"Biuro Analiz Sejmowych(BAS) opublikowało raport "Kondycja prasy lokalnej w Polsce".
Z raportu wynika, że sytuacja na rynku mediów lokalnych w Polsce jest bardzo dynamiczna. Powszechnie występuje zjawisko nietrwałości gazet lokalnych, stąd ciągłe upadanie i powstawanie nowych tytułów prasowych. Jak szacuje raport "tylko 30-40% utrzymuje się stale na rynku"."
Poniżej autentyczny list jednej z gazet lokalnych opisujący sytuację ekonomiczną z desperacką próbą ratowania tytułu.
Szanowni Państwo!
Gazeta Mosińsko - Puszczykowska jest lokalną gazetą, której wydanie papierowe ukazuje się na terenie gmin Mosina i Puszczykowo od 9 lat. Mamy stałych czytelników, kolekcjonujących kolejne numery (wielu z nich posiada wszystkie wydania od 2007 roku). Gazetę utrzymujemy sami i z tego względu walczymy o środki, czyli reklamy, aby móc ją wydawać.
Nasza gazeta to zwykłe - prywatne przedsięwzięcie gospodarcze, nie mamy żadnej dotacji. Sytuacja małych gazet lokalnych w Polsce (tych niezależnych) jest bardzo trudna. Nikt, oprócz właścicieli i czytelników nie jest zainteresowany ich wydawaniem.
Pod względem finansowym jest to działalność gospodarcza, jak każda inna podlegająca prawom rynku. Pracujemy na granicy opłacalności i tylko dzięki pasjonatom i ludziom dobrej woli udaje się nam utrzymać.
W sytuacji, kiedy prawie cały polski rynek prasowy zdominowany (wykupiony) jest przez obcy kapitał, a jeszcze dodatkowo wspierany przez kapitał rodzimy, nasza polska, mała lokalna gazeta, na którą czytelnicy co miesiąc czekają, musi radzić sobie sama. Tworzą ją ludzie ceniący najwyższe wartości moralne, którym zależy na budowaniu dobrych relacji i więzi międzyludzkich.
Próby uzyskania pomocy w postaci dofinansowań na pokrycie kosztów zatrudnienia dziennikarzy i prowadzenia strony internetowej nie przyniosły rezultatu. Ostatnio podjęliśmy się dodatkowego przedsięwzięcia, tworząc galerię obrazów, ikon i dzieł artystycznych lokalnych twórców.
W związku z tym zachęcamy Państwa do zareklamowania się - zarówno w wydaniu papierowym, jak i w Internecie. W przeciwieństwie do np. drogich spotów telewizyjnych czy radiowych trwała reklama w prasie lokalnej jest skuteczna, przede wszystkim wśród odbiorców, którzy chętniej korzystają z produktów i usług lokalnych firm.
Z wyrazami szacunku
Redaktor naczelna
Elżbieta Bylczyńska