KE broni UE
Komisja Europejska ogłosiła nowy mechanizm prawny, który ma przeciwdziałać stosowaniu przymusu gospodarczego przez strony trzecie wobec państwa lub państw członkowskich. Narzędzie to pozwoli Brukseli na wprowadzenie środków zaradczych, takich jak taryfy i ograniczenia importu. Parlament Europejski i rządy krajów członkowskich muszą jeszcze zatwierdzić ten instrument, który według Komisji będzie działał jako środek odstraszający. Wniosek Komisji jest odpowiedzią na żądania Parlamentu Europejskiego i kilku państw członkowskich. Zostało to potwierdzone we wspólnej deklaracji Komisji, Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie instrumentu odstraszania i przeciwdziałania środkom przymusu państw trzecich, wydanej w dniu 2 lutego. Wniosek został opracowany po dogłębnych konsultacjach publicznych na szczeblu UE (w tym po przeprowadzeniu oceny skutków), w ramach których zainteresowane strony, a w szczególności przedsiębiorstwa, stowarzyszenia branżowe i zespoły ekspertów szeroko zasygnalizowały problem zastraszania i przymusu gospodarczego wymierzonego w interesy UE i poparły instrument odstraszający na szczeblu UE.
Iran
Iran powiedział, że chce rozszerzyć współpracę w dziedzinie gospodarki wodnej i energetycznej z Azerbejdżanem. Iran, Azerbejdżan i Gruzja osiągnęły również porozumienie w sprawie organizacji szlaku tranzytowego łączącego Zatokę Perską i Morzem Czarnym. Zauważono też, możliwość zwiększenia wymiany gospodarczej, podkreślił minister. W swoim wystąpieniu irański minister podkreślił konieczność ukończenia budowy elektrowni wodnych w zaporach Khoda Afarin i Qiz Qalasi na rzece Aras. Rzeka Aras jest położona na terenie północnego Iranu wzdłuż Turcji, Armenii i Azerbejdżanu.
Chińskie firmy z branży nieruchomości
Druga największa chińska firma działająca na międzynarodowym rynku w sektorze nieruchomości, Kaisa, zawiesiła obrót swoimi akcjami. Posunięcie to zbiegło się w czasie z informacją, że Kaisa nie spłaciła 400 mln dolarów za obligacje. Podobnie, chiński gigant nieruchomościowy Evergrande nie dokonał płatności na początku tego tygodnia. Obie firmy ryzykują, że w tym tygodniu oficjalnie nie wywiążą się z płatności. Jak na razie, dzięki pomocy lokalnych władz, skutki kryzysu są w dużej mierze opanowane. I to pomogło uspokoić nawet krajowe rynki. Uspokajającym czynnikiem dla inwestorów była też zapewne postawa władz centralnych i miejskich, pozostaje pytanie na jak długo?
UE, USA i Rosja
Unia Europejska jest gotowa do nałożenia dodatkowych sankcji na Rosję, jeśli ta zaatakuje Ukrainę, powiedziała ambasadorom przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen. Minister spraw zagranicznych Łotwy powiedział, że Zachód powinien być gotowy do odcięcia Moskwy od sieci SWIFT, która umożliwia instytucjom finansowym wysyłanie i odbieranie informacji o transakcjach bankowych, a także do objęcia sankcjami gazociągu Nord Stream 2. W międzyczasie Francja ogłosiła, że prezydent Emmanuel Macron spotka się z prezydentem Rosji Władimirem Putinem, aby omówić sytuację na Ukrainie. Tymczasem amerykańskie sankcje na gazociąg Nord Stream 2 między Rosją a Niemcami zostały usunięte z najnowszej wersji ustawy o wydatkach obronnych USA na przyszły rok. Biały Dom powiedział, że gazociąg bałtycki nie daje Rosji żadnych możliwości nacisku, ponieważ jeszcze nie działa.
Kłopoty Renault z samochodami elektrycznymi
Francuski producent Renault może mieć duże problemy z produkcją swojego popularnego modelu elektrycznego Zoe, ponieważ Europejski Program Oceny Nowych Samochodów przyznał mu zero gwiazdek w testach bezpieczeństwa. Do czasu ogłoszenia wyników testu, Zoe był trzecim najlepiej sprzedającym się w pełni elektrycznym samochodem w Europie. Renault pozostał także z jedną gwiazdkę za swój tańszy elektryczny model Dacia Spring. "Renault było kiedyś synonimem bezpieczeństwa" - powiedział w oświadczeniu sekretarz generalny Euro NCAP Michiel van Ratingen. "Ale te rozczarowujące wyniki dla ZOE i Dacia Spring pokazują, że bezpieczeństwo stało się obecnie mniej istotnym, wręcz ubocznym problemem w procesie przechodzenia grupy na produkcję samochodów elektrycznych". Renault wydał oświadczenie, że Zoe jest bezpiecznym pojazdem, który spełnia wszystkie regulacyjne normy bezpieczeństwa. "Normy te stale ewoluują i stają się coraz bardziej rygorystyczne we wszystkich dziedzinach, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa" - dodała firma. "Dlatego Renault stale udoskonala swoją ofertę, aby dostosować się do przepisów obowiązujących tam, gdzie sprzedawane są jego pojazdy".
Komentarze (4)
najlepsze
A to spoko, jeździć, obserwować
Komentarz usunięty przez moderatora