestaw „Inteligentne Miasto”, z którego korzystamy od 2014r. na warsztatach dla dzieci od 8 roku życia. Jeszcze do piątku możecie zakupić własny zestaw w trakcie naszej kampanii na Wspieram.to:
www.wspieram.to/inteligentnemiasto.
Czym jest „Inteligentne Miasto”?
Często nazywamy zestaw „interaktywnym dywanem z ulicami”. Ściślej pisząc składa się z różnych elementów infrastruktury drogowej:
- 2 sygnalizatorów świetlnych dla samochodów, sygnalizatora dla pieszych, sygnalizatora przejazdu kolejowego, lampy ulicznej, szlabanu i czujnika przejazdu (razem 7 modeli)
- kontrolera opartego na Arduino
- 15 plansz z nadrukami jezdni
- oprogramowania na PC Windows/Linux/macOS (w wersji rozwojowej jest również wersja na Androida/iOS)
- kable połączeniowe
Jak to działa?
Sposób podłączenia jest banalny: jeden koniec przewodu połączeniowego podłączamy do modelu, drugi do sterownika (jednocześnie można podłączyć do 4 modeli naraz). Sterownik kablem podłączamy do komputera. Uruchamiamy nasz software i gotowe. Można programować.
Dlaczego uważamy, że z Inteligentnym Miastem łatwiej jest się nauczyć programowania?
Nauka programowania opiera się zazwyczaj na rozwiązywaniu abstrakcyjnych zadań. Korzystając z Inteligentnego Miasta rozwiązujemy problemy znane z rzeczywistości. Efekty działania programu możemy zaobserwować poza monitorem w postaci tego, jak działają modele (które światło się zaświeciło, szlaban jest podniesiony/ opuszczony itp.). Jednak najlepsze jest to, że nauka staje się świetną zabawą. Rozkładanie makiety przypomina układanie popularnej „kolejki”, a zwolennicy idei miasta dla ludzi, a nie samochodów mogą zrobić zielone dla pieszych 10x dłuższe niż dla aut.
Jak można programować, nie mając o tym pojęcia?
Wykorzystujemy środowisko Scratch(Snap). Tworzenie algorytmu polega na ułożeniu w odpowiedniej kolejności bloczków z odpowiednimi komendami.
Zmodyfikowaliśmy Snap4Arduino, żeby interfejs był bardziej przyjazny użytkownikowi:
„Jestem za stary na układanie bloczków”
Sterownik modeli oparty jest o Arduino UNO. Oznacza to, że nie trzeba w ogóle używać bloczków by zaprogramować Inteligentne Miasto. Można to zrobić używając języka Arduino/C/C++. Oznacza to, że zestaw może pomóc zacząć przygodę z programowaniem mikrokontrolerów. Po takiej wprawce możesz rozkręcić obudowę sterownika, wyjąć Arduino i użyć go do innego projektu.
Zapraszamy do zadawania pytań w komentarzach.
www:
CyfrowyOdkrywca.pl
facebook:
facebook.com/cyfrowyodkrywca
Komentarze (4)
najlepsze
@sorbiq: matematyka też, ale też jest często źle nauczana
a, no i serio? zrobiliście stronę internetową w "obrazkach"? chryste panie...
Jak na razie bardziej obiecująco wygląda projekt Photon,