Helikopter RC to zajebista zabawka, choć w sumie to nie nazwałbym tego zabawką gdyż bez problemu można zabić tym człowieka, aż dziw, że takie helikoptery nie mają żadnych regulacji prawnych, w Waszyngtonie jest zakaz używania rc z obawy o szpiegostwo.
@ItsGoodToBeBad: Oj nie przesadzaj. Klasa 250 czy 450 to trochę za mało by zabić. Poważne obrażenia są dopiero od klasy 500 wzwyż. I regulacje są jak najbardziej. U nas bez licencji można latać modelem do 4 kg masy własnej w przestrzeni niekontrolowanej. Do latania poza swoim terenem są do wykupienia ubezpieczenia OC na wypadek zniszczenia czegoś bo to jednak zawodne zabawki. Mała awaria serwa i cały model ląduje z gracją kowadła.
Rozumiem ze zmiana z lotu w kierunku trawy na przeciwny jest spowodowana zmiana kata natarcia łopatek? Fajne. Czy w pełnowymiarowych maszynach ciąg tez sie reguluje w ten sposób? Pewnie w bardziej wymagajacych konstrukcjach? Zawsze myslalem ze to tylko kwestia czestotliwosci obrotów.
@Korwinoid: w każdym śmigłowcu zmiana siły nośnej jest realizowana przez zmianę kąta natarcia łopat wirnika głównego i jest to sterowanie ogólne, w celu zmiany kierunku lotu (przód/tył, lewo/prawo) wykorzystywane jest sterowanie okresowe (czyli zmiana kąta natarcia łopat tylko po jednej stronie a w zasadzie to gdzieś się dodaje a gdzieś ujmuje kąt). Natomiast obrót wzdłuż osi pionowej jest realizowany przez zmianę kąta natarcia łopat wirnika ogonowego.
@tees3r: siedziałem kiedyś w zezłomowanym helikopterze - jakie stare sowieckie truchło - i zmianę wysokości reguluje się właśnie przy pomocy zmiany kąta natarcia. W tamtym modelu wajcha była na miejscu hamulca ręcznego (w innych pewnie też tak jest sądząc po filmikach na youtubach :)
I nie wydaje mi się żeby pilot zmieniał obroty łopat do zwisu w powietrzu bo miałby tylko trudniejsze zadanie (znalezienie odpowiedniej prędkości przy różnych gęstościach powietrza jest
Komentarze (43)
najlepsze
@Korwinoid: w każdym śmigłowcu zmiana siły nośnej jest realizowana przez zmianę kąta natarcia łopat wirnika głównego i jest to sterowanie ogólne, w celu zmiany kierunku lotu (przód/tył, lewo/prawo) wykorzystywane jest sterowanie okresowe (czyli zmiana kąta natarcia łopat tylko po jednej stronie a w zasadzie to gdzieś się dodaje a gdzieś ujmuje kąt). Natomiast obrót wzdłuż osi pionowej jest realizowany przez zmianę kąta natarcia łopat wirnika ogonowego.
Oczywiście powyższe dotyczy
I nie wydaje mi się żeby pilot zmieniał obroty łopat do zwisu w powietrzu bo miałby tylko trudniejsze zadanie (znalezienie odpowiedniej prędkości przy różnych gęstościach powietrza jest