@PanBulka: Naruszyłeś jego wyłączność dotyczącą tematyki lotnictwa. Dodatkowo jak widać poczuwa się do pilnowania poprawności informacji. Myślę, że można mu to wybaczyć.
@abcdemail: Jakieś mogą być, w końcu to są inne silniki (Klimowy na MiG-u, Saturny na Suchoju), ale to będą różnice kosmetyczne. W ogólnym zarysie te systemy działają na tej samej zasadzie.
Na pokazach lotniczych komentatorzy nazywali to "opadającym liściem". Sęk w tym, że wcześniej widziałem ten manewr tylko z lotu w górę, nigdy pod jakimś innym kątem ;-) Pięknie to wygląda.
Mnie zastanawia ciekawa rzecz - nawet poważne na pierwszy rzut oka instytucje podają błędne wyjaśnienie na pytanie "Dlaczego samolot lata ?" Np: http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/PDF/Pokazy_2006/25.html, mówiący: "Strumień powietrza, który działa na skrzydło opływa je zarówno nad nim, jak i pod nim. Jednak droga jaką przebywa strumień powietrza w tym samym czasie nad skrzydłem jest większa niż pod skrzydłem. Powietrze porusza się szybciej nad skrzydłem i dzięki temu powstaje tu mniejsze ciśnienie niż pod skrzydłem.
Czy ktoś może wyjaśnić, dlaczego takiego manewru nie mógłby wykonać jakiś zwinny sportowy samolot z bardzo potężnym silnikiem? Czy chodzi o sam fakt odlutu? Bo chyba takie "kółko" zrobiłby każdy samolot, tylko potem musiałby lecieć w dół, żeby nabrać siły nośnej/prędkości?
@CanisLupusLupus: Prawda, a zastanawia mnie jeszce jedno - czy to "ułańska" fantazja Pugaczowa skłoniła go do sprawdzenia ile wytrzyma "airframe" Su-27 ? Bo jakoś cieżko uwierzyć że setki godzin trenowali na symulatorze :)
@lcjoker: Ale potrzeba do tego odpowiedniego układu aerodynamicznego. Nawet wśród zwinnych samolotów akrobacyjnych z potężnym silnikiem tłokowym ledwie kilka umie zrobić kobrę.
@Lk_hc: MS Flight można za darmo ale jest ograniczony do 2 maszyn i jednej wyspy hawajskiej. Co do FSX to się kupuje. Można tez kupić sporo dodatków. ja latam komercyjnym modelem B737 w malowaniu LOT :) W sklepie http://www.pilots.pl jest tego sporo (samoloty, lokacje, tekstury, sprzęt do gry - wszystko) a jak chcesz screeny to mogę Ci podesłać link na maila.
Komentarze (56)
najlepsze
Wydaje mi się że ruskie jako pierwsi zastosowali takie systemy. Nie wiem ale w SU 37 chyba niema tego rozwiązania. http://www.youtube.com/watch?v=CIdvSQB2dP4&feature=related
Ma. Bez tego nie da się, po prostu nie da się wykręcić kulbita.
http://en.klimov.ru/production/aircraft/tvn/