@bartek_j: @worm_nimda: Wyjaśnienie: Nie ma różnicy ponieważ liczba oktanowa nie ma związku z ilością energii zawartej w paliwie (z jego kalorycznością).
Ale nie sprawdzili jednego istotnego parametru: spalania. Bo może przy 98 spalanie będzie na tyle niższe że opłaci się dopłacić? Ja się nie znam, wiem natomiast że gaziwo rządzi (✌゚∀゚)☞
@Lynx_Lynx: miałem Carismę 1.8 GDI z 2003, na 95 parametr "Octane level" był na 75-80%, na 98 to było 99-100%, więc uznałem, że lepiej dopłacać, żeby paliwo nie spalało się stukowo, przy okazji okazało się, że na 98 spalanie jest o średnio 0.5L/100 km mniejsze i na każdym baku paliwa byłem +- 20 zł do przodu względem 95, nie mówię, że w każdym aucie 98 się opłaca, ale doświadczyłem tego, że
Mogę wszystkim wyjaśnić w kilku zdaniach bez oglądania filmu: 1. Oktanowość nie ma nic wspólnego z kalorycznością paliwa, ba paliwo 98 może mieć nawet niższą niż 95 (a to kaloryczność określa energię odzyskaną ze spalania) 2. Wyższa oktanowość to po prostu odporność na spalanie stukowe, czyli niekontrolowany samozapłon mieszanki podczas sprężania 3. W silnikach zaprojektowanych na paliwo 95 oktanów lanie 98 oktanów nie przyniesie żadnych korzyści. ŻADNYCH! 4. W silnikach DOSTROJONYCH odpowiednim
Fun fact - LPG ma dużo więcej oktanów a nie kojarzę by właściciele instalacji LPG szczycili się wyższymi osiągami i niższym spalaniem ;)
@ncpnc: fun fact part 2-zależy od strojenia. Przy mniej więcej 2 krotności zużycia benzyny moc na LPG była wyższa o 20% niż na pb98(silnik projektowany pod 98). Można Bożenko, tylko po co? ( ͡°͜ʖ͡°) przy strojeniu normalnym gdy spalanie LPG jest o
Szkoda, że nie opisali kiedy faktycznie wyższa liczba oktanowa ma znaczenie czyli tylko dla silników z podwyższonym sprężaniem (>11:1) aby zminimalizować prawdopodobieństwo spalania stukowego.
@daniszm: No i w silnikach doładowanych. Pytanie jeszcze czy sterownik ma taką mapę która "wykorzysta" odpowiednim sterowaniem doładowania i kątem zapłonu te dodatkowe oktany.
@daniszm: Paradoksalnie, często w takich silnikach jeszcze bardziej zmniejsza się stopień sprężania, zwiększając jednocześnie ciśnienie doładowania. Turbo zwiększa sprawność przez poprawę napełniania, ale problem ze spalaniem detonacyjnym pozostaje, tzn przekroczenie pewnych krytycznych parametrów (jak ciśnienie w komorze spalania, temperatura, kąt wyprzedzenia zapłonu) może spowodować powstanie spalania detonacyjnego.
Bardzo mi się podoba, że "w końcu" przeprowadzono test na odpowiednim aucie. Bo zdecydowana większość testów, które wcześniej widziałem to były albo jakieś Seicento Sporting (!) albo inne "rodzinne" sedany o zatrważającej mocy 100 KM. Tam PB98 wręcz czasami pogarszało osiągi.
Przyczepiłbym się tylko do tego, że wykonano po 1 pomiarze na hamowni. Skoro 8KM uważają za błąd statystyczny to trzeba było zrobić na każdym paliwie po np. 3 pomiary, uśrednić i
A tam głupoty gadają. Mój teściu i szwagier leją 98 i twierdzą, że czują WYRAŹNĄ różnicę a ci tutaj gadają o jakichś marginalnych zmianach w granicy błędu pomiarowego. Nawet jak im pokazałem odpowiednie badanie to nie zmieniło ich opinii xD
@enzojabol: mój znajomy pracuje na stacji, mnie też namawiał na 98 i potem wyjaśnił, że mają % od sprzedazy tego paliwa i dlatego tak namawiają i wciskają bajki, że lepsze
Temat znany i wałkowany nie raz już od dziesiecioleci. Wiadomo, że liczba oktanów benzyny nie ma związku z jego jakością czy kalorycznością i nie przekłada się na osiągi. Jedyny wyjątek to specjalne konstrukcje silników, które osiągają taki stopień sprężania mieszanki, że musi być więcej oktanów, bo inaczej sprężona mieszanka będzie wybuchać samoistnie w trkcie sprężania co zakłóci równą pracę silnika.
@crowbar: tak, paliwa lepszej jakości zawierają weglowodory o dłuższych łańcuchach, i spalają się dłużej i w sposób bardziej przewidywalny. Moment największego ciśnienia powinien wystąpić w okolicy 8-9 stopni przed gmp, żeby rozpręzanie miało charakter możliwie zbliżony do izobarycznego. Więc ECU właśnie tak próbuje dobrać moment zapłonu, a na paliwach z niską liczną oktanową może okazać się to niemożliwe. Proste wytłumaczenie np tu: http://zssplus.pl/silniki/SPALANIE.pdf
Komentarze (179)
najlepsze
@kerkociag: współczuję :D
1. Oktanowość nie ma nic wspólnego z kalorycznością paliwa, ba paliwo 98 może mieć nawet niższą niż 95 (a to kaloryczność określa energię odzyskaną ze spalania)
2. Wyższa oktanowość to po prostu odporność na spalanie stukowe, czyli niekontrolowany samozapłon mieszanki podczas sprężania
3. W silnikach zaprojektowanych na paliwo 95 oktanów lanie 98 oktanów nie przyniesie żadnych korzyści. ŻADNYCH!
4. W silnikach DOSTROJONYCH odpowiednim
@ncpnc: fun fact part 2-zależy od strojenia. Przy mniej więcej 2 krotności zużycia benzyny moc na LPG była wyższa o 20% niż na pb98(silnik projektowany pod 98). Można Bożenko, tylko po co? ( ͡° ͜ʖ ͡°) przy strojeniu normalnym gdy spalanie LPG jest o
Szanuję.
Przyczepiłbym się tylko do tego, że wykonano po 1 pomiarze na hamowni. Skoro 8KM uważają za błąd statystyczny to trzeba było zrobić na każdym paliwie po np. 3 pomiary, uśrednić i
Takie testy powinno się wykonywać na kilku silnikach, z paliwami z różnego źródła, przy różnej temperaturze silnika, otoczenia itd itp.
Jedyny wyjątek to specjalne konstrukcje silników, które osiągają taki stopień sprężania mieszanki, że musi być więcej oktanów, bo inaczej sprężona mieszanka będzie wybuchać samoistnie w trkcie sprężania co zakłóci równą pracę silnika.
@predicat: tak czystej ciekawości (chętnie się dowiem czegoś nowego), w którym momencie @KonstantyJanZahorowski popełnił błąd/napisał nieprawdę?
Co do gazu, wartość opałowa jest wyższa w