Blue Origin szykuje MONSTRUALNĄ rakietę!
Blue Origin dziś zatweetował zdjęcie swojej nowej rakiety New Glenn – będzie ona OLBRZYMIA! Firma…
magnevox z- #
- #
- #
- #
- 86
- Odpowiedz
Blue Origin dziś zatweetował zdjęcie swojej nowej rakiety New Glenn – będzie ona OLBRZYMIA! Firma…
magnevox z
Komentarze (86)
najlepsze
Jeżeli chcemy być bardziej optymistyczni, to możemy założyć, że chodzi o loty testowe, "na sucho" bez ładunku, to możemy datę przesunąć jeszcze dwa lata.
Mogę się
SpaceX lubuje się w tym, że ich rakieta nigdy nie jest "skończona" i ciągle coś usprawniają, ale no kurczaczki, mogliby nią chociaż raz polecieć. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Konkurencja zrobi swoje. Jako że jestem darwinistą - niech wygra lepszy. A lepszy oznacza tańszy i z większą ładownością. Ewentualna przegrana Elona w nowym wyścigu kosmicznym nie byłaby niczym złym( no chyba, że dla Elona ). Oznaczałaby, że ktoś inny taniej i szybciej zasiedli Marsa.
No i gdzie jest @Sh1eldeR ?, daj jakiś komentarz.
- Bardzo interesujące jest to, że B.O. rzuca się od razu na tak wielką rakietę orbitalną. New Shepard to był stateczek suborbitalny. Coś w sumie słabszego niż... Falcon 1. New Glenn ma być rakietą orbitalną o udźwigu zapewne większym niż Falcon Heavy. To więc trochę tak, jakby SpaceX jeszcze nie skończyło budować Falcona 1, a już się
Niektórzy śmieją się, że New Armstrong będzie miał obsługiwać przestrzeń Ziemia-Księżyc, wraz z lądowaniami na Srebrnym Globie. A na Marsa będzie leciała dopiero kolejna generacja, nazwana...
Florydziak spoko to opisał, tylko doczytajcie koniecznie fragmenty, które dodał w kolejnych edycjach. Bo początkowy tekst powstał najwyraźniej zanim spłynęły bardziej szczegółowe informacje. Było w nim więc sporo spekulacji, no i autor niestety w wielu wypadkach minął się z prawdą. Jak to zwykle bywa, gdy spróbujemy chałupniczo analizować rocket-science, nie mając zbyt wielu danych.
Wobec tego, pozwolę sobie dorzucić ciut więcej analizy, oczywiście wykraczając poza
Wodór. Trzeci stopień rakiety B.O. ma chodzić na ciekły wodór (LH2) i LOX, czyli "hydrolox". Nie znamy specyfikacji silnika wodorowego Blue Origin, BE-3. Ale z pewnością osiąga on Isp dobrze powyżej 400s. Powiedziałbym, że minimum 420s, bo tyle wyciągają nawet najprostsze silniki hydroloxowe z otwartym cyklem spalania. Jeśli zaś zastosuje się lepszy cykl spalania, można wycisnąć nawet ponad 450s!
Czemu więc w ogóle nie używać wodoru we wszystkich stopniach rakiety?
Oczywiście, że jest! I to nie tylko w Ariane 5 (z Vulcainem). Delta IV, a więc i Delta IV Heavy, też używa ciekłego wodoru już w pierwszym stopniu. Ba: wahadłowce też go używały od samego startu aż po osiągnięcie orbity!
Sęk w tym, że to -- paradoksalnie -- niezbyt efektywne. Tak, paliwo będzie spalane efektywniej. Ale napęd wodorowy ma też wady, które uwidaczniają się szczególnie przy pierwszym stopniu. Napęd wodorowy