Wkurzyła mnie ostatnio kampania reklamowa Kompani Piwowarskiej obchodząca wszelkie zakazy - od zakazu konkurencji (prawo sprzedaży na stadionach na mocy umowy sponsorskiej ma Carlsberg, a prawa do wykorzystania znaków i reklamy piwa w powiązaniu z EURO - chyba tylko Warka), poprzez zakazy reklamy piwa przed 20-tą i lokowania produktu w serialach.
Wysmarowałem w związku z powyższym pismo do PARPA i KRRiT, z grubsza takiej treści:
Jestem zniesmaczony nowym pseudo-serialem „Piąty Stadion” emitowanym przez Telewizję Polską kilka razy dziennie, zarówno w pierwszym jak i w drugim programie, serialu którego producentem jest TVP S.A., zaś sponsorem - Kompania Piwowarska S.A.
Pomijając fakt, że serial jest prymitywny, to bardzo nachalnie lokowane jest w nim piwo marki Tyskie. Akcja serialu rozgrywa się w barze, gdzie wszędzie przewijają się szklanki z logo Tyskie oraz nalewaki, również z tym znakiem.
Bulwersujące jest dla mnie to, że w pierwszym odcinku serialu, między 0:40 a 0:42 sekundą wyeksponowana została przy barze kobieta w zaawansowanej ciąży.
Link do filmu:
//www.youtube.com/watch?v=5X1x-oXdabo.
Mamy podświadomy przekaz - alkohol i ciąża mogą iść w parze. Oczywiście można tłumaczyć, że kobieta siedzi sobie przy barze towarzysko, zaś pusta szklanka to po degustacji soczku, ale nie bądźmy dziećmi…
W czołówce filmu pojawia się informacja, że sponsorem serialu jest marka Tyskie, na początku i na końcu filmu jest informacja, że serial zawiera lokowanie produktu.
Nie mam pojęcia, jakim cudem TVP S.A. zgodziła się na produkcję emisję tego serialu, bo jeśli dobrze interpretuję znowelizowaną ustawę o radiofonii i telewizji z dnia 29 grudnia 1992 r. lokowanie produktów alkoholowych jest zakazane:
.
Art. 17a. 1. Lokowanie produktu jest dopuszczalne wyłącznie:
w filmach kinematograficznych, filmach lub serialach wytworzonych na użytek audiowizualnych usług medialnych, a także w audycjach sportowych oraz audycjach rozrywkowych, (…)
- Zastosowanie lokowania produktu nie może naruszać samodzielności i niezależności redakcyjnej nadawcy przez wpływ na treść lub miejsce audycji w programie oraz nie zwalnia nadawcy od odpowiedzialności za treść audycji.
- Audycje, w których stosuje się lokowanie produktu, nie mogą:
1) nadmiernie eksponować danego produktu;
(…) - Zakazane jest lokowanie produktu dotyczące towarów lub usług, o których mowa w art. 16b ust. 1.
(…)
Art. 16b. 1. Zakazane jest nadawanie przekazu handlowego:
(…)
1) napojów alkoholowych, w zakresie regulowanym przez ustawę z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473, z późn. zm. 19) );
Kompania Piwowarska ma nawet, zgłoszony 2 czerwca 2011 roku, znak towarowy "TYSKIE. STADION PIĄTY" - nr zgłoszenia 386182 - oraz prowadzi kampanię reklamową z wykorzystaniem hasła „piąty stadion” i Zbigniewem Bońkiem w roli głównej. Czyli, nie dość, że produkt jest eksponowany nadmiernie to nawet tytuł serialu jest fragmentem hasła reklamowego marki Tyskie.
Szczególnie smuci mnie fakt że na emisję tego pseudoserialu zdecydowała się TVP, która ma poniekąd ma być telewizją z misją. Z jednej strony agresywna kampania TVP dotycząca płacenia abonamentu, z drugiej – ewidentne reklamowanie komercyjnej spółki w sposób sprzeczny z prawem. Długość serialu to około 3 minuty – bardziej typowe dla reklam, bo przecież nawet dobranocki trwają dłużej… Dodatkowo serial emitowany jest wielokrotnie przed godziną 20:00, co biorąc pod uwagę jego przekaz i lokowanie produktu, w jawny sposób łamie zakaz reklamowania piwa przed godziną 20:00.
Będę wdzięczny za zajęcie się PARPA tym tematem a niezależnie od tego poinformuję o moich wątpliwościach KRRiT.
Z poważaniem,
Ciekaw jestem co odpowiedzą. A co wy na to?
Komentarze (121)
najlepsze
Pijcie sobie co chcecie, kiedy chcecie i jak chcecie, ale NIE dla promowania alkoholu w mediach!
Zakop.
minus